آذری جهرمی: سیاست لیست سفید و قطع اینترنت دنبال نمی شود

گروه سیاسی الف،   3981114148

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سیاست لیست سفید و قطع اینترنت در کشور دنبال نمی شود، گفت: هر چند برخی از نفوذ اینترنت در کشور متنفر هستند اما دولت این دیدگاه را ندارد.

به گزارش مهر، محمد جواد آذری جهرمی دوشنبه شب در دیدار صمیمی با نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فاوا خراسان جنوبی اظهار داشت: طی دو سال گذشته مشترکین اینترنت خراسان جنوبی از ۳۰۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است که رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی به ظرفیت بالای استان در نیروی انسانی نخبه و خلاق در استان اشاره کرد و گفت: با این وجود در حوزه‌ای سی تی برخی حلقه‌های مفقوده از جمله شتاب دهنده‌ها در این استان وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید بر لزوم ایحاد شرکت‌های نوآور و استارت آپ هایرشد کننده، عنوان داشت: این شرکت‌ها در دو بخش دولتی و خصوصی باید ایجاد شوند.

بهره برداری از صندوق نوآفرین تا پایان سال

آذری جهرمی با بیان اینکه از بخش خصوصی نمی‌توان انتظار داشت که در همه حوزه‌ها حضور داشته باشند چراکه این بخش منفعت خود را در نظر می‌گیرد، افزود: به همین دلیل در ذیل طرح نوآفرین با مشارکت بخش خصوصی و دولتی صندوقی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: صندوق نوآوری و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم خود از این صندوق را پرداخت کرده و بخش خصوصی نیز طی امروز و فردا باید سهم خود را پرداخت کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از کارهای صندوق این است که در استان‌ها فاقد شتاب دهنده حمایت ویژه ای از شتاب دهنده‌ها داشته باشد.

آذری جهرمی با اشاره به رونمایی از این صندوق تا پایان سال، عنوان داشت: با راه اندازی این صندوق شرکت‌های نوآفرین که با مشکلاتی از جمله بیمه، مالیات و تأمین مالی روبه رو هستند می‌توانند تا قبل از پایان سال از تسهیلات آن بهره مند شوند.

همکاری‌های دوجانبه با افغانستان در حوزه ارتباطات

وی به مرز مشترک استان با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور افغانستان طی سال‌های اخیر توسعه خوبی داشته است اما با توجه به شرایط امنیتی موجود در این کشور این رشد قابل انتظار نبوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کشور ایران و افغانستان تمایل به همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری ارتباطات دارند، عنوان داشت: ما به این موقعیت به عنوان فرصت نگاه می‌کنیم و نگاه ما انجام کارهای مشترک است.

آذری جهرمی در ارتباط با مشکل قانون کپی رایت فعالان این بخش نیز گفت: در دنیا به قانون کپی رایت احترام می‌گذارند اما چون کشور ایران عضو کنوانسیون جهانی آن نشده است نمی‌تواند از حقوق و مزایای آن نیز بهره مند شود.

وی با تأکید بر اینکه قانون کپی رایت تنها در کشور ما نیست، بیان داشت: تمام کشورهای عضو کنوانسیون جهانی به این قانون احترام می‌گذارند اما در کشور ما باید این مشکل به صورت قانون گذاری در مجلس حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای پیوستن به این کنوانسیون برخی مسائل در کشور وجود دارد.

تصمیم قطع اینترنت مقطعی بود

آذری جهرمی به تشکیل مجلس مشترک با انجمن صنفی رایانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: ماحصل این نشست طرح بیستون بود.

وی در ارتباط با قطعی اینترنت در کشور نیز گفت: موضوع قطع اینترنت اثرات منفی بسیار سنگینی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت و غیر از مسائل اقتصادی اثر منفی در امیدبخشی جامعه داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شرایط حساس آن موقع تصمیم دستگاه‌ها بر این اتفاق بود، عنوان داشت: در موضوع بروز برخی مسائل باید کارهایی انجام شود و قانون نیز برای ما محترم است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه گوگل یک زیست بوم نیست بلکه یک اکوسیستم کسب و کار است، افزود: برخی فکر می‌کنند اگر یک جست و جو گر داخلی در آن شرایط داشتیم این مشکلات به وجود نمی‌آمد اما اینگونه نیست.

وی با تأکید بر اینکه قطع اینترنت مقطعی بود، بیان داشت: برنامه‌ای تحت عنوان قطع اینترنت نه دنبال می‌شود و نه پیش می‌رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این اتفاق بخطار شرایط اجرا شد اما وظیفه داریم ضررهای ناشی از ان را به حداقل برسانیم، افزود: با این وجود سیاست لیست سفید و قطع اینترنت در کشور دنبال نمی‌شود چراکه اینترنت امروز به عنوان اکسیژن برای کشور است.

اتفاق تلخ قطع اینترنت باید درسی برای کشور باشد

آذری جهرمی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی اجرا شده و نمی‌شود که این کارها بیهوده انجام شده باشد، گفت: کسانی که در مورد قطع اینترنت صحبت می‌کنند بهتر است این اقدامات را نیز بگویند.

وی اضافه کرد: هر چند برخی در کشور از وجود ارتباطات و نفوذ اینترنت متنفر هستند اما دولت، مجلس و حتی شورای عالی فضای مجازی این دیدگاه را ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هر چند قطعی اینترنت اتفاق تلخی بود اما باید آن را تبدیل به اندوخته کنیم که اگر دوباره این نوع تصمیمات گرفته شود هزینه‌های آن نیز دیده شود، افزود: اگر قرار است دوباره این تصمیم گرفته شود نباید به این راحتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هرچند اقتصاد کشور در سال ۹۷ بالغ بر ۴.۷ درصد کوچک شد اما اقتصاد فناوری اطلاعات ۶.۴ درصد افزایش یافت، بیان کرد: بنابراین این بخش فعال و پر رونق نباید از بین برود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار داخلی را بزرگترین حلقه مفقوده در این بخش دانست و افزود: در این راستا باید با حوزه‌های مختلف تفاهم نامه‌هایی منعقد و برنامه‌های مشترک اجرا شود.