جزئیات سیاست‌های انتخاباتی رسانه ملی و پخش زنده برنامه‌های استانی تلویزیون

گروه فرهنگی الف،   3981106079

شبکه‌های استانی که ۲۴ ساعته در ۳۳ مرکز صداوسیما فعالیت دارند و دهه فجر و انتخابات به صورت ویژه روی آنتن می‌روند.

جزئیات سیاست‌های انتخاباتی رسانه ملی و پخش زنده برنامه‌های استانی تلویزیون

به گزارش تسنیم، علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما برای اعلام ویژه برنامه‌های دهه فجر و انتخابات مجلس شورای اسلامی را در ساختمان اداری رسانه ملی برگزار کرد. علاوه بر توضیح جزئیات سریال‌ها و برنامه‌های دهه فجری و انتخاباتی به ماجرای زنده یا ضبطی شدن برنامه ها واکنش نشان داد.

*** محورهای این نشست خبری در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پنج استان ، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس ، قم و تهران، سی و هفتمین انتخابات از اول انقلاب اسلامی، اولین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب و با توجه به حوادث اخیر و شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انتقام سخت جمهوری اسلامی از مسببین آن و درهم کوبیدن هیمنه آمریکا و لزوم نیاز بیشتر به تشکیل مجلس «کارآمد، انقلابی و مردمی» از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است. از آن‏جا که هر رأیی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود، نشان‏‌دهنده مشارکت گسترده مردم در اداره امور و مانور قدرت برای دشمنان است، شبکه‌های استانی به وسعت سراسر ایران با 81 شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی، محلی، برون مرزی و سراسری (شبکه شما و رادیو زیارت)، نقش مؤثری در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات پیش رو خواهند داشت.

آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال 1398 ، بیان کننده میزان رضایت 70 درصدی خیلی‌ زیاد و زیاد بینندگان و 77/6 درصدی خیلی زیاد و زیاد شنوندگان شبکه‏‌های استانی و محلی تلویزیونی و رادیویی، است و این شبکه‌‏ها انتخاب دوم مردم ایرانند.

با توجه به تعداد 290 نفری کرسی‏‌های نمایندگی مجلس، 260 نفر آن‏ها برابر با 89.7 درصد نمایندگان انتخابی استان‌‏های مختلف کشور به جز تهران خواهند بود، که برای حضور گسترده مردم در پای صندوق‏‌های رأی برنامه‌‏ریزی شده است.

*** سیاست‏‌ها و راهبردهای انتخاباتی صدا و سیما:

1.     تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات

2.     کمک بایسته به دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه

3.     تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در ایام انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی

4.     اهتمام در راستای تحکیم وحدت وانسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروه‏‌های مختلف مردم

5.     تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی)

6.     تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم  

7.     نمایش وجهه و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین‌ المللی

8.     تبیین و تحلیل آرمان‌های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مثابه مکتب و تبیین دستاوردهای مجاهدت‏‌های مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان ( به مناسبت تقارن چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی ویوم‏ الله 22 بهمن )

انتخابات در شبکه‌های استانی صدا وسیما

9.     تشکیل ستاد انتخابات در معاونت امور استان‌ها و مراکز صدا و سیما از زمستان 1397

10.     برگزاری 375 جلسه در خصوص انتخابات در معاونت امور استان‌ها و مراکز استان‌ها

11.     پخش 1292 ساعت برنامه‌های رادیویی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و 75 ساعت برنامه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در فرصت باقیمانده 1692 ساعت برنامه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و 180 ساعت برنامه انتخاباتی خبرگان رهبری خواهیم داشت.

12.     پخش 631 ساعت برنامه برای مجلس شورای اسلامی و 20 ساعت خبرگان رهبری از سیمای استان‌ها و در فرصت باقیمانده پیش‌بینی می‌شود 1446 ساعت برای مجلس شورای اسلامی و 123 ساعت برای خبرگان رهبری در سیما برنامه تولید و پخش شود .

13.     صدا و سیمای مراکز تولیداتی در حوزه نمایشی دارند از جمله:

14.     صدا و سیمای البرز : تهیه و تولید مجموعه نمایشی (طنز ترکیبی) راه میانبر یا همان فصل دوم "ناخونک" در 30 قسمت 40 دقیقه‌ای با رویکرد طنز برای ایجاد فضای شاد و مفرح در جامعه مرتبط با انتخابات (تولید مشترک سیمای استان‌ها و صدا و سیمای مرکز البرز)

15.     صدا و سیمای خراسان رضوی: پخش مجموعه 16 قسمتی طنز نمایشی «برگ برنده» تولید مرکز خراسان رضوی

16.     پوشش انتخابات از هزار نقطه کشور (شهرها – روستاها) به صورت زنده و تولیدی از شبکه‌های استانی و سراسری

17.     تهیه 250 موشن‌گرافیک با موضوع انتخابات

18.     استفاده از رادیو نما به عنوان رسانه‌ای مؤثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیت‌های شنوندگان در قالب عکس و انتخابات

19.     تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با انتخابات در " شبکه شما " از جمله برنامه « انتخاب شما » و گفت‌وگو باچهره‌های سیاسی استان‌های مختلف

20.     تولید 6 نماهنگ و 30 سرود برای پخش در ایام انتخابات

21.     برنامه‌ریزی برای برگزاری پویش‌‏های مردمی در راستای حضور گسترده

22.     تولید و توزیع  2475 قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک،کاریکاتور و 3960 دقیقه در قالب‌های موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، 7425 قطعه و 11880 دقیقه محتوا ازبستر فضای مجازی، در راستای جریان‌سازی و ایفای نقش مکملی، بااستفاده از راه‌اندازی پویش‌‏ها

برنامه‌های دهه مبارک فجر درشبکه‌های استانی صدا وسیما

23.     تهیه و تولید 3415 ساعت برنامه به منظور گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر در شبکه‌های استانی صدا و سیما به طوری که سهم سیما از این میزان 1903 و سهم رادیوهای استانی 1512 ساعت است.

24.     تولید سریال‏ جلال در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای توسط مرکز آذربایجان شرقی با موضوع انقلاب اسلامی و پخش از شبکه‏ یک و شبکه شما و پخش مینی‌سریال «محرمانه در باران» تولید مرکز اصفهان از شبکه شما

25.     با توجه به همزمانی 22 بهمن امسال با چهلمین روز شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ویژه برنامه‌هایی به مناسبت این ایام برای پخش از شبکه‌های استانی در نظر گرفته شده است

26.     پیش‌بینی ویژه برنامه کاروانفجر، برای اجرای برنامه در شهرستان‏‌ها و کارنامه‌خوانی انقلاب

27.     تولید 20 سرود با موضوع دهه مبارک فجر توسط هنرمندان در استان‌ها

28.     دعوت از مبارزان دوران انقلاب و خانواده‌های مبارزان در برنامه‌‏های دهه فجر

29.     راه‌‏اندازی پویش‌‏های سراسری «من انقلابی‌ام » برای بهره‌گیری از تولیدات مردمی و «ترانه‏‌خوان انقلابم» با هدف بازخوانی سرودها و ترانه‌های انقلاب

30.     طراحی مسابقه «دوربین من !رسانه من !» با هدف دریافت عکس‌های مردمی و خاطرات صوتی انقلاب برای انتشار در فضای مجازی و رادیونما

31.     تولید برنامه « چهل - 57» شامل پنج میزگرد 50 دقیقه‌ای، به صورت گفت‌وگو با چهره های سیاسی کشور و با موضوعات گام دوم انقلاب و محورمقاومت و معرفی کارنامه انقلاب و خدمات و سیاست‌های نظام

*** مشروح نشست:

علی دارابی درباره برنامه‌های انتخاباتی گفت: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پنج استان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس، قم و تهران، سی و هفتمین انتخابات از اول انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: اولین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد خواهیم بود و از طرفی اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب  را پیش‌رو داریم و با توجه به حوادث اخیر و شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انتقام سخت جمهوری اسلامی از مسببین آن و درهم کوبیدن آمریکا و لزوم نیاز بیشتر به تشکیل مجلس کارآمد، انقلابی و مردمی از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است.
وی عنوان کرد: از آن‏جا که هر رأیی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود نشان‏‌دهنده مشارکت گسترده مردم در اداره امور و مانور قدرت برای دشمنان است  شبکه‏‌های استانی به وسعت سراسر ایران با 81 شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی محلی‌ برون‌مرزی و سراسری در نظر گرفته‌ایم. این برنامه‌ها  نقش مؤثری در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت. 

دارابی در خصوص نظرسنجی رسانه ملی توضیح داد: آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در تابستان سال 1398 بیان‌کننده میزان رضایت 70 درصدی خیلی زیاد و 77/6 درصدی خیلی زیاد و زیاد شنوندگان شبکه‏‌های استانی و محلی تلویزیونی و رادیویی است و این شبکه‏‌ها انتخاب دوم مردم ایرانند.

 وی افزود: با توجه به تعداد 290 نفری کرسی‏‌های نمایندگی مجلس 260 نفر آن‏ها برابر با 89.7 درصد نمایندگان انتخابی استان‌‌های مختلف کشور به جز تهران خواهند بود که برای حضور گسترده مردم در پای صندوق‌‏های رأی برنامه‏‌ریزی شده است.

معاون  امور استان‌ها درباره سیاست‏‌ها و راهبردهای انتخاباتی رسانه ملی توضیح داد: تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات،کمک به دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه ،تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در ایام انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی، اهتمام در راستای تحکیم وحدت و انسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروه‌‏های مختلف مردم، تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بخشی از سیاست‌های رسانه ملی در حوزه انتخابات است.

وی افزود: برنامه‌های تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 4 استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم تولید و پخش خواهد شد، همچنین نمایش وجهه و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین‌ المللی را نشان خواهیم داد و همزمان با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی برنامه‌هایی درباره تبیین و تحلیل آرمان‌های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مکتب و تبیین دستاوردهای مجاهدت‏‌های مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان  پخش خواهیم کرد.

معاون رئیس صداوسیما تأکید کرد: از زمستان 1397 ستاد انتخابات در معاونت امور استان‌ها و مراکز صدا و سیما تشکیل شده است و حدود 375 جلسه برگزار کردیم و در خصوص انتخابات در معاونت  امور استان‌ها و مراکز استان‌ها گزارش‌هایی داشته‌ایم. قرار است 1292 ساعت برنامه‌های رادیویی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و 75 ساعت برنامه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در فرصت باقیمانده 1692 ساعت برنامه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و 180 ساعت برنامه انتخاباتی خبرگان رهبری پخش می‌شود.

 دارابی اظهار کرد: 631 ساعت برنامه برای مجلس شورای اسلامی و 20 ساعت خبرگان رهبری از سیمای استان‌ها و در فرصت باقیمانده پیش‌بینی می شود 1446 ساعت برای مجلس شورای اسلامی و 123 ساعت برای خبرگان رهبری در سیما برنامه تولید و پخش شود.

دارابی درباره توقف برنامه های زنده و تولیدی شدن برنامه‌ها توضیح داد: دو سال قبل گفتیم ما بحثی که در دوره آقای علی‌عسکری مطرح است این بود که برنامه‌های برند محور مورد توجه قرار بگیرد صیانت از این برنامه‌ها مهم است ما شرایط مختلفی را در سازمان طی کردیم در فراز و فرودهای تحولات سیاسی جهانی و جامعه وجود دارد. من کلی بگویم که معاونان سازمان‌ قرار است در نشست معاون ذی‌ربط در حوزه کاری خود پاسخ بدهند. آنچه که برای ما مهم است این است که نقد ما باید مشققانه و نباید منجر به سیاه‌نمایی باشد. جامعه جوان ما باید نسبت به راهی که طی کردیم احساس غرور و افتخار کند و راه را ادامه بدهد. 

وی افزود: نسل سوم و چهارم می خواهند مدیریت کار را برعهده بگیرند. ضبطی شدن برنامه‌ها به معنای محدوددیت و آزاداندیشی و بیان نکردن واقعیت نیست.  در برخی ملاحظات و مراقبت‌ها تصمیمی گرفتند که خود آنها باید پاسخ بدهند. حجم برنامه‌های زنده در رسانه زیاد است در استان‌ها هم این مشکل را داریم‌ ما باید کار کارشناسی کنیم چه برنامه‌هایی باید زنده باشد حجم آنها چه‌قدر است. همه خبرهایی که در تلویزیون می‌بینید کار آنها در مراکز است از تهران کسی نمی‌رود. این ملاحظه موجب کاهش مخاطب نشود بلکه حفظ کنیم مخاطبان را و افزایش بدهیم.