سیل فروردین‌ ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

گروه اقتصادی الف،   3981010145

معاون وزیر کشور گفت: مجموع خسارت‌های برآورد شده در سیل فروردین‌ماه ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش فارس، اسماعیل نجار عصر امروز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در همدان با بیان اینکه عملکرد استان همدان در مدیریت سیل سال جاری جای تقدیر دارد اظهار کرد: در سیل امسال ۷۶ نفر جان خود را در کشور از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد به دلیل بی‌احتیاطی جان خود را از دست دادند و مرگ آنها به صورت مستقیم مربوط به سیل نبود افزود: اگر اقدامات به موقع انجام نمی‌شد، تعداد قابل توجهی از هموطنان جان خود را از دست می‌دادند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم تصریح کرد: ۱.۷ درجه سانتیگراد گرمتر شدن زمین و تغییر نوع و میزان بارش از جمله این تغییرات است.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث ایجاد فروچاله می‌شود ادامه داد: این فروچاله‌ها که با بارش هم ترمیم نمی‌شوند از دیگر نشانه‌های این تغییرات است.

نجار با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی به دلیل فقدان تجهیزات به‌روز کاملا درست نیست خاطرنشان کرد: در استان خوزستان تا آبان‌ماه سال گذشته دچار مشکل تامین آب بودیم که امسال همه منابع پر شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل تامین آب شرب ۶۰۰ شهر را داشتیم گفت: به یکباره با این میزان بارندگی مشکلات کم‌آبی برطرف شد.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره باید آمادگی لازم را داشته باشیم اظهار کرد: به دولت پیشنهاد دادیم که سلیانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای وزارت راه در نظر بگیرد تا ماشین‌آلات به‌روز و مورد نیاز را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه ستاد کل نیروهای مسلح ظرفیت بسیار بالایی دارد افزود: جلسات هماهنگی بسیار برگزار شده تا از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

نجار با بیان اینکه در قانون جدید استنکاف از رئیس ستاد بحران استان و یا شهرستان با برخورد جدی مواجه می‌شود تصریح کرد: در بحران باید دسترسی به منابع مالی به اندازه کافی باشد تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مناسب در بازسازی و تأمین برای مسکن‌های آسیب دیده تامین شده و مشکلی وجود ندارد ادامه داد: ۲ میلیون واحد باید بهسازی شود که پیشنهاد ما بر این است کار ظرف چهار سال به اتمام برسد کنیم تا آسودگی لازم به دست آید.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری مستقیم ورود کردند و با تخصیص منابع از صندوق توسعه ارزی موافقت فرمودند خاطرنشان کرد: برای اختصاص تسهیلات و کمک بلاعوض مسکن مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات لازم در بخش کشاورزی در اختیار جهاد کشاورزی است گفت: دولت سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی کمک می‌کند.

نجار با بیان اینکه ۳۵ هزار میلیارد تومان مجموع خسارت‌های برآورد شده در سیل گذشته است اظهار کرد: در بخش زیرساخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان، برای وزارت نیرو، ۱۴۰۰ میلیارد تومان، برای  وزارت راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان و... فراهم کردیم تا خسارات جبران شود.