طرح «شهرهای عاری از هپاتیت» در کشور اجرا شد

گروه اجتماعی الف،   3981006046

طرح «شهرهای عاری از هپاتیت» در کشور اجرایی شده است، با این اقدام در صدد شناسایی، درمان و در نهایت ریشه‌کنی بیماری هپاتیت C در ایران هستیم.

 رییس شبکه هپاتیت ایران، مقابله با هپاتیت C را از اولویت‌های اصلی شبکه هپاتیت کشور اعلام کرد و گفت: طرح «شهرهای عاری از هپاتیت» در کشور اجرایی شده است، با این اقدام در صدد شناسایی، درمان و در نهایت ریشه‌کنی بیماری هپاتیت C در ایران هستیم.

دکتر امیرعلی سهراب پور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح به صورت پایلوت در رفسنجان به اجرا درآمده و حدود ۱۰ شهر از جمله کرمان، بیرجند، قم و اراک آمادگی خود را برای اجرای طرح «شهرهای عاری از هپاتیت» اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود کمتر از ۲۰۰ هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور داشته باشیم، گفت: در قالب این طرح سعی داریم، شهر به شهر وارد شده و آن منطقه را طی چند سال، عاری از این بیماری کنیم.

سهراب پور، تامین هزینه برای شناسایی و درمان بیماران هپاتیت C را یکی از چالش های اصلی ریشه کنی این بیماری در کشور اعلام کرد و گفت: تامین هزینه این طرح نباید متکی بر بودجه های دولتی باشد، چون بودجه های دولتی محدود و سبب تاخیر در کار می شود و در مقابل ما ظرفیت بسیار عظیمی در شهرها داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه هزینه این طرح توسط خیرین و نیکوکاران تامین می‌شود، گفت: با این اقدام، می‌توان موضوع تامین بودجه که یکی از مهمترین موانع حذف هپاتیت در کشور است را از پیش رو برداشت و زمینه ریشه کنی این بیماری را فراهم کرد.

سهراب پور، متولی این طرح در هر شهر را دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه اعلام کرد و گفت: شناسایی و درمان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی همان منطقه می باشد. داروهای مورد نیاز و کیت های تشخیصی توسط نیکوکاران و خیرین تهیه خواهد شد.

وی، آموزش پزشکان و کادر درمانی، ارائه آخرین اطلاعات و کنترل و نظارت بر طرح را بر عهده شبکه هپاتیت ایران دانست و افزود: همکاران ما در شبکه هپاتیت ایران، پزشکان آن منطقه را آموزش می دهند تا بیماران به نحو مطلوب درمان شوند و مشاروه علمی هم در اختیار پزشکان هر شهر قرار می گیرد.