میدل ایست آی: معامله قرن، منطقه را به انفجار می‌کشاند 

گروه جهان الف،   3981112061 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه میدل ایست آی از طرح معامله قرن دونالد ترامپ به عنوان "فاجعه" یاد کرد و نوشت اجرای این طرح، عواقب امنیتی گسترده برایی اسرائیل خواهد داشت. 

میدل ایست آی: معامله قرن، منطقه را به انفجار می‌کشاند 

به گزارش الف میدل ایست آی، در تحلیلی به قلم "یاسی ملمان"مستقر در تل آویو افزود از منظر امنیتی، نه تنها تشکیلات خودگردان فلسطین بلکه اسرائیل و همچنین از نظر  سیاسی، رهبران عربی همگی معتقدند طرح معامله قرن ترامپ آنقدر خطرناک است که می تواند منطقه را در آتش فرو ببرد.

<<مقامات  امنیتی اسرائیل از این مساله ابراز نگرانی کرده اند که اگر دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر اسرائیل- به وعده خود در الحاق دره اردن و شهرک های یهودی نشین به اسرائیل عمل کند،  کرانه باختری و باریکه غزه به مرحله انفجار خواهد رسید.>> 

میدل ایست آی با اشاره به دیدارهای مخفی مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل با فلسطینی ها در روزهای اخیرافزود << مهم ترین نگرانی امنیتی اسرائیل آن است که تشکیلات خودگردان تصمیم  بگیرد همکاری های امنیتی خود را با نیروهای اشغالگر اسرائیلی متوقف کند. سازمان های امنیتی اسرائیل از ساز و کار امنیتی تشکیلات خودگردان استفاده میکند تا بر حملات طراحی شده حماس، نظارت کرده، آن را کاهش داده و یا مانع حملات شوند.>>

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس – نسبت به اجرای طرح معامله قرن هشدار داده است.

به نوشته این نشریه، سازمان امنیت داخلی اسرائیل – شین بت- نگرانی خود را از برنامه الحاقات اعلام و تصرح کرده است اگر دولت نتانیاهو طرح الحاق را تصویب کند، موانع متعدد حقوقی، سیاسی و بین المللی وجود دارد که اجرای این تصمیم را پیش از انتخابات آتی اسرائیل تقریبا غیرممکن می کند. به عبارت دیگر مقامات امنیتی اسرائیل در نشست های خصوصی دیدگاه هایی را مطرح میکنند که  با  مواضع علنی دولتشان در تضاد است  و از آنجایی که خودشان  نمی توانند این مساله را علنی کنند، محمود عباس رئیس تشکلات خودگران از طرح الحاقات ابراز خشم و تهید می کند این مساله باعث می شود همکاری های امنیتی این تشکلات با اسرائیل متوقف شود. 

میدل ایست آی با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی با  برنامه الحاقات مناطق اشغال شده که در طرح معامله قرن به آن اشاره شده است، می افزاید تمام این کشورها از واقعیات موجود کاملا اطلاع دارند. اشغالگری اسرائیل، همراه توقیف سرزمین، نقض حقوق بشر، دستگیری فلسطینی ها و ساختن شهرک های غیرقانونی، یک حقیقت زندگی در این مناطق است. آنها با تمام وجود اطلاع دارند که احتمالا مساله اشغالگری، بعد از 53 سال قابل تغییر نیست. البته رهبران و  دولت های عربی هیچ اظهار نظری در این  باره نمی کنند، اگر هم  مطرح کنند با زبان بسیار ضعیف بیان  می  کنند. دستکم در دو دهه گذشته، رهبران عربی علاقه چندانی به حل مناقشه  اسرائیل-فلسطین نداشته اند. آنها از مخالفت های فلسطینی ها  و نبودن علاقه در اسرائیل برای  پیش بردن صلحی جدی و همچنین چرخه خشونت ها، بسیار خسته شده اند.

نویسنده این مقاله می افزاید کشورهای عربی ظاهرا مسایل مهم تری دارند که باید به آنها بپردازند! از جمله ناآرامی در لبنان، عراق  و جنگ های داخلی در  سوریه و یمن؛ و نیز تقابل جاری بین کشورهای عربی خلیج فارس و ایران. این کشورها به اسرائیل نیازمند هستند تا علیه ایران اقدام کنند! رهبران  امنیتی آنها مکررا با مقامات موساد – سازمان جاسوسی اسرائیل – دیدار می کنند. آنها با شرکت های فنی و فعال در عرصه سایبری اسرائیل معامله  می کنند تا قابلیت های نظامی خود را علیه ایران  و گروه های نیابتی آن افزایش دهند.

میدل ایست آی می نویسد تا زمانی که مخالفت با برنامه آمریکا-اسرائیل در الحاق سرزمین های عربی به اعتراضات خیابانی نکشد و از کنترل خارج نشود، دولت  های عربی فقط به صورت کلامی از آرمان فلسطین  دفاع می کنند. اما اگر به دلیل طرح ها و اقدامات اسرائیل، بحران تشدید شود، رهبران عربی از بیم واکنش مردم خود چاره  ای نخواهند داشت جز اینکه علیه اسرائیل اقدامات شدیدتری اتخاذ کنند.

این گزارش با اشاره به مشکلات داخلی اردن می افزاید اگر اسرائیل دره اردن را به خود الحاق کند، عواقب آن برای پادشاهی اردن غیر قابل تحمل خواهد بود. اردن و اسرائیل چندین دهه با یکدیگر مبادلات اطلاعاتی داشته اند و برای مقابله با حماس و حزب الله همکاری کرده اند. لذا اردن در این میان گیر خواهد کرد زیرا  نمی تواند از متحدی مانند اسرائیل چشم پوشی کند و از طرف دیگر اقدام اسرائیل در الحاق دره اردن نیز بدون واکنش تنبیهی همراه نخواهد بود. لذا نیمی از اسرائیلی ها از جمله  سران امنیتی آن و همچنین تشکیلات خودگردان  و رهبران عربی امیدوارند، نتانیاهو نتواند برنامه الحاق سرزمین های عربی را اجرا کند و دستکم  تا انتخابات 2 مارچ وضعیت کنونی را حفظ کند. در آن صورت شاید نتانیاهو که به فساد گسترده متهم است، احتمالا بازنده انتخابات خواهد شد و  شاید ترامپ نیز  در انتخابات نوامبر، دچار همین سرنوشت شود.