مسجدهای ایران یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری کشور محسوب می‌شوند

گزارش بازرگانی،   3981009099

یکی از برجسته‌ترین تصاویرِ ذهنی گردشگران از ایران، مساجد و معماری بی‌نظیر این بناهای ارزشمند است. مساجد بخشی از هویت سرزمین ایران و روایت‌گر تاریخ پادشاهی‌ها، شسکت‌ها و پیروزی‌هایشان است. وقتی داخل مسجدها راه می‌رویم، نمایی از تاریخ ایران را می‌بینیم که به خوبی گویای حال و روز آن سرزمین است. معماری، رنگ‌ها و المان‌های به کار رفته در هر مسجد خاص همان اقلیم و فرهنگ است و به خوبی می‌توان وجه تمایز آن‌ها را با هم متوجه شد. تصویری که چندتا از معروف‌ترین مساجد ایران در ذهن گردشگران ساخته است، آنقدر پررنگ و قوی است که شاید اگر از آنها بخواهیم ایران را توصیف کنند، به سراغ توصیف فضا و حس آن مساجد خواهند رفت. سه تا از منحصربه‌فردترین مسجدهای ایران را در این مطلب بخوانید.

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز، مسجدی باشکوه از دوران زندیه

در قسمت غربی بازار وکیل مسجدی باشکوه و بسیار زیبا قرار دارد که یادگاری از دوران زندیه است. این مسجد با معماری شگفت‌انگیزش، جزء پربازیدترین و محبوب‌ترین مسجدهای ایران است. مسجد وکیل به دستور کریم خان زند و در مدت ۲۰ سال ساخته شد. یکی از خاص‌ترین نماهای این مسجد در ۴۸ ستون زیبای آن است که مسئولیت نگهداری سقف شبستان مسجد را بر عهده دارند. روی تمام این ستون‌ها می‌توان سنگ‌کاری‌های بی‌نظیری را دید که با ظرافت، تراش‌های زیبایی را روی سنگ‌ها به‌وجود آورده‌اند. مسجد وکیل شیراز برخلاف دیگر مساجد ایرانی-اسلامی که معمولا چهار ایوان دارند، دو ایوان دارد.

دیوارهای این مسجد رنگ‌ها و معماری بی‌نظیری دارند و میناکاری‌های انجام شده روی آن‌ها، جلوه بی‌نظیری به مسجد بخشیده است.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان را می‌توان نمادی از اصفهان دانست

نماد اصفهان به نظر خیلی‌ها میدان نقش جهان است. در این میدان می‌توان چندتا از مهم‌ترین نقاط گردشگری این شهر زیبا را دید که در بین آنها، مسجد امام که با نام‌های مسجدشاه، مسجد جامع و مسجد سلطانی نیز شناخته شده است، محبوبیت زیادی دارد. این مسجد در دوران صفوی ساخته شده و می‌توان آن را مهم‌ترین مسجد این دوران و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران دانست. معماری این مسجد و رنگ‌بندی چشم‌نوازش که تلفیقی از کاشی هفت رنگ و معرق است، به زیبایی هرچه بیشتر بنا افزوده است. کاشی‌کاری و تزئینات مسجد امام مورد توجه معماران زیادی قرار گرفته است و از لحاظ تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد. سردر مسجد عبارت‌های «الله»، «محمد» و «علی» دیده می‌شود که با خطوط کوفی نوشته شده‌اند و در قوس اصلی ورودی، قاب‌هایی با تزئیناتی از جنس مرمر قرار دارند که نمایی باشکوه به مسجد بخشیده‌اند.

مسجد شیخ لطف ‌الله

مسجد شیخ لطفا الله، نمادی از معماری باشکوه دوران صفوی

یکی دیگر از مهم‌ترین مسجدهای ایران با معماری ایرانی-اسلامی، مسجد شیخ ‌لطف الله واقع در میدان نقش جهان اصفهان است. این مسجد یکی از نقاط اصلی گردشگری این شهر است و یکی از منحصربه‌فردترین معماری‌ها را دارد. گنبد مسجد با نقش‌های اسلیمی تزئین شده است و نمای باشکوهی از معماری اسلامی در دوران صفوی را نشان می‌دهد.

این مسجد از هر نظر منحصربه‌فرد است و تغییر رنگ گنبدِ مسجد در طول روز، شاهدی بر این ادعا است. گنبد صبح‌ها به رنگ خاکی، ظهرها صورتی و غروب به رنگ خاکستری تغییر رنگ می‌دهد و جلوه‌ای بی‌نظیر از مسجد می‌سازد. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این مسجد نداشتن مناره است که در نوع خود کمتر دیده شده است. تصویری که این مسجد از تلفیق نور و رنگ می‌سازد، بی‌نظیر است و برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.