آغاز طرح ویره نظارتی نوروز از اول اسفند

گروه اقتصادی الف،   3981114046

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آغاز اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز با افزایش دو برابری بازرسان از اول اسفند ماه خبر داد و تاکید کرد: ذخیره کالاهای استراتژیک به اندازه‌ای است که می‌توانیم اعلام کنیم هیچ کمبودی نداریم.

به گزارش ایسنا، عباس تابش در جمع خبرنگاران اظهار کرد که طرح ویژه نظارتی شب عید تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینکه عضویت مردم در  پویش "بدون قیمت نخریم"کار نظارتی را سبک‌تر می‌کند و باعث حمایت از قانون مداری می‌شود،‌ گفت: دریافت فاکتور از فروشندگان هنوز بین شهروندان رایج نشده، اما طبق قانون فروشگاه‌ها به ازای کم ارزش ترین کالاها نیز موظف به صدور فاکتور هستند که این مسئله باید بین شهروندان نهادینه شود.

مراکز نگهداری کالای ثبت نشده در سامانه انبارها مشکوک به کارهای خلاف قانون هستند

تابش در ادامه با اشاره به ثبت ۵۷۰ هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه انبارها، تصریح کرد: هر کس مرکز نگهداری کالا دارد باید در سامانه انبار ثبت کند، در غیر اینصورت آن مرکز نگهداری مشکوک‌الهویه و مشکوک به اقدام به قاچاق، احتکار و توزیع غیرقانونی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بعد راه‌اندازی سامانه انبار، رصد ده قلم کالا به صورت پایلوت شروع، تصریح کرد: ورود و خروج و موجودی این ده قلم کالا شامل برنج، شکر، چای، کنجاله، سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، کاغذ چاپ و تحریر، گندم و روغن موتور که عمدتا ارز دولتی دریافت می‌کنند از انبارها به طور مداوم رصد می‌شود.

وی افزود: ممکن است در مقاطعی به این ۱۰ قلم کالا افزوده شود. برای مثال حتما خرما، زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان و کالاهای اساسی در شب عید به لیست ده قلم کالای اولویت‌دار این سازمان اضافه خواهد شد.

تابش با تاکید بر اینکه "در حال حاضر کالاهای استراتژیک به اندازه‌ای ذخیره شده که می‌توانیم اعلام کنیم هیچ کمبود کالایی نداریم"، از دپوی برخی کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد.

افزایش ۵۸ درصدی تشکیل پرونده طی ۷۶ روز بعد از افزایش نرخ بنزین

وی در ادامه از افزایش ۱۸ درصدی بازرسی‌های این سازمان در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت سه میلیون و ۵۹ هزار و ۳۴۸ بازرسی در کل کشور انجام شده است. همچنین تعداد و ارزش پرونده‌های تشکیل شده در ۹ ماهه نخست امسال به ترتیب ۴۷.۴ و ۵۲.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعداد و ارزش پرونده‌های تشکیل شده در ۷۶ روز قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین به ترتیب ۵۸ و ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی بعد از افزایش قیمت بنزین از بین ۱۰۰ قلم کالای اساسی قیمت ۴۲ کالا کاهشی، قیمت ۱۵ کالا ثابت، قیمت ۱۹ کالا یک تا چهار درصد افزایش و قیمت ۱۹ کالا بیش از پنج درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر صمت همچنین سیب‌زمینی‌، پیاز، جوجه یکروزه، کاغذ آچهار و تیر آهن را جزو اقلامی عنوان کرد که در روزهای اخیر بیش از ۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

میوه و رستوران،‌ صدر شکایات

تابش در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین تخلفات در کدام بخش‌ها اتفاق افتاده، گفت که میوه، سبزیجات، خواروبار، نان و مرغ بیشترین شکایت‌ها را در بین کالاهای مصرفی و رستوران، تعمیرگاه خودرو، حمل و نقل درون شهری و مشاوران املاک دربین خدمات بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص دادند.

همچنین به گفته وی گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و تقلب پرشمارترین تخلفات اصناف و واحدهای تولیدی بوده است.

شکر نباید گران شود

رئیس هیئت مدیره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه ذخیره شکر برای تامین بازار تا ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز کافی است، تاکید کرد که شکر موجود در انبار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و تغییر ارز تخصیص داده شده به شکر از ارز دولتی به نیما که اخیرا انجام شده، به هیچ عنوان نباید منجر به افزایش قیمت این محصول شود.

وی با بیان اینکه کالاهای اولویت‌دار سازمان حمایت اول هر هفته با توجه به نوسانات قیمتی درج شده در سامانه۱۲۴ تعیین می‌شود، گفت: قیمت مصوب شکر درب کارخانه را ۴۰۵۰ تومان و قیمت هر کیلو شکر فله و بسته بندی در مبادی عرضه به ترتیب ۴۷۰۰ و ۵۹۰۰ تومان است. اما با توجه به اینکه ممکن است برخی از این شرایط سوء استفاده کنند، شکر در هفته آینده از جمله کالاهای اولویت دارد سازمان حمایت اعلام خواهد شد.