چگونه با گوشی هوآوی حرفه‌ای عکاسی کنیم

گزارش بازرگانی،   3980906082

استفاده از قابلیت Pro Mode در دوربین گوشی‌های هوآوی گزینه‌های متعددی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد که استفاده از آنها باعث داشتن تجربه‌ای متفاوت از عکاسی با دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هوآوی خواهد شد.

با استفاده از Pro Mode نرم‌افزار دوربین، می‌توان مانند حرفه‌ای‌ها تصویرهایی خاص با تنظیمات دلخواه را ثبت کرد. این نرم‌افزار دوربین رابط کاربری EMUI در گوشی‌های هوشمند هوآوی، برای عکاسی و فیلم‌برداری گزینه‌‌های مختلف و متعددی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. از این ‌گزینه‌ها می‌توان به حالت پیش‌فرض Photo، Night، Aperture، Video و Pro اشاره کرد.

حالت Pro با ارائه امکان تغییر تنظیمات مختلف به صورت دستی، امکان ثبت تصویر به شکل دلخواه را فراهم می‌کند. دیگر ویژگی‌ قابل توجه این بخش امکان ثبت تصویر به صورت خام با فرمت RAW است. البته این قابلیت محدود به بعضی از مدل‌های ویژه می‌شود.

برای استفاده از حالت Pro ابتدا باید نرم‌افزار دوربین گوشی هوآوی را فعال، سپس از طریق جابه‌جایی نوار پایین تصویر، گزینه Pro را انتخاب کرد.

از مواردی که امکان تنظیم دستی آن‌ها با استفاده از حالت Pro در دسترس خواهد بود می‌توان به Metering Mode، سطح ISO، اکسپوژر (نوردهی)، سرعت شاتر، تنظیمات فوکوس و تراز سفیدی (White Balance) اشاره کرد. اعمال تغییر در هرکدام از این موارد، تصویر نهایی را دستخوش تغییرات ریز و درشتی خواهد کرد که تعدادی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

Metering Mode

از سمت چپ تصویر، Metering Mode نخستین گزینه‌ی پیشِ روست. با انتخاب این گزینه حالت‌های زیر قابل انتخاب خواهند بود:

·        Matrix (مناسب برای ثبت تصویر مناظر وسیع و طبیعت)

·        Center (مناسب برای ثبت تصاویری که سوژه درست در مرکز آن‌ها قرار گرفته است)

·        Spot (مناسب برای ثبت تصویر از سوژه‌های کوچک)

ISO

گزینه بعدی امکان تنظیم مقدار ISO را فراهم می‌کند. با سوایپ به 2طرف می‌توان مقدار مناسب را انتخاب کرد. پیشنهاد می‌شود هنگام ثبت تصاویر در نور روز، ISO را در بازه‌ای بین 100 تا 200 انتخاب شود و در شرایط نور محدود نیز افزایش ISO به مقادیر بیشتر از 400 می‌تواند تاثیر محسوسی روی افزایش جزئیات تصویر داشته باشد.

EV Settings (تنظیمات اکسپوژر)

حالت Pro، امکان تغییر اکسپوژر (میزان نوردهی) را از طریق قسمت EV فراهم می‌کند. در این بخش با جابه‌جایی روی نوار می‌توان میزان روشنایی تصویر را افزایش یا کاهش داد. نرم‌افزار دوربین دستگاه با بررسی پویای میزان نور محیط و تنظیمات انتخاب شده توسط کاربر، بیش از حد روشن یا تاریک بودن تصویر را به کاربر اطلاع می‌دهد.

سرعت شاتر

با انتخاب این گزینه بسته به مشخصات دوربین دستگاه‌، قادر به انتخاب عددهای مختلف برای سرعت شاتر هستیم. پیشنهاد می‌شود برای عکاسی از سوژه‌های ثابت، سرعت شاتر را در بازه‌ای بین 1/80 تا 1/125 ثانیه تنظیم شود. 

تنظیمات فوکوس

در این بخش می‌توان تنظیمات فوکوس را مطابق با نیاز خود انتخاب کرد. گزینه‌های موجود در این بخش عبارتند از:

·        AF-S (مناسب برای ثبت تصاویری که سوژه آن‌ها ثابت است)

·        AF-C (مناسب برای ثبت تصاویر با سوژه متحرک)

·        MF (مناسب برای زمانی که قصد تنظیم دستی فوکوس روی قسمت خاصی از تصویر را دارید)

تراز سفیدی

از دیگر گزینه‌های قابل تنظیم در حالت Pro تراز سفیدی است. این قسمت به صورت پیش‌فرض در حالت AWB یا تنظیم تراز سفیدی به صورت خودکار قرار دارد. با این حال دارای 5 حالت اضافی دیگر برای استفاده در سناریوهای هوای ابری، هوای آفتابی، نور محدود، نور اتاق و تنظیم تراز سفیدی به صورت دستی نیز است.

فرمت RAW

در صورت پشتیبانی دستگاه، هنگام عکاسی با استفاده از حالت Pro می‌توان تصاویر را با فرمت خام RAW نیز ذخیره کرد. برای اینکار کافی است به منوی تنظیمات نرم‌افزار دوربین مراجعه  و با انتخاب گزینه Resolution در صفحه بازشده گزینه Raw format را فعال کرد.