سناریوهای سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان به روایت رأی الیوم

  3981108081 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مقاله‌ای به بررسی حادثه سقوط هواپیمای جاسوسی نظامی آمریکا در افغانستان توسط گروه طالبان و کشته شدن تمامی سرنشینان این هواپیما اشاره کرده و با توجه به اینکه طالبان مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است،  به نقل از سخنگوی رسمی طالبان اعلام کرد که در این هواپیما تعدادی از افسران ارشد آمریکایی حضور داشتند که تمامی آنها کشته شده اند.

 سناریوهای سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان به روایت رأی الیوم

به گزارش الف، این گزارش تاکید می‌کند که مسئولان نظامی آمریکا بعد از تردید فراوان مجبور شدند صحت بیانیه طالبان در خصوص ساقط شدن هواپیمای خود را تایید کنند، اما آنها مدعی شده اند که این هواپیما کوچک بوده است. آنها حتی تاکنون به تعداد نظامیان کشته شده در این هواپیما و درجه‌های نظامی آنها نیز اشاره نکرده اند.

سخنگوی رسمی طالبان این حمله را  بزرگترین سیلی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و فرماندهان نظامی وی توصیه کرده است.

بررسی تصاویر اولیه منتشر شده از این هواپیما در سایت‌های اجتماعی اما نشان می‌دهد که این هواپیما از نوع پومپاردیه A11A است که ارتش آمریکا برای اهداف جاسوسی در افغانستان از آن استفاده می‌کند. این هواپیما حجم متوسط داشته و ساقط کردن آن احتمالا توسط یک موشک پیشرفته انجام شده است.

رأی الیوم انهدام هواپیمای پیشرفته آمریکایی را ضربه محکمی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و فرماندهان نظامی و همچنین طرح‌های آمریکا در افغانستان توصیف کرده و می افزاید که این اقدام باعث تقویت مواضع جنبش طالبان در مذاکرات آینده می‌شود، مذاکراتی که بر اساس آن آمریکا باید تمامی ۱۴۰۰۰ نظامی خود را بلافاصله از افغانستان خارج کند و در قبال این اقدام هیچ امتیازی نیز دریافت نکند.

به نوشته این گزارش این در حالی است که در دوره سابق مذاکرات بین طالبان و آمریکا که پیش از این در دوحه برگزار شده است، جنبش طالبان درخواست آمریکا مبنی بر کاهش حملات ضد نیروهای این کشور به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات را رد و اصرار داشته که حملات نظامی هم‌زمان با این مذاکرات ادامه پیدا می کند.

گزارش مذکور در ادامه این سوال را مطرح کرده است که جنبش طالبان چگونه موفق به دستیابی به این موشک پیشرفته برای ساقط کردن هواپیمای آمریکایی شده است؟

رأی الیوم  دو سناریو را در این زمینه  مطرح کرده و در سناریوی اول مدعی شده است که ایران که مناسبات قوی با جنبش طالبان ایجاد کرده است، موشک‌های  پیشرفته مذکور را در اختیار این جنبش قرار داده است. این موشک‌ها هم‌ طراز موشک‌هایی است که پیش از این در سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکایی گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز مورد استفاده قرار گرفته است.

گزینه دوم که این رسانه عربی مطرح کرده، این است که احتمالا منبع موشک‌ها چین بوده و موشک‌های مذکور از طریق پاکستان به طالبان انتقال داده شده است. طرفداران این سناریو معتقدند که آمریکا به علت همکاری‌های محرمانه پاکستان با جنبش طالبان کمک‌های دو میلیارد دلاری خود به  پاکستان را به حالت تعلیق درآورده است.

به نوشته این گزارش، به هر روی وزارت جنگ آمریکا در شرایط متزلزلی قرار گرفته و هرگونه واکنش نسبت به این حمله قوی که نیروهای این کشور در افغانستان به آن دچار شده‌اند را رد کرده و هیچ اطلاعاتی از تعداد قربانیان و درجه‌های نظامی آنها منتشر نکرده است.

رأی الیوم سقوط این هواپیما را مرحله جدیدی از تنش در جنگ فراموش شده افغانستان توصیف کرده و نوشت که بهاری آغاز می‌شود که در آن عملیات نظامی مجاهدان افغان ضد نیروهای آمریکایی افزایش پیدا خواهد کرد.

گزارش مذکور در پایان این مقاله به همزمانی سقوط هواپیمای مذکور با اعلام احتمالی بندهای معامله قرن اشاره کرده که با هدف حذف آرمان فلسطین با کمترین هزینه‌ها دنبال می‌شود. این در حالی است که گروههای فلسطینی نیز تهدید کرده اند که به گزینه اول خود باز می گردند و  بعد از فروپاشی روند سازش، مقاومت را در تمامی اشکال خود دنبال خواهند کرد.