صادق زیبا کلام: احمد توکلی را اینگونه شناختم

گروه سیاسی الف،   3980923140 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
 صادق زیبا کلام: احمد توکلی را اینگونه شناختم

به گزارش الف دکتر صادق زیبا کلام در یادداشتی برای روزنامه جام جم درباره شخصیت و نحوه آشنایی و ارتباطش با دکتر احمد توکلی نوشت :

دكتر احمد توكلی كلا از پاك‌ترین و صادق‌ترین شخصیت‌های سیاسی می‌باشد. زندگی‌اش را از نزدیك می‌شناسم و ذره‌ای در آن از بیماری رانت‌خواری‌های رایج در بسیاری از شخصیت‌های دیگر نظام به چشم نمی‌خورد. برای هیچ‌یك از هفت فرزندش (پنج پسر و دو دختر) كوچك‌ترین گامی برای استخدام برنداشت هیچ كمكی به آنها ننمود كه پست یا سمَتی در دستگاه‌های دولتی پیداكنند.


فی‌الواقع تمامی‌شان شغل‌های غیر‌دولتی دارند .... اما شهادت می‌دهم كه مثقالی ثروت شبهه‌ناک وارد زندگی‌اش نشده فی‌الواقع خانه و زندگی‌اش بسیار ساده است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است :

 خیلی‌ها به من طعنه می‌زنند كه ماها همه دست‌مان در یك كاسه است و اشاره می‌كنند به ازدواج دختر من و پسر توكلی در حالی كه همان‌طور كه گفتم روح ما هم خبر نداشت كه فرزندان‌مان در محل كارشان خاطر‌خواه همدیگر شده‌اند.


 من آقای دكتر احمد توكلی را از سال 1353 یعنی 45‌سال است كه می‌شناسم. سال 53 با ایشان در زندان قصر آشنا شدم. هر دومان زندانی سیاسی بودیم و هم بند. سال 1367 كه ایشان مسؤولیت روزنامه رسالت را داشتند. آن موقع من در جریان انجام دكترایم بودم در دانشگاه برادفورد انگلستان كه برای دیدار خانواده به تهران آمده بودم. علت دیدار با ایشان هم به واسطه نگرانی و انتقاداتی بود كه از اوضاع كشور داشتم. حدود 15 سال بعدش دختر‌بزرگم سارا كه در دوران دكترایم در انگلستان مدرسه رفته بود به انگلیسی كاملا مسلط بود بعد از بازگشت به ایران... ترجمه‌های سارا دخترم مورد توجه هیات تحریریه همشهری قرار می‌گیرد و...از آن جا بود كه سارا با زهیر توكلی پسر آقای احمد توكلی آشنا می‌شود.


زهیر، مسؤول صفحه جنگ و جبهه بود و به یكدیگر علاقمند می‌شوند. روح من و آقای دكتر توكلی هم از آشنایی و علاقه آنها به یكدیگر بی خبر بود. هر دو عزا گرفته بودند كه با خانواده‌هایشان چگونه مساله را در میان بگذارند. دكتر توكلی از بزرگان و متكلمین اصولگرا در مجلس بود و من یكی از شناخته‌ترین چهره‌های دانشگاهی و مطبوعاتی اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های اصلاح‌طلب. سارا به زهیر می‌گوید پدر من واقعا یك آدم لیبرال است و هیچ مخالفتی با انتخاب من برای ازدواج با خانواده توكلی نخواهد كرد. همین طور هم شد و موضع دكتر توكلی هم همین‌گونه بود ...

مردی كه جرأت فریاد‌ زدن دارد
 
 بیژن مقدم نیز در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت :

 نزدیك به 33 سال است كه بی‌وقفه در كار رسانه و روزنامه‌نگاری‌ام. حضور در این عرصه را بی‌شك مدیون مردی هستم كه در سال 65 با دعوتش به عنوان خبرنگار حوزه جنگ و دفاع مقدس در روزنامه تازه تاسیس رسالت مشغول شدم و امروز نیز در رسانه‌ای كه متعلق به نام و تفكر اوست مسؤولیت دارم. دكتر احمد توكلی بی‌شك یكی از حجت‌های انقلاب اسلامی برای ما و نسل جوان است مردی كه در 68 سالگی علی‌رغم بیماری كه جان و جسمش را درگیر كرده همچنان پركار، با‌انگیزه و امیدوار است.


او اصولگرایی تمام عیار است؛ البته نه به معنای مصطلح سیاسی‌اش. حساسیت‌هایش در باب ساده زیستی، پاكدستی، قانونمداری و مبارزه با ریشه‌ها و مظاهر فساد هیچ تفاوتی با سال‌های آغازین انقلاب نكرده است.
به‌شدت امیدوار است حتی اگر در جایی تاثیر مورد نظر را نیابد باز از پای نمی‌ایستد.


در مبارزه با فساد هرگز دنبال نامی برای خود نبوده و نیست به همین دلیل دیگران (چه اصلاح‌طلبان سلامت، چه اصولگرایان و...) را تشویق به تشكیل سازمان‌های مردم‌نهادی می‌كند كه هدف‌شان انجام اصلاحات از طریق مبارزه با انواع فساد است. چرا كه معتقد است پاشنه آشیل جمهوری اسلامی گسترش فساد و بی‌تفاوتی نسبت به آن است.


به اصول اولیه انقلاب، رهبری امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به شدت وفادار است و از باب النصیحه لائمه المسلمین همواره به وظایف خود در انتقال صریح دیدگاه‌هایش عمل كرده و می‌كند. وجود رسانه‌های آزاد را برای مبارزه با فساد ضروری می‌داند و از شفافیت به‌شدت دفاع می‌كند.


در پرداختن به تخلفات و مفاسد همفكران و دوستان همان قدر شجاع و دلیر است كه درباره دیگران. فریادهای او بر تخلفات برخی وزرای دولت دهم هم چنان افتخارآفرین است. هرچند از تیر مسموم دروغ‌های ساخته و پرداخته آن جریان مصون نماند.


به‌شدت اهل مشورت است؛ بارها شاهد بوده‌ام كه متنی بلند نگاشته و پیش از انتشارش با گروهی از دوستان و همكاران به اشتراك گذاشته اما با جمع‌بندی نظرات بیان شده از انتشار آن منصرف شده یا اصلاحات مورد نظر دیگران را اِعمال كرده است. «دیده‌بان شفافیت و عدالت»ی كه بنا كرده است بی‌تردید راهی است كه با نفس گرم او و حضور جوانان باانگیزه‌ای كه گرد او جمع شده‌اند ادامه می‌یابد و هر روز بیش از پیش ملجاء مظلومان و بی‌پناهان خواهد [بود] چراكه پاكدستی، ایمان و صداقتش جرأت فریادزدن علیه مفسدان را به او داده است. نعمتی كه همه از آن برخوردار نیستند.

**این یادداشت در ذیل مصاحبه روزنامه جام جم با دکتر توکلی منتشر شده است .