فارین پالیسی: معامله قرن، هدیه بزرگ ترامپ به نتانیاهو است

حمیدرضا بابائی، گروه جهان الف،   3981108078 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه فارین پالیسی از طرح موسوم به معامله قرن به عنوان ابزاری برای کمک به نخست وزیر اسرائیل درانتخابات یاد کرد و نوشت به نظر می رسد "طرح صلح" آمریکا به گونه ای طراحی شده است تا بنیامین نتانیاهو  (بی بی)  را برنده انتخابات اسرائیل بکند.

فارین پالیسی: معامله قرن، هدیه بزرگ ترامپ به نتانیاهو است

به گزارش الف فارین پالیسی نوشت: << دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  از چند سال گذشته تاکنون درباره نقش خود در  حصول "معامله قرن" بین اسرائیل و فلسطینی ها سخن گفته است، اما اکنون که جزییات این طرح آشکار می شود، به نظر می  رسد معامله قرن،  شبیه هدیه قرن به  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. اگر ازسرگیری تلاش های صلح هدف ترامپ است، به نظر می رسد زمان چندان مناسبی برای آن انتخاب نشده است. نتانیاهو در بحبوحه کارزارهای انتخاباتی قرار دارد و از طرفی با اتهام فساد روبرو است. ترامپ هم چالش های  خود را  پیش رو دارد: استیضاح در سنای آمریکا. از نظر بسیاری از تحلیل گران، نکته اصلی همین مساله است.>>

فارین پالیسی با اشاره به جزییاتی از طرح معامله قرن که به اسرائیل اجازه می  دهد بخش هایی وسیع از کرانه باختری را ضمیمه و بیشتر شهرک های صهیونیست نشین را حفظ  کند و از طرفی بیت المقدس شرقی را در کنترل داشته باشد، افزود  نتانیاهو از  این  طرح به عنوان پیشنهادی یاد کرده است که فقط یک بار می توان از آمریکا دریافت کرد. نتانیاهو پیش از عزیمت به آمریکا  گفته بود  من در کنار رئیس جمهوری خواهم بود که طرحی را ارائه کرده که معتقدم منافع بسیار حیاتی ما را  حفظ کرده و با او "تاریخ ساز" خواهیم شد.

<< به نظر می رسد نتانیاهو از جهات دیگر هم  از این طرح سود خواهد برد. این سفر، توجهات را از رای روز سه شنبه در یک کمیته پارلمانی در خصوص فساد وی منحرف خواهد کرد. نتانیاهو درخواست کرده است تا در سه  پرونده فساد مصون از محاکمه و پیگیری باشد. رهبر اسرائیل ترجیح میدهد همه مباحثات مربوط به این پرونده، تا بعد از انتخابات 2 مارچ دبه تعویق بیفتد، به این امید که با کسب اکثریت آراء بتواند به چنین مصونیتی دست یابد. >>

فارین پالیسی به نقل از "یائکوو کاتس" سردبیر روزنامه انگلیسی زبان جروزالم پست نوشت این طرح را می  توان هدیه ای برای نخست وزیر دانست زیرا می تواند توجه افکار رای دهندگان اسرائیلی را از محاکمات وی منحرف  کند.

فارین پالیسی افزود  حتی رسانه های اسرائیلی هم  پذیرفته اند در طرح معامله  قرن امتیازات فراوانی وجود دارد که نشان میدهد این طرح خیلی بیشتر به نفع اسرائیل است تا فرمول های صلحی که دولت های قبل، پیش برده بودند.

این نشریه به برخی امتیازاتی اشاره کرد که در این طرح نصیب اسرائیل خواهد شد و افزود بر اساس این گزارش ها، بخش های فراوانی از کرانه باختری به اسرائیل واگذارخواهد شد، فلسطینی ها بعد از چهار سال اجازه خواهند داشت در مناطقِ باقی مانده دولت غیرنظامی تشکیل  دهند آن هم پس از برآوردن شروط دست نیافتنی نظیر خلع سلاح حماس، کنترل بخش اعظم شهرک های یهودی نشین برعهده  اسرائیل باشد، اسرائیل هیچ قسمتی از بخش  قدیمی بیت المقدس را واگذار نخواهد کرد  و حق بازگشت آوارگان فلسطینی هم از آنها سلب خواهد شد.

 <<دولت ترامپ نمایندگان فلسطین را به واشنگتن دعوت نکرد تا نظر آنها را درباره این طرح جویا شود، و این علامت دیگری است که نشان می دهد حصول توافق، انگیزه اصلی ترامپ نیست. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین احتمالا  هرگونه دعوتی را به واشنگتن رد می کرد. وی  در خصوص تصمیمات ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، اخراج سفیر فلسطینی از واشنگتن و  قطع کمک های مالی به فلسطینی ها، با رئیس جمهور آمریکا اختلاف شدید دارد. >>

فارین پالیسی به نقل از "آرائون دیوید میلر" کارشناس خاورمیانه و  مشاور شش وزیر خارجه آمریکا نوشت: << بر اساس اطلاعات طرح صلحی که به صورت عجیب در حمایت از بی بی تهیه شده است، هیچ شکی نیست که ترامپ و  دامادش کوشنر به دنبال انتخاب مجدد نتانیاهو هستند. آشکار کردن یک طرح آن هم  شش هفته پیش از سومین دور انتخابات اسرائیل  در مدت یک سال، و بدون توجه به نظر فلسطینی ها، ناکارآمدی دیپلماتیک را به سطح های جدید  می برد.>>

طرح معامله قرن نتیجه چندین دور دیپلماسی منطقه ای کوشنر – داماد  و مشاور  ارشد ترامپ – همچنین "جیسون گرین بلت" سفیر صلح ترامپ است که البته پارسال از این سمت کناره  گیری کرد.

این نشریه افزود نتانیاهو از گانتس، رقیب انتخاباتی خود هم دعوت کرد تا در دیدار با ترامپ حضور داشته باشد زیرا این وضعیت گانتس را به ناچار از  جلسات استماع پارلمان درباره درخواست مصونیت بی بی، دور میکند.

<< رسانه های اسرائیلی اعلام کرده اند که ترامپ به اسرائیل اجازه خواهد داد  دره اردن را نیز ضمیمه کند، باریکه ای از کرانه باختری که طراحان نظامی اسرائیل بسیار مشتاق هستند آن را به منطقه ای حائل در مقابل حملات زمینی از منطقه شرق، تبدیل کنند. تحلیلگران اسرائیلی نیز معتقدند دولت نتانیاهو احتمالا  پیش از انتخابات این تصمیم را اجرا  خواهد کرد تا  به وعده های انتخاباتی قبل عمل کرده باشد.>>  در صورتی که بسیاری تحلیلگران تصریح کرده اند چنین مساله ای  به  گسترش ناآرامی در منطقه منجر خواهد شد.

فارین پالیسی همچنین از اقدام ترامپ در حمایت از ضمیمه شدن ارتفاعات جولان به اسرائیل، به عنوان  تلاش دیگری  برای تقویت احتمال پیروزی نتانیاهو در مقابل گانتس یاد  کرد و نوشت وقتی رئیس جمهور ریچارد نیکسون در سال 1974 با تهدید استیضاح روبرو شد، به کشورهای عربی و اسرائیل سفر کرد تا آنها را به مذاکره تشویق کند تا توجهات  از مشکلات سیاسی وی در داخل آمریکا، منحرف  شود. اما طرح معامله قرن، فاقد هرگونه شتاب برای مذاکرات اسرائیل-فلسطین است  که تقریبا از شش سال گذشته تاکنون متوقف مانده است.

این نشریه به نقل از کارشناسان نوشت: << زمان اعلام معامله قرن ارتباطی به روند صلح ندارد. هدف از طرح آن در این مقطع زمانی، کمک به ترامپ و  بی بی  است. روند صلح تنها یک ابزار است.>>