استراتژی آمریکا در عراق و منطقه؛ از باج خواهی تا تحریم 

گروه سیاسی الف،   3981029118 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
استراتژی آمریکا در عراق و منطقه؛ از باج خواهی تا تحریم 

به گزارش الف، مراکز مطالعاتی آمریکا اخیراً بررسی‌های جدی را بعد از تحولات منطقه در وقوع عملیات تروریستی آمریکا ضد سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه بین‌المللی بغداد در خصوص آینده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و درخواست دولت و پارلمان این کشور برای خروج نظامیان خارجی انجام داده است. این گزارش به مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تهدید عراق به تحریم‌های شدید در صورت مجبور بودن به خروج از عراق پرداخته است.

پایگاه خبری العهد در این رابطه می‌نویسد که منابع عراقی معتقدند که احتمالاً تحریم‌های مذکور از لغو معافیت عراق در  روند تعامل با خرید برق و گاز ایران آغاز می‌شود و با جلوگیری از فروش لوازم یدکی تجهیزات نظامی و مهمات به ارتش عراق ادامه پیدا می‌کند. همچنین انتظار می‌رود این تحریمها شامل بانک مرکزی و بانک های دیگر عراق نیز بشود.  البته این موضوع انسان را به یاد محاصره اقتصادی آمریکا و متحدانش ضد عراق بعد از ورود این کشور به کویت در آگوست سال ۱۹۹۰ می‌اندازد.

مقاله مذکور به نقل از «دیوید دی روش » کارشناس آمریکایی می‌نویسد که تهدید ترامپ مبتنی بر محاسبات هزینه های مادی است و برخاسته از محاسبات استراتژیک نیست. این در حالی است که کالیه توماس کارشناس آکادمی امنیت ملی آمریکای جدید معتقد است که دولت ترامپ سعی دارد از سلاح تحریم‌ها برای جلوگیری از خروج از عراق استفاده کند.

بر اساس این مقاله، دولت رویکرد شدیدتری نسبت به دولت باراک اوباما در پیش گرفتن تحریم‌ها دارد و از محاصره اقتصادی به شکل شدیدتر و خشن‌تری ضد دولت‌ها و ملت‌ها استفاده می‌کنند. آمریکا به این ترتیب خود را به پلیس اقتصادی ضد دولت‌ها و ملت‌های جهان تبدیل کرده تا بتواند سیاست ها و منافع خود را به آنها دیکته کند که این موضوع نقد مبانی مناسبات اقتصاد جهانی و قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید که تحریم‌های اقتصادی به رایج‌ترین استراتژی در هژمونی آمریکا در منطقه تبدیل شده و جای جنگ‌های نظامی را گرفته تا بتواند تصمیمات استراتژیک دولت ها و جریان های تاثیر گذار تهدید کننده منافع آمریکا را تغییر دهد و متغیرات ژئوپلیتیک در راستای استراتژی سلطه طلبانه آمریکا در منطقه و جهان را به مخالفان آمریکا دیکته کند. آمریکا از تحریم‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاست اقتصادی خود استفاده کرده و گاهی نیز جنگ اقتصادی خود را با اقدامات نظامی همراه می کند تا بتواند قدرت رقبای خود را کاملا فلج کند.

العهد می‌افزاید که تاریخ سالهای اخیر نشان داده که دولت دونالد ترامپ هیچ اهمیت و اعتباری برای مشروعیت بین‌المللی قائل نیست و مبانی مناسبات بین‌المللی را تنها تا حدی می پذیرد که در راستای منافع خودش باشد. در همین رابطه بسیاری از دولت‌های جهان از روسیه گرفته تا چین و کره شمالی و ایران و ونزوئلا و کوبا و عراق در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. دونالد ترامپ با این رویکرد نشان داده که به شکلی آشکار منشور سازمان ملل متحد و مقررات مجمع عمومی این سازمان و دیگر مصوبات محافل بین المللی در راستای تاکید بر تمامیت عرضه کشورها را نادیده گرفته است.

این مقاله در ادامه به غیرقانونی بودن تحریم های اعمال شده ضد عراق اشاره کرده و نوشته منشورهای سازمان ملل متحد و شخصیت های مختلف و گزارش‌های متخصصان حقوقی نشان می‌دهد که شورای امنیت و مسئولیت‌های خود در قبال محاصره و تحریم‌های سابق عراق را نادیده گرفته است و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات واشنگتن برای سوء استفاده از این موضوع در راستای حفظ منافع خود است.

همین بی قانونی‌ها  باعث شده است که با وجود اجرای برنامه نفت در برابر غذا، نتوانست شرایط تغذیه و بهداشت شهروندان عراقی را بهبود بخشد، بر اساس آمارهای رسمی، بالغ بر 400 هزار کودک در نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.