پشت پرده اهداف نفوذ آمریکا در یمن

گروه جهان الف،   3980905102

آمریکا از مدت‌ها قبل به بهانه مبارزه با تروریسم٬ برای نفوذ در منطقه شرقی یمن برنامه ریزی کرده بود که اکنون با اقدام به عملی کردن نقشه‌‌هایش در این منطقه در حال زمینه سازی برای تحقق اهداف واقعی خود در یمن است.

پشت پرده اهداف نفوذ آمریکا در یمن

به گزارش الف، به موازات استقرار مجدد نیروهای سعودی و اماراتی در استان های جنوبی یمن٬ آمریکایی‌ها به شکل ویژه در هفته های اخیر تحرکاتی در استان حضرموت انجام داده‌‌اند. به نظرمی‌رسدکه هدف آمریکا از این اقدامات تثبیت جای پای خود دراین استان است.

روزنامه الاخبار لبنان در خصوص پشت پرده اهداف نفوذ آمریکا در یمن نوشت که دولت آمریکا اخیرا توجه ویژه ای به استان حضر موت در جنوب شرقی یمن نشان می‌دهد؛ به طوری که شهر مکلا که مرکز این استان است تبدیل به پایگاه اصلی جلسات هیئت‌های امنیتی و نظامی آمریکایی آن هم بدون هماهنگی قبلی با عبدربه منصورهادی رئيس‌جمهور فراری یمن شده است. کریستوفر هنزل سفیر آمریکا در یمن ماه گذشته در خلال دیدار با فرج سالمین بحسنی استاندار حضرموت تاکید کرد که واشنگتن چشم از این استان برنمی‌دارد! این نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش برای تثبیت جای پای خود در حضرموت است تا مداری برای طمع‌ورزی‌های منطقه ای و بین المللی خود با استفاده از موقعیت استراتژیک این استان که در ۵۰۰ کیلومتری دریای عرب واقع شده و ثروت‌های متعددی دارد٬ تشکیل دهد.

این روزنامه اعلام کرد که هفته گذشته یک هواپیمای سعودی با کریستوفر هنزل و یک هیئت بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی وارد فرودگاه الریان یمن شد.هنزل به محض رسیدن به فرودگاه٬ به سمت مقر فرماندهی منطقه دوم نظامی رفته و نشستی با استاندار حضرموت و فرماندهان نظامی و امنیتی در آنجا ترتیب داد. وی در این جلسه درباره پرونده امنیتی در صحرای حضرموت و تلاش‌ برای مبارزه با تروریسم در این منطقه صحبت و اشاره کرد که آمریکا درحال آماده‌سازی برای تاسیس یک پایگاه نظامی دائمی در نزدیکی مقر منطقه دوم نظامی در شهر مکلا است.

روزنامه مذکور اضافه کرد که این تحرکات و موضع گیری های آمریکا در یمن موجب برانگیخته شدن خشم یمنی‌ها شده و نسبت به برنامه‌های ایالات متحده برای ایجاد پایگاه های دائمی نظامی زمینی و هوایی و دریایی در حضر موت به شکل ویژه و در جنوب یمن به شکل کلی به بهانه مبارزه با تروریسم٬ هشدار می‌دهد.

الاخبار خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد واشنگتن اعتماد خود را نسبت به دولت مستعفی یمن که مورد حمایت آمریکا بود از دست داده و اکنون به تعامل مستقیم با مقامات محلی در حضرموت روی آورده است. باید اشاره کنیم که ایالات متحده مدت هاست که برای ایجاد یک پایگاه نظامی برای خود دراین منطقه برنامه ریزی کرده تا منافع خود در آنجا و نیز نفوذش در دریای عرب را تقویت کند.در همین راستا باید اشاره کنیم که پنتاگون در اواخر سال ۲۰۱۶ حضور نیروهای آمریکایی در آب‌های دریای عرب را تایید کرد.

به نوشته این روزنامه طبق منابع نظامی در صنعا از توافق آمریکایی-اماراتی برای تاسیس پایگاه های نظامی در جنوب یمن خبر می‌دهند. این منابع اشاره می‌کنند که اظهارات اخیر شماری از مقامات اماراتی درباره "مبارزه با تروریسم"  نیز در همین زمینه است.بنابراین طبق اطلاعات این منابع٬ امارات به تعهدات خود در خصوص خروج کامل از یمن پایبند نبوده که این امر می‌تواند صنعا را وادار به اجرای وعده‌هایش در مورد هدف قراردادن امارات متحده عربی کند.

روزنامه لبنانی افزود که از سوی دیگر منابع اطلاعاتی در صنعا اشاره می‌کنند که کشورهای متجاوز حدود یک سال است که برای تاسیس یک مرکز مبارزه با تروریسم در شهر مکلا با آمریکا همکاری می‌کنند. منابع مذکور همچنین خاطرنشان می‌کنند که این مرکز تحت نظارت ایالات متحده که طی دوسال گذشته آموزش نیروهای گاردساحلی را در حضرموت به عهده داشته٬ درحال آماده‌سازی است. این منابع  با اشاره به اینکه این مرکز از یک اتاق عملیاتی برای نظارت بر تحرکات گروه های تروریستی در منطقه شرقی یمن و هرگونه اقدامات مربوط به دزدی دریایی در دریای عرب تشکیل شده است ، افزودند: افسران اطلاعاتی ایالات متحده با کمک افسران اطلاعاتی اماراتی این مرکز را تحت نظر دارند و امارات و نیروهای ویژه سعودی از آن محافظت می کنند.

به گزارش الاخبار٬ گفتنی است این تحرکات جدید آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در این منطقه در زمانی صورت گرفته که عملیات تروریستی در استان حضرموت به پایین ترین سطح خود در سال جاری رسیده است. هم چنین کاهش عملیات های پهپادی آمریکا در استان های مارب و البیضا و شبوه و ابین نشان می‌دهد که این بار قصد و هدف واشنگتن از مرزهای اجرای عملیات ضد عناصر موهوم القاعده در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ فراتر رفته و به تلاش برای تثبیت جای پای خود در شرق یمن رسیده است. در همین راستا اصرار آمریکایی‌ها برای نزدیک شدن به فرماندهان محلی در استان حضرموت و اقدام به جذب آنها به دلیل ترس از رد برنامه‌های واشنگتن توسط جامعه محلی این استان نیز٬ وجود این اهداف و نیت‌ها از سوی ایالات متحده را ثابت می‌کند. دیدار سفیر آمریکا در یمن با عمربن حبریش یکی از برجسته‌ترین چهره‌های قبیله‌ای در حضرموت که وابسته به عربستان است نیز در همین راستا بود.

 

مذاکرات میان صنعا و ریاض به کجا کشید؟

روزنامه الاخبار لبنان در مطلب دیگری با اشاره به مذاکرات عربستان و یمن برای آتش بس نوشت که از یک ماه گذشته٬ ارتباط میان صنعا و ریاض وارد مرحله بی سابقه‌ای شده و این بار دیگر نیاز به یک واسطه عربی برای مذاکره میان دو طرف نیست. البته با وجود پیشرفت مذاکرات میان آنها در هفته های گذشته٬ همچنان موانعی برای رسیدن به یک توافق  میان دو طرف وجود دارد. یک منبع دیپلماتیک عربی گزارش می دهد تا زمانی که عربستان٬ شکستن محاصره کامل یمن را نپذیرد٬ مذاکرات در خصوص پرونده یمن همچنان ادامه خواهد داشت.

به نوشته الاخبار٬ پس از سفر هیئت سعودی به صنعا ، هیئتی از انصارالله عازم ریاض شد و با مسئولان مربوطه جلسه‌ای را در آنجا برگزار کرد. طبق اطلاعات٬ این هیئت با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان دیدارکرد و در این جلسه بر موارد زیر تاکید شد:

- تمایل عربستان در مرحله انتقالی به زمینه‌سازی برای توقف جنگ به شکل یک آتش بس طولانی که حداقل یک سال ادامه داشته باشد و نیز کمک برای مقابله با بحران های انسانی در یمن و حتی کمک برای گفتگوی سیاسی با سایر طرف‌های یمنی.

- صحبت از امکان تقویت ارتباط عربی عربستان با انصارالله.

این روزنامه لبنانی افزود که این منبع اعلام می کند این مذاکرات تاکنون به دلیل اصرار عربستان بر یک مهلت نامحدود برای آتش‌بس و عدم موافقت با شکست محاصره فرودگاه صنعا و اصرار انصارلله بر تعیین یک مهلت زمانی مشخص برای آماده‌سازی توقف کامل جنگ و شکستن کامل محاصره فرودگاه‌ها و بنادر یمن٬ به نتیجه نرسیده است.