تولید داروی هپاتیت C در کشور

گروه اجتماعی الف،   3981004101

معاون وزیر بهداشت گفت: ایران اکنون هفدهمین کشورجهان است که ریشه کنی بیماری هپاتیت C را آغاز کرده است.

تولید داروی هپاتیت C در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده امروز چهارم دیماه در نشست برنامه ریزی حذف بیماری هپاتیت C در شهر کرمان، با بیان اینکه با انجام برنامه ریزی ها و زیرساخت های لازم برنامه حذف هپاتیت C از اسفند ماه سال جاری در شهر کرمان به مدت دو سال آغاز خواهد شد گفت: برنامه ای در سطح وزارت تدوین شده که برنامه حذف هپاتیت C در شهرهایی که دانشگاه علوم پزشکی آمادگی داشته باشد اجرا می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: همانطور که آمارها نشان می دهد از سال ۱۹۹۰ برخی از بیماری ها در دنیا افزایش یافته که یکی از بیماری ها، هپاتیت C است.

وی با بیان اینکه با انجام اقدامات انجام شده از جمله واکسیناسیون در مورد بیماری هپاتیت B، اکنون ایران جزء نقاط پاک در دنیا از نظر این بیماری محسوب می شود، گفت: در حال حاضر شیوع بیماری هپاتیت Bدر ایران حدود سه دهم درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اظهار این مطلب که اکثر افرادی که به ویروس هپاتیت C مبتلا می شوند از بیماری خود خبر ندارد و اغلب از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، گفت: بیماری هپاتیت C متاسفانه واکسن ندارد اما درمان های دارویی موثری دارد.

ملک زاده با اشاره به اینکه با شناسایی به موقع افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C، می توان از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری کرد افزود: حدود ۳۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت C بهبود پیدا می کنند اما ۶۵ درصد مبتلایان دچار بیماری های کبدی و نارسایی های کبدی می شوند و این باعث تحمیل هزینه های بسیار به جامعه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت عنوان کرد: ریشه کنی و حذف بیماری هپاتیت C یک رسالت اجتماعی است که هرکس باید در شهر خود این کار را انجام دهد و ایران اکنون هفدهمین کشورجهان است که ریشه کنی بیماری هپاتیت C را آغاز کرده است.

ملک زاده گفت: ما موفق شده ایم در ایران داروی هپاتیت C را تولید کنیم و مهمترین چالش ما شناسایی افراد مبتلا به این بیماری است که عمده آنها از افراد پرخطر جامعه هستند.