بازتاب جهانی ترور حاج قاسم سلیمانی/ قمار بزرگ ترامپ

حمیدرضا بابائی، گروه جهان الف،   3981013049

ترور حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت. اغلب این رسانه‌ها از انتقام ایران در این زمینه سخن گفته اند.

بازتاب جهانی ترور حاج قاسم سلیمانی/ قمار بزرگ ترامپ

-   نیویورک تایمز: مقامات آمریکایی در انتظار حملات تلافی جویانه ایران از جمله حملات سایبری و اقدامات تروریستی علیه منافع آمریکا و متحدانش هستند. اسرائیل هم برای حملات ایران آماده می شود. برخی مناطق گردشگری اسرائیل بسته شده و نیروهای مسلح آن در آماده باش به سر می برند. ژنرال سلیمانی معمار تقریبا هر عملیات مهم نیروهای اطلاعاتی و نظامی ایران در دو دهه گذشته بود.  او ضربه ای شدید به ایران در زمان مناقشات روبه گسترش ژئوپولیتیک است.

-  نشریه فارین پالیسی: کارشناسان می گویند آنچه که تاکنون جنگی کم شدت بین ایران و آمریکا بوده، می تواند به زودی به مرحله انفجار برسد. ترور سلیمانی می تواند به بروز شدیدترین مناقشه خاورمیانه بعد از جنگ عراق منجر شود. 

-  گاردین: رهبر ایران هشدار داده است بابت ترور سردار سلیمانی انتقام سختی صور خواهد گرفت؛ این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید حملات هوایی به فرودگاه بغداد که در آن سلیمانی کشته شد، بخشی از "اقدام قاطع دفاعی" بود. کاخ سفید اعلام کرد این حمله به دستور ترامپ انجام شد. این حملات تشدید تلاش خونین ایران و آمریکا برای اعمال نفوذ در منطقه ست. 

-  الجزیره: کشته شدن سلیمانی و المهندس، یک نقطه عطف بالقوه در خاورمیانه است که انتظار می رود واکنش تلافی جویانه شدید ایران و نیروهای تحت حمایت آن را علیه اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه درپی داشته باشد. آمریکا به تمام اتباع خود دستور داده است فورا عراق را ترک کنند.

-  فرانسه 24: به دنبال ترور قاسم سلیمانی، ارتش المهدی تحت امر مقتدی صدر در عراق، مجددا فعال شد. ارتش المهدی یک دهه پیش منحل شده بود. 

- آسوشیتدپرس: کشته شدن سلیمانی عامل مهمی در تشدید درگیری ها بین واشنگتن و تهران است. این تنش ها یکی پس از دیگری به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران در سال 2015 و اعمال تحریم های فلج کننده روندی رو به رشد داشته است. این حادثه می تواند به جنگی در کل منطقه منجر شده ، امنیت سربازان آمریکایی در عراق، سوریه و فراتر از آن را به خطر بیندازد. در دو دهه گذشته، سلیمانی شبکه ای از متحدان مقتدر و مسلح را تشکیل داده بود که از جنوب لبنان تا نزدیک اسرائیل مستقر هستند. جوبایدن  نامزد دمکرات انتخابات آمریکا هم با انتقاد از ترور سلیمانی می گوید ترامپ با این کار"خشتی از دینامیت را به روی جعبه ای از شعله انداخته است." 

- دویچه وله: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان قول داده است انتقام کشته شدن سلیمانی را بگیرد. نصرالله در بیانیه ای اعلام کرد تنبیه مناسب عوامل جنایتکار ترور، وظیفه تمام مبارزان مقاومت در سراسر جهان است.

- سی ان ان: ترور سلیمانی عامل مهمی در تشدید بحران های منطقه ای است که تهران را علیه آمریکا و متحدان عرب آن در منطقه قرار داده است. پنتاگون می گوید سلیمانی و نیروهای تحت امر او – لشکر قدس- مسئول مرگ صدها نیروی آمریکایی و متحدانش و همچنین زخمی شدن هزاران نفر دیگر است. ترور سلیمانی را می توان بخشی از عواقب خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران دانست. یک مقام دولتی آمریکا به سی ان ان گفت حمله به سلیمانی، اقدامی "در  تیررس" بوده است. 

-   بی بی سی: بسیاری محافل از سردار سلیمانی به عنوان دومین فرد قدرتمند در ایران بعد از آیت الله خامنه ای می نگرند. ترور سلیمانی عامل مهم تشدید تنش بین ایران و آمریکا خواهد بود. مقتدرترین شخصیت نظامی ایران، مغز متفکر استراتژیک آن در خصوص بلندپروازی های تهران در خاورمیانه بود. 

-  وال استریت ژورنال: دونالد ترامپ دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی را صادر کرده است. وی فرمانده جناح خارجی سپاه پاسداران بود و انتظار می رود ترور او تنش بین واشنگتن و تهران را به حداکثر رسانده و بحران های موجود در خاورمیانه را گسترش دهد. 

- نشریه آتلانتیک: ترور قاسم سلیمانی به معنای جنگ نیست، به جنگ منجر نخواهد شد، و خطر بروز جنگ را درپی نخواهد داشت. هیچ کدام از اینها؛ بلکه این اقدام، خودِ جنگ است. از منظر نظامی و دیپلماتیک، سلیمانی جمع "دیوید پترائوس" ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا و رئیس سابق سازمان اطلاعاتی کشور، ژنرال "استان مک کریستال" فرمانده عملیات ویژه مشترک آمریکا در اواسط دهه 2000، و "برت مک گورگ" دیپلمات سابق آمریکایی است که در دولت های جورج دابلو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ، سمت های ارشد امنیت ملی داشت.

-  فایننشال تایمز: مرگ ژنرال سلیمانی که کنترل نفوذ گسترده ایران را در خاورمیانه از لبنان تا عراق، سوریه و یمن برعهده داشت، بیانگر تشدید مناقشه بین ایران و آمریکا در دولت ترامپ است. دیپلمات ها از مدت ها پیش نگران بوده اند که یک اشتباه محاسباتی از جانب هر یک، به جنگی گسترده در سراسر منطقه منجر شود. 

-   تایمز: ترور سلیمانی و المهندس نقطه عطفی در خاورمیانه است و اقدام آمریکا در این کشتار نشان دهنده تغییر اساسی در سیاست آمریکا در قبال ایران، پس از ماه ها تنش است. 

- نشریه پولیتیکو: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی قماری بزرگی را آغاز کرده است. ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی ایران، به معنای حذف یک دشمن خطرناک آمریکا است اما از طرف دیگر می تواند امنیت نیروهای آمریکایی و متحدانش را در خاورمیانه و فراتر، به مخاطره بیندازد. 

- بلومبرگ: ترور سلیمانی به افزایش نگرانی از مناقشه نظامی بین ایران و آمریکا منجر شده است، مناقشه ای که به سادگی می تواند به دیگر کشورها کشیده شود. فشارهای موجود در این زمینه که از چندین ماه گذشته ایجاد شده، با اعتراضات گسترده در عراق و ایران ماهیت پیچیده پیدا کرده است. 

- میلیتاری تایمز (تایمز نظامی): ترور سلیمانی تنش بین آمریکا و ایران را تشدید خواهد کرد؛ کارشناسان می گویند این اقدام با خطر مناقشه ای جدید همراه است که از منطقه فراتر می رود. اما انتظار جنگ تمام عیار بین دو کشور نمی رود. 

-  فاکس نیوز: بسیاری از دمکرات ها می پذیرند که در آمریکا هیچ کس بابت کشته شدن سلیمانی عزاداری نخواهد کرد اما همین ها نگرانند که تشدید تنش، آمریکا را در سراشیبی مناقشه ای جدید در خاورمیانه قرار خواهد داد.