آیا انتقام سخت همان انتقام سریع است؟

محمدعلی حبیبی،   3981014097 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا انتقام سخت همان انتقام سریع است؟

پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی توسط ارتش تروریست آمریکا، رهبر انقلاب در پیام تسلیتی که صادر کردند از انتقام سخت سخن گفتند: «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

از سویی دیگر محبوبیت فوق‌العاده سردار سلیمانی در میان مردم و نحوه شهادت ایشان یعنی ترور برنامه‌ریزی شده باعث شد موج خونخواهی از نخستین ساعات انتشار خبر در بین آحاد جامعه همه‌گیر شود. موج انتقام در شبکه‌های اجتماعی باعث ترس اندک‌شماری از کاربران از احتمال جنگ شد.

شماری از کاربران از ترس بروز جنگ، خواهان این شدند که ایران از خون سردار سلیمانی بگذرد. اما این کاربران از یک مسئله آگاه نیستند و آن هم تست تاب‌آوری کشورهای متخاصم است. اتفاقا آمریکا اگر ببیند ایران منفعل و ساکت می‌نشیند در آن صورت احتمال جنگ در آینده بسیار زیاد است. چون آمریکا این سکوت را بر ضعف ایران حمل می‌کند و قاعدتا حمله به یک کشور ضعیف بسیار آسان‌تر از حمله به یک کشور قدرتمند است. اما اگر ایران واکنش درستی نشان دهد و انتقام این ترور ناجوانمردانه را بگیرد در آن صورت احتمال بروز جنگ بسیار کمتر است.

پس در اینکه ایران باید انتقام خون سردار سلیمانی را از رژيم آمریکا بگیرد هیچ شکی نیست اما این انتقام لزوما نباید سریع باشد. به نظر می‌رسد انتظاری که در افکارعمومی مبنی بر واکنش و انتقام سریع ایران شکل گرفته انتظاری به‌جا نیست. انتقام سخت باید در زمان و مکان مناسب باشد و تشخیص زمان و مکان مناسب با فرماندهان نظامی است. ممکن است تشخیص فرماندهان نظامی این باشد که شرایط تحقق انتقام سخت یک هفته دیگر یا یک ماه دیگر فراهم می شود.

موج انتقام سریع باعث می‌شود فرماندهان نظامی ما در افکارعمومی تحت فشار قرار گیرند. هرچند تجربه نشان داده فشار افکار عمومی باعث تصمیم غلط استراتژیست های ایران نمی‌شود اما این فضا باعث می‌شود اگر تصمیم ایشان برای انتقام سخت در زمانی نزدیک محقق نشود افکار عمومی سرخورده شود.

به‌همین دلیل به نظر می‌رسد مطالبه افکار عمومی باید انتقام سخت باشد؛ نه انتقام سریع. خصوصا اینکه فرماندهان نظامی ما و به‌خصوص رهبری نشان داده‌اند وقتی از انتقام سخن می‌گویند حتما به آن عمل خواهند کرد -مانند انتقام از داعش در پی حمله به مجلس- اما تشخیص زمان و مکان مناسب آن برعهده ایشان است و قاعدتا پاسخ به چنین جنایتی باید با فکر و برنامه‌ریزی درست صورت گیرد. امری که سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح هم بر آن صحه گذاشته است. سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: پاسخ به این اقدام تروریستی حق ماست و حتما جمهوری اسلامی به این اقدام تروریستی پاسخ خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه ایران این اقدام تروریستی آمریکا را به شدت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران از هر اقدام احساسی و شتاب‌زده خودداری می‌کند، ولی قطعا همان انتقام سختی که خواست ملت ایران و ملت‌های آزادی‌خواه جهان به خصوص در منطقه و خانواده‌های شهدا و در رأس آن خواسته ولی امر مسلمین جهان است، اتفاق خواهد افتاد و آمریکایی‌ها از این اقدام پشیمان خواهند شد.

در نهایت باید گفت بهتر است رسانه‌ها در این جهت بکوشند که افکارعمومی را آماده این مسئله کنند انتقام سخت لزوما انتقام سریع نیست و باید به فرماندهان نظامی کشور که به شجاعت و درایتشان باور داریم زمان دهیم تا در بهترین زمان و مکان انتقام خون پاک سردار سلیمانی را از آمریکای شرور بگیرند.