عراق: متعهد به حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد هستیم

گروه جهان الف،   3981010164

وزارت امورخارجه عراق سه‌شنبه شب اعلام کرد که در راستای پایبندی به کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی، متعهد به حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد هستیم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "بغداد الیوم" در بیانیه وزارت امورخارجه عراق آمده است که حضور معترضان در مقابل سفارت ایالات متحده در بغداد را از نزدیک زیر نظر دارد، اقدامی که به دنبال حمله آمریکایی‌ها به یگان‌های الحشد الشعبی رخ داد و طی آن چند تن از نیروهای این گروه شهید و زخمی شدند.

 در ادامه این بیانیه آمده است: مراکز دیپلماتیک فعال در خاک عراق قابل احترام هستند و ما متعهد هستیم، در راستای پایبندی به کنوانسیون وین در روابط کنسولی و ضرورت عدم تعرض به امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی، از این مراکز حفاظت کنیم.

 پیشتر وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده بود، "برهم صالح" رییس جمهوری عراق و "عادل عبدالمهدی" نخست وزیردولت پیشبرد امور عراق در تماس تلفنی با "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در عراق تأکید کردند.

این وزارت‌خانه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که رییس جمهوری و نخست وزیر عراق به پمپئو گفته‌اند که آنان حفاظت از مراکز دیپلماتیک آمریکایی را تضمین می‌کنند.

پیش از این عبدالمهدی خواستار متفرق شدن تمام افرادی شد که در جلوی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد تجمع کرده بودند.

عبدالمهدی اعلام کرد: حمله یکشنبه شب آمریکا به یگان‌های نظامی عراق  به شدت از سوی دولت بغداد محکوم است و ما تمام اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ حاکمیت عراق و امنیت شهروندان خود را اتخاذ کرده است.

معترضان خشمگین عراقی امروز سه‌شنبه با نصب پرچم گروه‌های مقاومت و پرچم الحشد الشعبی بر فراز دیوار سفارت آمریکا، پرچم این کشور نیز مقابل سفارتش آتش زدند و با سر دادن شعار ضدآمریکایی، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن شدند.

در این تظاهرات اعتراضی، "قیس الخزعلی" دبیرکل عصائب اهل الحق، "هادی العامی" دبیرکل سازمان بدر و رییس ائتلاف سازندگی، "فالح الفیاض" رییس و "ابومهدی المهندس" معاون سازمان الحشد الشعبی و "حامد الجزائری" معاوندبیرکل سرایا الخراسانی حضور داشتند.