برخورد با «توهین سایبری» در دستور کار پلیس فتا

گروه اجتماعی الف،   3981106023

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: توهین در فضای مجازی با شکایت به مرجع قضایی و در نهایت ارائه به پلیس فتا پیگیری می‌شود.

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا پایتخت در گفت‌وگو با فارس، در خصوص توهین در فضای سایبری اظهار داشت: هرگونه توهین یا جنبه خصوصی دارد یا جنبه عمومی؛ در هر صورت باید به مرجع قضایی گزارش داده شود و بعد از تائید دستگاه قضایی، پلیس فتا وارد پرونده شده و موارد را رسیدگی می‌کند.

وی گفت: تعدادی از پرونده‌های توهین از طرف شخصی حقیقی که به وی توهین شده با شکایت به مراجع قضایی و در نهایت ارائه به پلیس پیگیری می‌شود؛ اما اگر توهین جنبه عمومی داشته باشد در پی گزارش به مرجع قضایی و تائید دستگاه قضا، پلیس فتا وارد می‌شود.

رئیس پلیس فتا پایتخت درباره آمار جرائم فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: در شبکه اجتماعی مثل تلگرام که فیلتر شده و با استفاده از فیلترشکن و پروکسی قابل بهره‌برداری است شاید تعدادی از کاربران اقدام به اعمال مجرمانه کنند اما باید گفت که با توجه به آنکه تعداد کاربران در چندین شبکه اجتماعی تقریبا یکسان است نوع جرائم نیز به همان نسبت در شبکه‌های مختلف افزایش یافته و نمی‌توان گفت که در کدام شبکه اجتماعی، جرائم بیشتری رخ می‌دهد.

سرهنگ کاظمی ادامه داد: توئیتر نیز در رصد پلیس فتاست اگر موارد مجرمانه‌ای احصاء شود یا به واسطه شکایت شهروندان به ما اعلام شود بعد از اخذ مجوز توسط دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

وی در پاسخ به این مطلب که آیا قانون در زمینه رسیدگی به مصادیق مجرمانه در فضای مجازی نقص دارد یا خیر،؛ خاطرنشان کرد: در اجرا نواقصی وجود دارد که کارها به تاخیر می‌افتد ولی اینکه نواقصی قانونی وجود داشته باشد شاید تاکنون مشخص نشده است.