انتقاد، اعتراض و پرسشگری لازمه روحیه دانشجویی است

علی دارابی،   3980917175
انتقاد، اعتراض و پرسشگری لازمه روحیه دانشجویی  است

فضای دانشجویی و جوان‌گرایی؛ پرسشگری، نقد، اعتراض و مطالبه‌گری است چرا که در جست‌وجوی حقیقت و پی بردن به علل و چرایی پدیده‌های اجتماعی و تلاش به سهم خود برای ارائه راهکار هستند؛ ۱۶ آذر هر سال در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به‌عنوان روزی تاریخی، مهم و سرنوشت‌ساز گرامی داشته می‌شود. 
دانشجویان در ۴۰ سال اخیر در فراز و فرودهای مختلف در رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور همواره نقش مهم و تاثیرگذاری داشته‌اند.با مرور این خدمات و کارنامه، تاکیدی بر مهم‌ترین مسائل حوزه دانشجویی و جوانان کشور داریم:

 یکم) حفظ سرمایه اجتماعی

دانشجویان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند؛ جمعیت متخصص و تحصیلکرده کشور که آینده اداره این کشور بزرگ بر دوش آنان است و ما باید قدردان آن‌ها باشیم ...

دوم) جهاد علمی

دانشجویان باید سنگر علم و دانش را سنگر مقدس خود برای کسب علم و آموزش بدانند. ایران آباد، آزاد، توسعه‌یافته و پیشرفته که در جهان جایگاه معتبری داشته باشد و روز به روز حلقه‌های وابستگی خود را به بیگانگان کم و کمتر کند در گرو نیروی انسانی کارآمد، متخصص، متعهد و باایمان است. 

سوم) چشم‌انداز امیدبخش

مسوولان کشور باید برای تحصیلات تکمیلی و عالی جوانان، اشتغال و به‌کارگیری آنان، حل معضل مسکن و فراهم‌کردن تسهیلات لازم برای ازدواج آنان که چهار مساله اصلی دانشجویان و جوانان کشور است 

چهارم) بیانیه گام دوم

بی‌تردید موتور محرکه و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران تثبیت و تحکیم آن و دوران جنگ و سازندگی همین جوانان و در خط مقدم دانشجویان عزیز کشور بودند که نقش اصلی را برعهده داشته‌اند. در ۴۰ سال دوم انقلاب به روشنی و تصریح، همین جوانان مخاطب اصلی رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای کار، تلاش، سازندگی، توسعه، پیشرفت و آبادانی و سربلندی ایران هستند. 

پنجم) زبان حکمت و استدلال

زبان دانشجویان؛ زبان عقل، خرد، استدلال و پرسش است. نقد، انتقاد، اعتراض و پرسشگری لازمه روحیه دانشجویی و جوانی است. 

ششم) فرزند زمان خویش

جوانان و دانشجویان همواره باید زمان‌‌شناس باشند. دوست و دشمن را از هم به درستی جدا کنند، مرز اعتدال با اغتشاش و آشوب را به رسمیت بشناسند. در تحصیل علم و دانش نهایت تلاش خود را برای پیشرفت کشور به کار گیرند. در سال اول ۴۰ سالگی دوم انقلاب اسلامی، به آسیب‌شناسی، نقد و ارزیابی جنبش دانشجویی و مطالبات آن همت گمارند .

منبع: صبح نو