وضعیت سهام عدالت در لایحه بودجه سال آینده

گروه اقتصادی الف،   3980927166

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث سهام عدالت الان شرایط خانوارها بسیار سخت است که می‌توانیم با فعال کردن آن تا حدی سبد مصرفی خانواده‌ها را پوشش بدهیم که در لایحه بودجه سال آینده به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش فارس از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست تبیین مولفه‌های اقتصاد ایران در کرمان با بیان اینکه بنادر استان نسبت به استان‌های دیگر درآمد بالاتری دارد و 200 هزارتن درآمد پسته امسال بوده است، اظهار کرد: ما برای پروژه‌های مهم در استان صندوق پروژه تشکیل دهیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه یکی از توافق‌های ما امروز اجرایی کردن صندوق پروژه‌های بود، افزود: موضوع دیگری که امروز مطرح شد امکان اجرایی شدن پروژه‌های که از بخش دولتی می‌توانیم انجام دهیم، پروژه‌های راه‌آهن بم - جیرفت که کاملا اقتصادی است را بتوانیم از طریق اوراق بهادر عملیاتی کنیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: الان بیشترین فشار را برای تامین منابع مالی به بانک‌ها است این فرصت خوبی است از مکانیزم بازار سرمایه کشور تهیه شود و ظرفیت استان کرمان شرایط خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است و ما باید از فضای بازار سرمایه استفاده کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: حجم نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد باید این منابع به‌کمک سرمایه‌گذاری بیاید، تصمیمی که امروز گرفته شد ما در حوزه بنگاه‌های خرد کوچک و متوسط می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: 21 شرکت کارگزاری در استان کرمان می‌توانند هماهنگ و همراه با شرکت‌های استان که فعال هستند به اقتصاد استان کمک کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: موضوع دیگری که امروز عنوان شد تامین مالی پروژه‌های وابسته به شهرداری در کرمان به راحتی امکانپذیر است از طریق مکانیزم بازار سرمایه انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث سهام عدالت الان شرایط خانوارها بسیار سخت است که می‌توانیم با فعال کردن آن تا حدی سبد مصرفی خانواده‌ها را پوشش بدهیم که در لایحه بودجه سال آینده به آن پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: دو روش برای دادن سهام عدالت وجود دارد یکی در صندوق سبد سرمایه‌گذاری تعریف شود و از طریق صندوق به مردم واگذار شود و حالت دوم هم به‌صورت مستقیم واگذاری را انجام دهیم که در کمیسیون اقتصادی جمع‌بندی‌های لازم انجام شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه امروز مالکیت سهام عدالت در اختیار مردم نیست، خاطرنشان کرد: با واگذاری حدود 4 میلیون هر برگه سهام عدالت ارزش پیدا می‌کند مثلاً به یک خانواده پنج نفری حدود 20 میلیون انتقال دارایی صورت می‌گیرد.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده ما انتقال منابع شرکت بزرگ در استان آمده ما این کار را شروع کردیم و خوشبختانه امسال این کار به گردش مالی استان کمک بسیار ارزشمندی کرده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی به‌طور متوسط سالی 5 هزار میلیارد در استان کرمان سرمایه‌گذاری شده و این جای تقدیر از مدیران اقتصادی استان دارد.

وجود بالغ 5 میلیارد تن مواد معدنی و طبیعی در کرمان

شیخ‌اسدی مدیرکل امور اقتصادی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان 11 درصد از خاک کشورمان را به خودش اختصاص داده و 3 میلیون و 200 هزارنفر جمعیت دارد، اظهار داشت: وجود مناطق ویژه مناطق اقتصادی دارای توانمندی‌های مختلفی در این زمینه است.

وی عنوان کرد: بالغ 5 میلیارد تن مواد معدنی و طبیعی در این استان است و35  هزار میلیارد تولید ناخالص ملی داشته و رتبه دهم کشور را دارا است.

 شیخ‌اسدی با اشاره به اینکه در سال 97 طرح‌های خارجی 20 مورد در استان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: استان 800 میلیارد تومان مازاد بر سهمیه درآمد مالیاتی داشته است.