پیش فروش خودرو با وجود معوقات مانده از سال گذشته!

گروه اقتصادی الف،   3981109126 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان اعلام کرده‌اند روند تولید خودرو در آذر ماه بهبود یافته اما خودروهایی که قبلا پیش‌فروش شده‌اند به دست مردم نرسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ از زمانی که ایران خودرو شروع به پیش فروش برخی از محصولات خود کرد، به دلایلی نتوانست تعدادی از خودرو‌ها را سر موعد تحویل مشتریان دهد که باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان این کارخانه شد.

پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت به این کارخانه مهلت داد تا در ۳۰ مهر امسال خودرو‌های معوق را تحویل مشتریان دهد، اما این خودروساز نتوانست به تعهدات خود ایفای نقش کند و همچنان برخی خودرو‌ها معوق ماندند. متأسفانه ۲ خودروساز بزرگ کشور همچنان به تعهدات قبلی خود عمل نکرده‌اند.

نکته حائز اهمیت این است که هر چند وقت یکبار این ۲ خودروساز بزرگ کشور طرح ثبت نام جدید پیش فروش خودرو را اعلام می‌کنند. بسیاری از ثبت نام کنندگان که ۶ ماه پیش نوبت تحویل خودروی آنان فرا رسیده، اما هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند حتی از سال گذشته هم اجرای برخی تعهدات زمین مانده است.

این موضوعات در حالیست که مدیر عامل ایران خودرو به صراحت بیان کرده که ۱۲۰ هزار خودرو معوق داریم، اما با این حال شروع به ثبت نام طرح پیش فروش خودرو کرده است.

افراد زیادی از این موضوع گلایه دارند چرا که هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفته اند و بلاتکلیف مانده اند. 

 یکی از خریداران خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پارسال برج ۷پراید ثبت نام کردم و داخل دعوت نامه اخر شهریور ۹۸دعوت نامه تحویل خودرو ثبت بود که در همان ماه تکمیل وجه کردم اما هنوز خودرویی تحویل نگرفته ام.

یک متقاضی دیگر گفت: از سال ۹۶ خودروی ساینا ثبت نام کردم و ۱۴ اردیبهشت به درخواست شرکت سایپا تکمیل وجه کردم بخشنامه کردند که هفته اول تیر تحویل می‌دهند، اما تاکنون خبری از تحویل خودرو نیست و هر زمانی که تماس می گیرم میگویند که در اولویت هستی و همین روز‌ها فاکتور می شود اما همچنان خبری از تحویل خودرو نیست.

یکی دیگر از متقاضیان خرید خودرو  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: از سال  ۹۷ خودرویی از ایران خودرو ثبت نام کردم که تحویل آن مهر ماه امسال بود اما همچنان خبری از تحویل خودرو نیست.

کاظم نیک‌خواه کارشناس صنعت خودرو درباره علت پیش ثبت نام خودرو در ایرانخودرو با وجود معوقات مانده در کارخانه، گفت: خودروسازان تعهدات خود را مستهلک می‌کنند. اکنون تیراژ تولید خودروسازان افزایش یافته و در دو شیفت فعالیت می‌کنند و معوقات مهرماه خود را تحویل می‌دهند.

او بیان کرد: از یک سال و نیم گذشته خودرو‌های ثبت‌نام شده انباشته شده، اما زمانی که خط تولید در سه ماه گذشته افزایش یافت معوقات خود را با سرعت بیشتری به مشتری تحویل می‌دهند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در بازار مشاهده می‌شود که با تولید اضافه قیمت خودرو روند افزایشی دارد. چرا که واسطه در بازار مانند گذشته وجود ندارد برخی افراد از ترس اینکه نقدینگی‌هایشان به صفر نرسد یا ارزشی را از دست ندهند خودرو ثبت‌نام کردند.

نیک خواه افزود: در این زمان سود بانک‌ها کاهش یافت و مشکلاتی بوجود آمد که در کنار آن ارز نیز افزایش یافت و برخی خودرو ثبت‌نام کردند که ارزش ریالی‌شان حفظ شود. اکنون این دسته از افراد خودرو‌های خود را تحویل می‌گیرند و با این نوسانات ارز زمانی که تحویل می‌گیرند آن را نگه می‌دارند تا سود کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: نسبت به تقاضا خودرو زیاد داریم که عرضه نمی‌شود. بی‌ثباتی اقتصادی و وحشت از اینکه ارزش ریال کاهش نیابد خودرو را نگه می‌دارند و پس از افزایش قیمت می‌فروشند.

نیک خواه گفت: ایران خودرو اکنون خودرو پیش ثبت‌نام می‌کند، اما سال آینده آن را تحویل می‌دهند در نتیجه در طی این یکسال فرصت برای تحویل خودرو دارد بازاریابان خودرو صرفا به دلیل اینکه دیوار بتنی بین فروش و عرضه داشته باشد موضوعاتی را مطرح می‌کند.

او ادامه داد: اینکه با وجود خودرو‌های معوق در خودروسازان چرا پیش ثبت‌نام خودرو انجام می‌شود در هاله‌ای از ابهام است که ممکن است نوعی سیاست باشد.

با این وجود انتظار می رود که خودروسازان کشور در قدم اول خودروهای مانده در کف کارخانه و معوقات را تحویل دهند سپس اقدام به پیش فروش خودرو کنند که باعث نارضایتی مشتریان نشود.