موسوی در پاسخ به الف:‌ اقدام کره جنوبی را غیرقابل قبول و همسو با ماجراجویی آمریکا می‌دانیم/ کانادا باید به اتباع ایرانی خدمات کنسولی ارائه دهد

گروه سیاسی الف،   3981030053

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت کره به ما اطلاع داد که بخشی از ناوگانش را در منطقه عدن به صورت گشت زنی و خارج از ائتلاف آمریکا وارد منطقه کند که ما گفتیم غیرقابل قبول می‌دانیم.

موسوی در پاسخ به الف:‌ اقدام کره جنوبی را غیرقابل قبول و همسو با ماجراجویی آمریکا می‌دانیم/ کانادا باید به اتباع ایرانی خدمات کنسولی ارائه دهد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار الف در مورد درباره اعزام نیرو کره جنوبی به منطقه نیز گفت: دولت کره به ما اطلاع داد که بخشی از ناوگانش را در منطقه عدن به صورت گشت زنی و خارج از ائتلاف آمریکا وارد منطقه کند که ما گفتیم غیرقابل قبول می‌دانیم و آن را همسویی با ماجراجویی آمریکا اعلام کردیم و شایسته روابط دیرینه و قدیمی و دوستانه ما با کره جنوبی نیست.

موسوی گفت: پیوندهای زیادی بین دو ملت است و مردم ما روابط ریشه داری دارند و این اقدام کره را سازنده نمی‌دانیم و اقداماتی را در سطح دیپلماتیک آغاز کردیم که اگر این تصمیم نهایی و اجرا شود، اقدامات مقتضی دیگر مدنظر است که بعد از آن اعلام خواهیم کرد.  

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار الف در مورد درباره اینکه آیا در دیدار ظریف و همتای کانادایی درباره از سرگیری روابط صحبت شد؟ پاسخ داد: خیر؛ درباره از سرگیری روابط صحبتی نشد. جای گله است که آنها اینجوری با سوءاستفاده از این حادثه دلسوز اتباع ایران شدند و خواستار برخی از اقدامات هستند. روابط دیپلماتیک سیاسی دو کشور را در راستای توهماتی که برای آنها پیش آمده بود و فشارهای آمریکا قطع کردند و اجازه نمی‌دهند که خدمات کنسولی برای اتباع دو کشور ایجاد شود. با توجه به این که هزاران نفر از اتباع ایرانی در این کشور اقامت دارند و به خدمات کنسولی نیازمند هستند.

وی ادامه داد: ما پیش از این از مدت‌ها قبل درخواست کرده بودیم که مسائل کنسولی بین دو کشور برقرار شود و درخواست‌های کنونی در این زمینه مطرح کرده بودیم ولی دولت کانادا این موضوع را نادیده گرفته بود و حال آنها در این گونه مواقع نگران می‌شوند و کاسه داغ تر از آش می‌شوند.

موسوی تصریح کرد: تماس‌ها بین مقامات دو کشور در ارتباط با این موضوع ادامه خواهد داشت. ما تاکید بر این داریم که با توجه به این که اتباع ایرانی زیادی در کانادا هستند بایستی به آنها خدمات کنسولی ارائه شود و امیدواریم اگر دولت کانادا برای رفاه حال اتباع ایرانی صداقت دارد پیشنهادات مطرح شده را که از مدت‌ها قبل ارائه شده مورد توجه قرار بدهد.

ظریف به داووس نمی‌رود

وی درباره برنامه وزیر خارجه برای شرکت در نشست داووس گفت: قرار بود ظریف برای شرکت در مجمع داووس به سوئیس برود که به رغم دعوت اولیه و رسمی، برنامه را به هم زدند که این سفر انجام نمی‌شود.

موسوی از سفر مقامات کشورهای مختلف به ایران خبر داد و در این باره گفت: هفته آینده رئیس دومای روسیه ایران سفر خواهد کرد. یکی از مقامات کشورهای منطقه نیز احتمالا فردا به تهران خواهد آمد که در صورت قطعی شدن اعلام خواهیم کرد.

سخنگو همچنین درباره تحولات اخیر کشورمان و اقدامات وزیر خارجه در این باره گفت: ظریف در این مدت 20 تماس تلفنی با مقامات خارجی عمدتا با همتایان خود داشتند که پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی و سقوط هواپیما انجام گرفت.

هیچ مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت

وی همچنین با اشاره به تصمیم جدید کشورهای اروپایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام گفت: ما در برجام هستیم و تعهدات خود را متوازن کرده‌ایم. ایران پس از خروج ایالات متحده، اعلام کرد که برای توزان در برجام، موادی را که باید اجرا کند اجرا خواهد کرد. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست چون که ایران از 21 ماه قبل مکانیزم حل اختلاف را فعال کرد. ادعای اروپایی‌ها فاقد وجاهت حقوقی است. ایران به برجام پایبند است. آنچه برای ما مهم است عمل است. اگر حرف‌هایی که هست ادامه پیدا کند، ایران در حال برنامه ریزی گام نهایی و موثرتر خواهد بود.

موسوی در ادامه افزود: ایران با فرد توافقی ندارد. ایران 20 و چند ماه با جان کری مذاکره نکرد، مذاکره با کشور است. توافق با فرد معنا ندارد، ایران با اوباما توافق نکرد بلکه با نماینده دولت آمریکا توافق کرد، ما اعلام کردیم که مبنای کار ما همان برجام است. اینکه نخست وزیر انگلیس توافق را با اسم ترامپ اعلام کرده برای ما مسموع نیست.  ایران در شرایط حاضر اصلا آمادگی ندارد تا در مورد مسائل دیگر با آمریکا مذاکره کند. به رغم خباثتی که در برخی کشورهای اروپایی می‌بینیم، باب مذاکره بسته نشده است. ما ابتکاراتی را که به ذهنمان رسیده را به آنها گفته‌ایم. اگر اراده‌ای باشد باید از طرف آنها باشد.

* اگر در ترور سردار دخالت داشته باشند تاوانش را خواهند داد

وی درباره همکاری برخی کشورها در منطقه یا رژیم صهیونیستی در همراهی با آمریکا در ترور سردار سلیمانی گفت: این بحث مختص دوستان امنیتی و نظامی است و اگر به نتیجه برسند کشور یا رژیمی در منطقه همکاری داشته و به این اقدام بزدلانه و زبونانه کمک کرده است، تاوانش را خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: ما تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسیم و این قربانیان را ایرانی می دانیم. صاحب عزای اصلی ما هستیم و ملت ایران جوانان و مردم خود را در اثر خطای سهوی انسانی که انجام شده است پیگیر حقوق جانباختگان خواهد بود و دو تابعیتی بودن نه تنها مانعی نیست بلکه دست ما را بازتر می کند که حقوق آنها را بهتر استیفا کنیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که از وزیر خارجه در جریان سفر به هند نقل قولی مطرح شده مبنی بر این که اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق موضوعی است که به دولت  و ملت عراق بازمی‌گردد گفت: ما معتقدیم آن چه باید در این زمینه اتفاق بیفتد به اراده دولت و ملت عراق بستگی دارد گرچه مطالبات ما و ملت‌های منطقه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق است. ولی اقدام اصلی حقوقی، سیاسی و عملی در این زمینه را باید دولت و ملت عراق انجام دهند.

* گزینه های مختلفی که پیش روی ایران است

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی و یا کاهش نظارت‌های آژانس نیز گفت: الان مطمئن نیستم، ولی گزینه‌های مختلفی پیش روی ایران است که اگر به جمع بندی برسند، اعلام می شود.

از هر جایی علیه ایران توطئه‌ای صورت بگیرد آنجا را هدف قرار خواهیم داد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره پاسخ موشکی ایران به جنایت رژیم آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان آمریکایی (عین الاسد) در عراق گفت: همانطور که گفته بودیم، از هر جایی علیه ایران توطئه‌ای صورت بگیرد آنجا را هدف قرار خواهیم داد. اقدامات دفاعی و پاسخ قاطع ما به آمریکایی‌ها به اطلاع دولت عراق رسیده بود ولی اینکه چرا آنها چنین شکایتی را کرده بودند باید از آنها پرسیده شود. ما همواره خواستار عدم دخالت نیروهای بیگانه در خاک عراق بودیم و زمانی هم که عراق به صورت رسمی از ایران درخواست کمک کرد،‌ کمک‌هایمان با اطلاع دولت این کشور انجام گرفت و ما اعلام کرده‌ایم که از هرجایی علیه ایران اقدامی صورت گیرد ما آنجا را مورد هدف قرار می‌دهیم.

وی همچنین گفت: وظیفه پیگیری حقوقی اقدام بزدلانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی را به نمایندگی مان در نیویورک سپرده‌ایم.

واکنش به تصمیم جنجالی کنفدراسیون فوتبال آسیا

موسوی در ادامه و در واکنش به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر سلب حق میزبانی تیم‌های ایرانی حاضر در جام باشگاه‌های آسیا گفت: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای را که آوردند می‌توانست فنی باشد، اما نیست. احساس می‌کنیم که موضوع به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. این کاری است که فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها پیگیر آن هستند. ما هم از اعلانات و بیانات (فدراسیون و باشگاه‌ها) حمایت می‌کنیم. هنوز مقداری فرصت باقی است. منتظر می‌مانیم، کمک می‌کنیم و مشورت هم می‌دهیم.

وی همچنین درباره اعزام کشتی نظامی توسط کره جنوبی به منطقه گفت: ما اعلام کردیم که اعزام کشتی نظامی کره جنوبی به خلیج عدن را غیرقابل قبول می‌دانیم و آن را سازنده نمی‌دانیم. اگر این تصمیم نهایی و اجرایی شود ما هم اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

واکنش به حواشی سفیر انگلیس در تهران

موسوی در ادامه درباره حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی در تهران و حواشی پیش آمده در این زمینه گفت: در اینکه اقدام سفیر انگلیس خلاف شئونات دیپلماتیک است شکی نیست. ایران سفیر را احضار کرد و اعتراض شدیدی داشت. این اقدام ایشان واقعا غیرقابل قبول و خلاف مقررات بین‌المللی و مشکوک بود. مطالبات به جایی هم مطرح شده است (اخراج سفیر). مجلس یک رکن رکین در جمهوری اسلامی است و نمایندگان مجلس هم مجاز هستند درباره موضوعاتی که احساس نیاز می‌کنند اظهار نظر کنند. بایستی صبر کنیم ببینیم تصمیم نظام چه خواهد بود. اگر مصلحت این باشد که این اقدام انجام شود (اخراج سفیر انگلیس)، درنگ نخواهیم کرد.

وزارت خارجه تصمیم گیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام دولت آلبانی در اخراج دیپلمات‌های ایران گفت: احساس می‌کنیم دولت آلبانی دچار اشتباهات پی در پی می‌شود. ما این اقدام آنها را که بدون هیچگونه سند و مدرکی انجام شد محکوم می‌کنیم. متاسفانه روندی که آنها در پیش گرفته‌اند سازنده نیست. تصمیماتی هم در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم دولت آلبانی از مسیر کج خود برگردد.

وی در خصوص بحث FATF گفت: وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر است و نه می‌تواند کاری کند. وزارت خارجه هر آنچه می‌دانست به نهادهای تصمیم‌گیر منتقل کرده است. جلسات توجیهی همراه با وزارت اقتصاد با بخش‌های مختلف از جمله مجمع تشخیص داشته‌ایم که عواقب و نگرانی‌ها را اعلام کردیم. به دلیل مسائل مختلفی که پیش آمده، آنها به جمع‌بندی نرسیده‌اند. نمی‌دانم چقدر وقت داریم اما کشور درگیر مسائلی است که علیرغم اهمیت این اولویت به آن پرداخته نشده است. امیدواریم تصمیم‌گیران، مصلحت کشور را به صورت دقیق و جدی مورد ملاحظه قرار دهند تا از این گذرگاه عبور کنیم.