احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه/ توضیح شمخانی درباره طولانی‌شدن اعلام دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی/مسئولیت لغو پروازهای مسافری برعهده کدام نهاد بود؟

گروه سیاسی الف،   3981022147 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه/ توضیح شمخانی درباره طولانی‌شدن اعلام دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی/مسئولیت لغو پروازهای مسافری برعهده کدام نهاد بود؟

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

روز گذشته تجمعی بدون مجوز مقابل دانشگاه امیرکبیر در یادبود جانباختگان پرواز هواپیمایی اوکراین برگزار شد. این تجمع در نهایت به شعارهای ساختارشکنانه بر ضد نظام ختم شد. اتفاق مهمی که در حاشیه این تجمع افتاد حضور سفیر انگلیس بود.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع مطلع نوشت: در میان معترضان و ساختارشکنانی که توسط مأموران امنیتی و انتظامی حاضر در تجمع امروز عصر دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده‌اند، رابرت مک‌ایر سفیر کشور انگلستان نیز حضور داشته است.

برخی از حاضران در صحنه می‌گویند که آقای سفیر در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع امروز و گفتگو با معترضان بوده است.

وی بهانه حضور خود در میان معترضانی که شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام سر می‌دادند را ابراز همدردی با جان‌باختگان حادثه هواپیمایی عنوان کرده است. 

خبرگزاری فارس کسب اطلاع کرد در پی شناسایی مک‌ایر توسط نیروهای امنیتی با هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه وی آزاد شده است.

بیشتر بخوانید:

سفیر انگلیس مقابل دانشگاه امیرکبیر دستگیر شد+واکنش انگلیس

سفیر انگلیس در تهران: در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!

عراقچی: " مک ایر" به عنوان یک خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شده بود

پس از این اتفاق رابرت مک‌ایر در توییتی تاکید کرد صرفا در مراسم یادبود حضور پیدا کرده و در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده است.

وزارت امور خارجه در واکنش به این اتفاق، مک‌ایر را احضار کرد. رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر امروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد. در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می بایست در این خصوص توضیح دهد.

بیشتر بخوانید: سفیر انگلیس به وزارت خارجه فرا خوانده شد

***

مسئولیت لغو پروازهای مسافری برعهده سپاه بود؟

از روز شنبه و در پی بیانیه ستادکل نیروهای مسلح و تایید سقوط هواپیمایی مسافربری اوکراین بر اثر اصابت موشک، پرسش‌هایی مبنی بر علت لغو نشدن پروازهای مسافری در زمان حمله موشکی سپاه در افکارعمومی شکل گرفت.

سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه در نشست خبری روز گذشته تاکید کرد از جانب سپاه چندبار درخواست شده بود پروازهای مسافری وتجاری لغو شوند و آسمان کشور پاک باشد. روز یکشنبه سردار سلامی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد و درباره این اتفاق توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس با اشاره به صحبت‌های سردار سلامی اظهار کرد: ایشان از مردم عذرخواهی کرد. قالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد.

چنانکه شاهدیم فرمانده سپاه و فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرده‌اند در زمینه لغو پروازهای مسافری تصمیم‌گیر نبوده‌اند. اما از نظر قانونی چه کسی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؟

جستجو در قوانین نشان می‌دهد طبق ماده ۱۰ قانون هواپیمایی کشوری، در شرایط امنیتی و نظامی، اداره کل هواپیمای کشوری (سازمان هواپیمایی کشوری) با تصویب هیئت وزیران و دولت می‌تواند بخشی یا همه منطقه پروازی را محدود یا تحت شرایط خاصی نماید.

ممکن است گفته شود ابتدا باید این درخواست از جانب ستادکل نیروهای مسلح به هیئت دولت واصل شود. آیا ستادکل درخواست سپاه را به دولت منتقل کرده است؟

شاید اساسا هیئت دولت در این زمینه تصمیم‌گیر نباشد و مطابق اصل ۱۷۶ قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی باید در خصوص لغو پروازهای مسافری تصمیم بگیرد. کدام نهاد باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ ستادکل، شورای عالی امنیت ملی یا هیئت دولت؟

***

کدام چهره‌ها تائید و چه‌کسانی ردصلاحیت شده‌اند؟

تابناک نوشت: در بین چهره‌های شاخص سیاسی از میان تایید صلاحیت‌ شده‌ها نام افرادی همچون سید مصطفی میرسلیم، مرتضی آقا تهرانی، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، عبدالحسین روح الامینی، علی صوفی، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا محجوب، سکینه الماسی و الهه راستگو به چشم می‌خورد. همچنین گفته می‌شود «محمود صادقی» نماینده تهران که روز گذشته اخباری در مورد ردصلاحیت احتمالی او منتشر شده بود، جزو تائید صلاحیت شدگان است.

همچنین پیگیری‌های خبرنگاران حکایت از این دارد که علی مطهری به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام، بهروز نعمتی، سیدحسین نقوی حسینی، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب، الیاس حضرتی، حمیده‌زرآبادی و محمدرضا تابش، روح الله بیگی نماینده دور نهم میاندوآب و پیام برازجانی دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده‌اند. «بهروز نعمتی» در خصوص ردصلاحیتش برای انتخابات مجلس یازدهم به خبرنگار «تابناک» گفت: خودم خبری ندارم که ردصلاحیت شده ام، این چیزی است که برخی رسانه ها نوشته اند. محمد دامادی نماینده ساری در مجلس دهم نیز از رد صلاحیت خود خبر داد.

تقی کبیری (نماینده خوی) که چندی پیش خبر سرقت از منزلش حسابی پیچید و روح‌‌الله حضرت‌پور (نماینده ارومیه) از آذربایجان غربی جزو تایید صلاحیت‌ شده‌های این استان هستند. گفته می‌شود، همایون هاشمی (نمایندگان میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب)، رسول خضری (نماینده پیرانشهر و سردشت)، شهروز برزگر (نماینده سلماس)، جلال محمودزاده (نماینده مهاباد)، عین‌الله شریف‌پور (نماینده ماکو و چالدران) و نمایندگان ردصلاحیت شده هستند.

در آذربایجان شرقی هم معصومه آقاپور علیشاهی (نماینده شبستر) و قلی الله‌قلی‌زاده (نماینده حوزه انتخابیه کلیبر) رد صلاحیت شدند.

همچنین فاطمه راکعی، حمیده عدالت، صدیقه شکوری راد و شهیندخت مولاوردی رد صلاحیت شده اند. جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس به دلیل آنچه عدم التزام به اسلام عنوان شده رد صلاحیت شده است. منصور مرادی نماینده قروه و معصومه آقاپور نماینده شبستر نیز از دیگر نمایندگانی بودند که رد صلاحیت شده‌اند. احمد همتی نماینده سمنان نیز از رد صلاحیت خود در هیات‌های نظارت در انتخابات خبر داد. ابوالفضل موسوی نماینده یزد و محمد بیرانوند نماینده خرم آباد از دیگر نمایندگانی بودند که از رد صلاحیت خود خبر دادند. محمد فیضی نماینده مردم اردبیل نیز گفت که با استناد به بند مربوط به عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شده است.

مسعود رضایی نماینده مردم شیراز هم از رد صلاحیت خود خبر داد. دیگر نماینده این شهر یعنی بهرام پارسایی هم ردصلاحیت شده است. فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، علی کاظمی نماینده اردل و فارسان، غلامرضا حیدری، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و مهدی شیخ نمایندگان تهران نیز نام شان در بین ردصلاحیت شدگان به چشم می خورد. محمد کاظمی نماینده ملایر، محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد، ابوالفضل موسوی نماینده یزد و قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند هم گفته می شود در بین ردصلاحیت شدگان هستند. عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه نیز گفته که با استناد به بند مربوط به عدم التزام به نظام رد صلاحیت شده است.

حمید رسایی از چهره‌های اصولگرایی بود که تاکید کرد: هنوز هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر تایید یا رد صلاحیت دریافت نکرده است. هادی غفاری تنها کاندیدای مجمع نیروهای خط امام نیز پیش از ظهر امروز اعلام کرد که هنوز پیامکی مبنی بر تایید یا رد صلاحیت دریافت نکرده است. سیدحسین نقوی حسینی هم گفت که علی رغم انتشار اخباری مبنی بر رد صلاحیت وی چنین چیزی به او ابلاغ نشده است.

***

سلیمی نمین: ستاد کل باید به رسانه ملی می‌گفت تا پایان بررسی‌ها موضع نگیرید

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر اصولگرا درباره اطلاع‌رسانی دیرهنگام و متناقض درباره سقوط هواپیمای اوکراینی به «آزادی» گفت: «یکی از قصورهای ستاد کل نیروهای مسلح این بود که وقتی گزارش میگیرد که این احتمال هم وجود دارد باید به مطبوعات و رسانه ملی اعلام می‌کرد. باید به این ها گفته می شد که احتمالات مختلف وجود دارد و تا نهایی شدن بررسی ها نباید ، به صورت قطعی سخن گفت. این غفلت جدی بود که سرمایه اعتماد به رسانه ها که به سختی به دست آمده را به خطر انداخت. ان ها که می دیدند رسانه ملی یک موضع مشخص دارد باید بلا فاصله اعلام میکردند که این طور عمل نکنید چون گزارش هایی وجود دارد که ما در حال بررسی آن هستیم.»

وی افزود: « این رویکرد و بی توجهی به این مهم بخشیدنی نیست و لطمه جدی به اعتماد رسانه ای ایجاد کرد زیرا مطبوعات و رسانه سال ها از طریق صادقانه عمل کردن و خبررسانی به موقع برای کسب اعتماد عمومی تلاش می کند و خدشه دار کردن آن به این راحتی یک خطای جدی است».

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: « در روز جمعه جلسه شورای امنیت ملی تشکیل شده و ابعاد قضیه مورد بررسی قرار است، در این جلسه تصمیم گرفته شده که به اطلاع جامعه رسانده است اما باز هم تاخیر و تعلل صورت گرفت. باید در همان روز جمعه که به جمع بندی رسیدند، اعلام می شد. در واقع ارتباطات و ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف بسیار مشکل داشته و زمان برده است و این قابل قبول نیست. هماهنگی باید سریع باشد به خصوص در شرایط ویژه حتی یک ساعت تاخیر هم به اعتماد عمومی لطمه خواهد زد».

***

توضیح شمخانی درباره طولانی‌شدن اعلام دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی

دبیر شورای عالی امنیت ملی فرایند طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیمای اکراینی را ضرورت بررسی همه عوامل از جمله اقدامات احتمالی دشمن از جمله «جمینگ»، «هک سیستمها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: از اولین ساعات سقوط هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با دعوت و پذیرش مجموعه کشورهای ذیربط خارجی شرایط بررسی کارشناسی سانحه بدون هیچ محدودیتی را فراهم کرد. شمخانی موضوع وجود قصد برای کتمان دلایل این حادثه را با توجه به ماهیت و شاخصهای فنی اشکار ساز اساسا غیر ممکن دانست و گفت: اثبات هر یک از عوامل تاثیر گذار بر شلیک موشک، می توانست نحوه اطلاع رسانی و واکنش کشور به این رخداد را در شرایط کاملا متفاوتی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

شمخانی: هیچ قصدی برای کتمان دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی وجود نداشت