پیام رزمایش ایران، روسیه و چین: ایران منزوی نمی شود/ مثلث جديد قدرت دريايي

گروه سیاسی الف،   3981007181 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیام رزمایش ایران، روسیه و چین: ایران منزوی نمی شود/ مثلث جديد قدرت دريايي

رزمایش ایران، روسیه و چین که از شش آذرماه در آب های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و تا چهار روز ادامه دارد موجب واکنش های بسیاری در سراسر جهان شده است. روسیه، رزمایش را یک همکاری بی سابقه در آموزش نیروهای دریایی معرفی کرده است. رسانه های چین نیز هدف رزمایش را تامین امنیت دانسته و عنوان داشته اند تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست. توماس مودلی، وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا نیز نسبت به اقداماتی که این رزمایش بدنبال دارد هشدار داده است.

اما مقامات ایرانی، پیام رزمایش کمربند امنیت دریایی را صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی معرفی کرده اند. این سخنان غلامرضا طحانی، معاون عملیات مشترک نیروی دریایی ارتش ایران است. محمدجواد ظریف نیز در توییتی نوشت: ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری با همسایگانش در جهت ایمن کردن خلیج‌فارس اعلام کرده است. گزینه امید -ابتکار صلح هرمز- روی  میز قرار دارد. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای چینی و روسی‌مان، تعهد گسترده ما را نسبت به ایمن‌سازی آبراه‌های حیاتی آشکار ساخته است.

برگزاری رزمایش کمربند امنیت دریایی  را از ابعاد مختلف می توان بررسی کرد. 4 هدف اصلی و رسمی که برای رزمایش اعلام شده: امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی است.

اما مهم ترین پیام رزمایش، بررسی محتوا و زمینه های برگزاری چنین اقدامی در این مقطع زمانی است. به طور کلی بعد از خروج آمریکا از برجام و پیگیری سیاست فشار حداکثری، دونالد ترامپ تمام تلاش خود را جهت منزوی ساختن ایران در پیش گرفت. هدف واشنگتن بر این مبنا قرار گرفته بود که با فشارهای همه جانبه زمینه برای تغییر سیاست منطقه ای ایران و امضای برجام منطقه ای و موشکی فراهم شود. 

در ماه های گذشته نیز در پی توقیف نفتکش انگلیسی، حمله به چند کشتی و نفتکش و وقوع اتفاقاتی مانند حمله به تاسیسات آرامکو، ایالات متحده با ادعای تامین امنیت دریایی اقدام به اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به خلیج فارس گرفت. ائتلاف دریایی آمریکا با حضور برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، بحرین،امارات و دیگر کشورها از جمله استرالیا، انگلیس و آلبانی در اواسط آبان ماه آغاز به کار کرد. این ائتلاف هدف خود را مقابله با آن چه که تهدیدهای جمهوری اسلامی در منطقه نامیده بود اعلام کرد. 

با این توضیحات باید گفت برگزاری رزمایش ایران، روسیه و چین در چنین زمانی بیانگر این است که در مقابل ائتلاف دریایی آمریکا، مثلث جدیدی برای اولین بار با حضور سه کشور قدرتمند شکل گرفته است. همچنین اجرای این رزمایش را باید به منزله اقتدار ایران در منطقه دانست و حاوی این پیام است که تاکید بر سیاست انزواگرایی به نتیجه ای نرسیده و هرگز نمی توان مهم ترین کشور خلیج فارس را نادیده گرفت. بدون شک این قدرت جمهوری اسلامی بوده که موفق شده کشورهای روسیه و چین را در این رزمایش گردهم بیاورد. البته که هر کدام از این کشورهای نیز اهداف خاص خود را دنبال می کنند اما بدون شک یکی از هدف های مهم آنها این است که هر سه کشور مخالف جهان تک قطبی هستند و تلاش می کنند  در مقابل سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا در برخورد با مسائل مختلف جهانی،  چالش و مانع ایجاد کنند.

اگر چه دیروز امیر سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در نشست رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین گفت« این رزمایش تنها یک اقدام مشترک است و ما بنای بر ایجاد ائتلاف نداریم» اما در شرایط حاضر با قاطعیت می توان گفت اگر همکاری سه کشور در سطوح مختلف ادامه یابد و به همگرایی بیشتر نظامی، اقتصادی منجر شود بدون شک کابوس بزرگتری برای آمریکایی ها شکل خواهد گرفت. بخصوص این که کشورهای غربی تاکنون تمام تلاش خود را صرف این کرده بودند تا در منطقه خلیج فارس یکه تازی کنند و با برجسته سازی تهدید ایران بتوانند دلارهای کشورهای غربی را در ازای فروش جنگ افزار و تجهیزات نظامی تصاحب کنند. اما در حاضر ایران ثابت کرد بدور از تهدید و ارعاب آمریکا خواهان تامین امنیت دریایی در منطقه است و در این راه از همکاری با تمامی کشورهای منطقه استقبال می کند. 

بازتاب جهانی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین 
 
 گلوبال تايمز: تامين امنيت،هدف رزمايش مشترک ايران، روسيه و چين است

روزنامه «گلوبال تايمز» چين با اشاره به برگزاري رزمايش مشترک اين کشور با ايران و روسيه در گزارشي تحليلي نوشت اين رزمايش تهديدي براي کشورهاي ديگر نيست و نبايد درباره آن اغراق شود هراس افکني در مورد آن نادرست است و تنها هدف رزمايش هم تامين امنيت است.

 گلوبال تايمز: کارشناس چيني: رزمايش مشترک دريايي يک پيام واضح براي آمريکا است

يک کارشناس و تحليلگر مسايل نظامي چين با اشاره به آغاز رزمايش مشترک دريايي ايران، چين و روسيه گفت: اين رزمايش، يک سيگنال واضح براي آمريکا ارسال مي کند و آن اينکه مساله هسته اي تهران بايد از طريق مذاکرات بر اساس توافق قبلي حل شود نه اقدام نظامي.
 سي جي تي ان: تحليلگر مسايل آمريکا: رزمايش مشترک با هدف توازن قدرت منطقه اي انجام مي شود
يک تحليلگر مسايل آمريکا با اشاره به آغاز رزمايش مشترک ايران، چين و روسيه گفت: اگرچه برخي کشورها علاقه مند به نشان دادن همکاري هاي نظامي کاملاً طبيعي اين سه کشور به عنوان تهديدي براي صلح منطقه اي هستند اما هدف اين رزمايش، حمايت از توازن قدرت منطقه اي به منظور حل سياسي اختلاف ميان کشورها است.

هندوستان تايمز: هند و ايران در مسير افزايش کاربري و کارامدي اقتصادي بندر چابهار

مقامات آگاه هندي اعلام کردند که بر اساس توافق، تهران و دهلي با کاربست روش‌ها و تمهيدات مختلف از جمله اهداي تخفيف‌هاي جذاب‌تر به شرکت هاي کشتيراني که از تسهيلات و امکانات بندر چابهار استفاده مي کنند، به دنبال افزايش کاربري و کارامدي اقتصادي اين بندر هستند.

اينترفاکس: مخالفت روسيه با تمديد تحريم تسليحاتي ايران

معاون وزير امور خارجه روسيه با اعلام مخالفت اين کشور با تمديد تحريم تسليحاتي ايران از سوي شوراي امنيت خاطرنشان کرد که تحريم تسليحاتي ايران نبايد تمديد شود.

 پي بي اس: پيام رزمايش مشترک دريايي، ناتواني آمريکا در انزواي ايران

تحليلگر انديشکده رَند واشنگتن به تلويزيون "پي بي اس" آمريکا گفت رزمايش مشترک دريايي ايران، چين و روسيه اين پيام را به آمريکا داد که نمي توان ايران را منزوي کرد.

تلويزيون ان اچ کي ژاپن: چين مخالف تحريم هاي يکجانبه عليه ايران است

تلويزيون دولتي ژاپن در گزارشي ضمن انعکاس رزمايش مشترک ايران، چين و روسيه در درياي عمان گزارش کرد چين مخالف اعمال هر گونه تحريم هاي يکجانبه عليه ايران است.

 فايننشال تايمز: پيام رزمايش مشترک، کاهش نفوذ آمريکا در منطقه است

عضو ارشد انديشکده امنيتي و دفاعي انگليس به‌نام «روسي» تصريح کرد؛ رزمايش مشترک ايران، چين و روسيه حامل اين پيام است که نفوذ آمريکا در منطقه در حال کم‌رنگ شدن است.

خبرگزاري فرانسه: مثلث جديد قدرت دريايي، تعبير رسانه‌هاي فرانسه از رزمايش ايران، روسيه و چين

برخي رسانه‌هاي فرانسه ضمن بازتاب رزمايش دريايي مشترک ايران، روسيه و چين در شمال اقيانوس هند و درياي عمان، آن را «مثلث جديد قدرت دريايي» در خاورميانه با هدف تقويت همکاري‌ها در واکنش به تحريم‌هاي آمريکا خواندند.