واعظی: آمار رسانه‌های خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان درست نیست

گروه سیاسی الف،   3981004094

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه نظام درباره آمار کشته شدگان حوادث آبان شیوه سکوت اتخاذ نکرده است، گفت: آماری که رسانه‌های خارجی دراین خصوص مطرح می کنند به هیچ وجه درست نیست و این اعداد و ارقام در راستای فضاسازی و جنگ روانی است.

به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی واکنش دولت به ادعای حقوق بشری غرب به تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در ایران اظهار داشت:  حقوق بشر برای کشورهای غربی به یک ابزار سیاسی برای فشار بر روی کشورها تبدیل شده است و همانطور که می‌بینیم این کشورها در این خصوص دوگانه عمل می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: این کشورها در کشور خودشان با اقلیت‌های دینی‌شان و رنگین پوستانشان برخوردهای بسیار بد و غیرحقوق بشری انجام می‌دهند. از طرف دیگر در همین منطقه خودمان با کشورهایی که اصول اولیه حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند بهترین رابطه را دارند.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به فضای مجازی و اینکه همه مسائل شفاف شده است، این ادعای غربی‌ها نه در ایران و نه در جاهای دیگر خریداری ندارد

واعظی همچنین درباره اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه گفت: چهارگامی که ما در کاهش تعهدات برجامی برداشتیم از نظر کارشناسانی که در در مسایل حقوقی، برجام و هسته ای کار کردند و همچنین کارشناسان بین المللی  مغایر با کنوانسیون‌های ذیربط نبوده است.

وی با بیان اینکه ادعای اروپایی‌ها هیچ مبنای حقوقی ندارد و آنها به دنبال این هستند که پاسخی برای افکار عمومی خود داشته باشند، اضافه کرد: اینکه اروپایی‌ها در این شرایط که بخواهند از روش ماشه استفاده کنند، این انجام نخواهد شد و خود اروپایی ها به دنبال مذاکره از طریق دیگری هستند که بتوانیم به تفاهم برسیم.

با لوایح FATF برخورد سیاسی‌ صورت می‌گیرد

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند که پذیرش شروط FATF هیچ چیز جدیدی برای ایران نخواهد داشت مبنی بر اینکه ایران الان تحت تحریم‌ها دارای محدودیت‌های مالی است، اظهار داشت: این مطلب به هیچ وجه درست نیست، لوایح FATF ، لوایحی است که در گذشته هم در دولت و هم در دوران دولت قبل از ما به تصویب رسیده است و در کمیسیون‌های مختلف مجلس تمام مراحل آن طی شده است و به تصویب مجلس هم رسیده است. 

واعظی افزود: شورای نگهبان هم آن اصلاحاتی را که مدنظر داشت اعمال کرده است، مساله‌ای که الان به وجود آمده در مجمع تشخیص مصلحت نظام است ادعاهایی که می‌شود، ادعاهای کارشناسی نیست ادعاهای سیاسی است و به اعتقاد من با مساله این لوایح و FATF برخورد سیاسی‌ صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که این مساله فقط ربطی به این دولت ندارد آنچه که الان در حال اتفاق افتادن است محدود کردن و یک تحریم دیگر برای اقتصاد کشور و برای روابط بانکی ما است. اعتقاد ما بر این است که تصویب نشدن این لوایح که اولا ضربه به اقتصاد کشور است و دوم اینکه مرجعی که مخالفت می‌کند باید مسوولیت این کار را هم بپذیرد یعنی اینکه الان بیش از یکسال پالرمو را در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته‌اند و بعد هم بدون هیچ گونه اقدامی عودت داده‌اند.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد:‌ الان هم برای لایحه بعدی CFT، مرتب جلساتی برقرار می‌کنند که وقت بگذرد. این مسائل باید برای مردم شفاف شود،چرا که مجلس و دولت این لوایح را تصویب کرده اند آن کسی که نگه می‌دارد باید مسوولیتش را هم بپذیرد.

آماری که درباره کشته‌شدگان‌ حوادث آبان ارائه می‌شود، اغراق آمیز است 

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سیاست سکوت ایران در برابر آسیب‌دیدگان حوادث اخیر اعتراضات و اعلام اعداد و ارقام رسانه‌های خارجی از کشته شدگان اعتراضات اخیر اظهار داشت: مساله فقط مربوط به دولت نیست. این مساله‌ای است که تمامی دستگاه‌های ذیربط براساس قانون مرتبط هستند الان هم قوه قضاییه با جدیت کار را پیش می‌برد. 

وی افزود: این ارقامی که مطرح می‌شود بیشتر فضاسازی و جنگ روانی است. اصلا چنین چیزی نیست. به اعتقاد من مطرح شدن این اعداد و ارقام بسیار اغراق آمیز است و به هیچ وجه این بحث‌ها و این تعداد مطرح نیست. الان در حال جمع‌بندی هستند هر وقت نهایی شد جمع‌بندی را اعلام می‌کنند. 

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده‌ است. مساله این است که آنها انتظار داشتند جرقه‌ای را که به اسم بنزین زده بودند، حتما برنامه‌ریزی آن را برای زمان دیگری انجام داده بودند و مساله بنزین برنامه‌ریزی آنها را جلو انداخت و این اتفاق افتاد.

واعظی عنوان کرد: تبلیغات و جنگ روانی که آنها برای یک کار بزرگ برنامه‌ریزی کرده بودند، ظرف ۴۸ ساعت جمع شد. به دلیل اینکه آنها در آن عرصه میدانی نتوانستند به اهدافشان برسند الان سعی می‌کنند با جنگ روانی به مساله بپردازند و لذا ما و مردم نباید تحت تاثیر قرار بگیریم.

وی گفت: ما نظامی داریم که وقتی اتفاقی می‌افتد می‌تواند سریع با مردم ارتباط برقرار کند و آن اتفاق را جمع کند و با حمایت و قدرت مردم که در شهرهای مختلف برای جمع کردن آن اتفاق به صحنه آمدند، بیشتر باید کار کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری حدود ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان توسط وزارت اطلاعات در جریان اعتراضات اخیر و فرستادن آنها به کانون اصلاح تربیت اظهار داشت: من اولین بار است که چنین صحبتی را می‌شنوم.

 حق نمایندگان است برای لوایح نامه بنویسند

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صحبت‌های سال گذشته رییس جمهوری درباره نامه نمایندگان مجلس به رهبری برای ورود به مساله FATF اظهار داشت: نظر دولت درباره این دو لایحه بسیار روشن است.از چهار لایحه که دولت  ارائه کرده بود همه مراحل مربوط به دو لایحه طی شده و مراحل مربوط به دو لایحه دیگر هم الان در مجلس طی شده است.

وی افزود: این حق نمایندگان است که وقتی این‌همه زحمت کشیده‌اند و ۲ لایحه را تصویب کرده‌اند و اکنون برای این دو لایحه که مدت طولانی یعنی بیش از یک سال است که در مجمع تشخیص مانده است، به رهبر معظم انقلاب نامه بنویسند.

رییس دفتر رییس جمهوری درخصوص اظهارات احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر درخواست رییس جمهوری برای مسکوت ماندن بررسی این لوایح گفت: سال گذشته در یک مقطع یک یا دوهفته‌ای، قرار بر این بود که موضوع مطرح شود. البته این مساله از سوی رییس جمهوری مطرح نشد بلکه یکی از وزرا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده بود الان که ما به نتیجه نمی‌رسیم این مساله تا دوره بعد مسکوت بماند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  مسوولین شهر تهران عنوان می‌کنند که دولت در این ۶ سال هیچ تلاشی برای توسعه مترو انجام نداده است، اظهار داشت: بانک‌های کشور تا جایی که توانسته‌اند با توصیه دولت هم برای مترو و هم به شهرداری برای اینکه کارهایشان انجام شود، کمک کرده است.

وی درخصوص توسعه مترو نیز عنوان کرد: توسعه مترو نیز در حال انجام است. امروز هم آقای حناچی شهردار تهران در جلسه عنوان کرد که ۲ ایستگاه دیگر نیز هفته گذشته اضافه شده است. الان هم دولت با وجود همه محدودیت‌هایی که به خصوص در این ۲ ، ۳ سال گذشته وجود داشته است به دنبال فرصتی است که بتواند هزینه‌ای را برای آن تخصیص بدهد.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر برداشتن گام کاهش تعهدات با توجه به شرایط فعلی کشور اظهار داشت: کمیته در حال بررسی این مساله است.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی اعلام اسامی مخالفان تصویب FATF از سوی دولت اظهار داشت: به اعتقاد من همه مسائل باید شفاف باشد و این حق مردم است که از همه مسائل آگاه شوند. وقتی مجلس می‌خواهد رای بدهد، بسیار شفاف است و همه مردم می‌دانند. آنچه که مربوط به دولت است باید شفاف باشد آنچه که مربوط به یک ارگان دیگر است، می‌شود غیرشفاف. به نظر من مردم باید همه چیز را بدانند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اجازه واردات موقت اتوبوس را به شهرداری اظهار داشت: سیاستی که ما در پیش گرفته‌ایم این است ترجیح می‌دهیم که آنچه در ایران ساخته می‌شود را کارخانجات داخل ایران بسازد. ولی به هر حال برای ساختن نیز باید درخواست داده شود قرارداد بسته شود. 

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: الان وزارت راه و شهرسازی نیز برای واگن‌ همه قطارهایش در اراک و جاهای دیگر قرارداد بسته‌اند و همه در حال انجام کار هستند و ساخت اتوبوس خیلی راحت‌تر است. اگر الان آقای شهردار به این نیتجه برسد که الان وقت نیست و مردم نیاز دارند، دولت حتما این اجازه را به شهرداری می‌دهد.

واعظی در مورد احتمال تعطیلی تهران و کلانشهرها با توجه به افزایش میزان آلاینده‌ها اظهار داشت: ‌قانون تصمیم‌گیری برای تعطیلی دبستان و دبیرستان را بر عهده شورایی از دستگاه‌های ذیربط زیرنظر استاندار گذاشته است. برای تعطیلی ادارات حتما باید به دولت بیاید با رییس جمهوری و معاون اول در این خصوص مشورت شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دولت از سوی استاندار تهران اظهار داشت: نمی‌توان به‌راحتی ادارات را تعطیل کرد و برای تعطیلی ادارات باید آلودگی باید از یک حدی بیشتر شود.