میلیون‌ها کشته و آواره ؛ روایت نشریه «محافظه کاران آمریکا» از جنگ فاجعه بار این کشور علیه تروریسم

گروه ترجمه الف،   3980909150 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه "محافظه کاران آمریکا" در گزارشی از هزینه ها و تلفات ناشی از جنگ افروزی های آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر نوشت تخمین زده می شود در این جنگ ها میلیون ها نفر کشته و آواره شده اند.

میلیون‌ها کشته و آواره ؛ روایت نشریه «محافظه کاران آمریکا» از جنگ فاجعه بار  این کشور علیه تروریسم

به گزارش الف این نشریه در یادداشتی به قلم "داگ باندو" دستیار ارشد رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا، با اشاره به گزارش موسسه واتسون در امور بین الملل در دانشگاه براون افزود جنگ های ما تاکنون 801 هزار نفر را مستقیما کشته و به  کشته شدن غیرمستقیم چندین برابر این رقم منجر شده است. بیش از 335 هزار غیرنظامی کشته شده اند که البته این رقم، حدس و گمانی بسیار محافظه کارانه است. حدود 21 میلیون نفر از مردم از خانه هایشان آواره شده اند و با این وجود خطر تروریسم افزایش یافته و آمریکا هم در 80 کشور جهان درگیر مسایل "ضد تروریسمی" است.

به نوشته نشریه محافظه کاران آمریکا، گرچه بدون دخالت آمریکا نیز مناقشات وجود داشت، اما این واشنگتن بود که این جنگ های غیرضروری را به راه انداخت و یا به دیگر کشورها در آن جنگ ها پیوست (مثلا درعراق، لیبی، سوریه و یمن) و دامنه جنگ هایی را نیز فراتر از مقاصد "مشروع" آن به دیگر کشورها کشاند (افغانستان). درنتیجه سیاست گذاران آمریکایی مسئول این حجم از کشتار هستند. 

"وزارت دفاع حدود نیمی از هزینه های تخمینی را صرف می کند. 1.4 تریلیون دلار صرف امور کهنه سربازان می شود. سازمان امنیت ملی و بهره هزینه های امنیتی هر یک حدود یک تریلیون دلار صرف می کنند. و 131 میلیون دلار نصیب وزارت خارجه و آژانس توسعه بین الملل می شود، که البته در طرح هایی هزینه کرده است که عواید چندانی نداشته اند." 

"بیش از 7 هزار نیروی نظامی آمریکایی، و حدود 8 هزار پیمانکار آمریکایی کشته شده اند. حدود 1500 سرباز متحد آمریکا و 11 هزار سوری در جنگ با داعش کشته شده اند. موسسه واتسون تخمین می زند که 336 هزار غیرنظامی هم کشته شده اند، اما این رقم که براساس اداره آمار متوفین عراق (IBC) ارائه شده، بسیار محتاطانه است. IBC برای 207 غیرنظامی کشته شده، مدارک ارائه کرده است اما می پذیرد که دو برابر کردن این رقم تخمینی، آماری دقیق تر از کشته شدگان خواهد بود. نتایج دو مورد بررسی مستقل دیگر حاکی است این رقم فقط در عراق 700  هزار و بیش از یک میلیون نفر است، گرچه در صحت و سقم این ارقام نیز مخالفت هایی اعلام شده است." 

"بیش از هزار امداد گر و خبرگار و همچنین  حدود 260 هزار جنگ جوی خارجی  کشته شده اند. عراق در مجموع پرهزینه ترین کشور از این نظر بوده است، و جنگ در سوریه 180 هزار، افغانستان 157 هزار، یمن 90 هزار و پاکستان 66 هزار کشته به همراه داشته است."  

حدود 32 هزار نیروی آمریکایی زخمی شده و تقریبا 300 هزار نفر مبتلا به اختلال "استرس پس از حادثه" (PTSD) یا افسردگی شدید و حتی ضایعات شدید مغزی شده اند. هزینه های انسانی دیگری هم وجود دارد: 4.5 میلیون آواره عراقی و میلیون ها نفر دیگر در سایر کشورها، و همچنین نابودی جامعه مسیحیان عراق و اذیت و آزار اقلیت های دینی، تجاوز و سایر خشونت های گسترده جنسی و شیوع PTSD در میان کودکان...

در این گزارش با اشاره به مین ها و وسایل انفجاری عمل نکرده در افغانستان آمده است در حدفاصل 2001  و 2018،  پنج هزار و 442 افغان به خاطر این وسایل انفجاری کشته و 14 هزار و 693 نفر زخمی شدند. قدمت برخی از این مین ها به پیش از آمریکایی ها بازمی گردد اما آمریکا در بیش از 18 سال گذشته بیشرین سهم را در این باره داشته است. 

"دیوید سوانسون" خبرنگار و فعال ضدجنگ می گوید حدود 480 هزار نفر در افغانستان، عراق و پاکستان به صورت مستقیم کشته شده اند و باید دستکم به این رقم یک میلیون نفر دیگر بابت قربانیان غیرمستقیم جنگ های اخیر و جاری آمریکا افزود. زیرا جنگ با خود بیماری، جراحت، سوء تغذیه، بی خانمانی، فقر، نبودن تامین اجتماعی، نبودن مراقبت های پزشکی، ضربات روحی، افسردگی، خودکشی، بحران آوارگان، بیماری های واگیردار، آلودگی محیط زیست، و شیوع خشونت های محدود را به همراه دارد." مثلا در یمن، که وبا و قحطی شایع است، بیشتر تلفات غیرنظامی نتیجه بمب باران های عربستان و امارات نیست بلکه نتیجه عواقب این حملات است. 

"نیتا کرافورد" از دانشگاه بوستون و نایب رئیس "پروژه هزینه های جنگ" در دانشگاه براون می گوید: "هدف از جنگ های پس از 11 سپتامبر، آنگونه که اعلام شده بود، دفاع از آمریکا دربرابر تهدیدات تروریستی القاعده و سازمان های وابسته بوده است. از سال 2001 تاکنون، این جنگ ها از افغانستان به جنگ ها وعملیاتی کوچک تر در بیش از 80 کشور دیگر گسترش یافته، - که در حقیقت به جنگی جهانی علیه ترورسیم مبدل شده است." 

بنا براین گزارش، گسترش جنگ ها آمریکا را آسیب پذیرتر می کند. برخلاف این ادعای بی معنا که "اگر ما افغانستان را برای همیشه اشغال و حکومت بشار اسد را در سوریه سرنگون نکنیم، القاعده و داعش، شیکاگو و اوماها را به قربانگاه های تروریستی مبدل خواهند کرد"، دخالت بیشتر در مناقشات و کشتار بیشتر خارجیان، به خلق تروریست های بیشتر در کشور و خارج از آن منجر خواهد شد. 

به نوشته این نشریه، آمریکا بعد از این همه سال جنگ چه چیزی به دست آورده است؟ حتی پایتخت کشورهای هم پیمان آمریکا نیز ناامن است. وزارت خارجه هشدار می دهد که سفر به عراق، خطر ربوده شدن را به همراه دارد، و از تجار می خواهد برای خود محافظ خصوصی استخدام کنند. در کابل، مقامات سفارت آمریکا اکنون به جای خودرو، از چرخبال استفاده می کنند تا به فرودگاه بروند. "حزب جنگ" متشکل از دمکرات و جمهوری خواه، برای ویران کردن آمریکا و دیگر کشورها، نهایت تلاش خود را به عمل آورده است.