درخواست معلولان از وزیر علوم در آستانه روز جهانی معلولان 

مجید مزجی،   3980808125 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
درخواست معلولان از وزیر علوم در آستانه روز جهانی معلولان 

 

قانون حمایت از حقوق معلولان طی نامه شماره 11061 مورخ 08/02/1397 توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ گردید.

 

در ماده 27 قانون مذکور آمده است:

 

- بانوان کارمند دارای همسر یا فرزند معلول به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (با تأئید سازمان بهزیستی) از تسهیلات مقرر در قانون راجع به خدمت نیمه وقت مصوب 10/09/1362 و اصلاحات و الحاقات بعد آن با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهره مند خواهند شد.

 

- کارمند مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد مادر به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (با تأئید سازمان بهزیستی) با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی، از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهند نمود.

 

در ماده 28 قانون مذکور آمده است:

 

دستگاههای مشمول مکلفند ساعات کار هفتگی شاغلان دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید را ده ساعت کاهش دهند.

 

چند ماه بعد از ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان توسط رئیس جمهور محترم، آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، به نحوی مصوب و بعد ابلاغ و عملیاتی گردید که حقوق افراد دارای معلولیت و همسر، پدر و مادر معلولان که در قانونِ بالادستیِ "حمایت از حقوق معلولان" بصورت واضح قید گردیده، نادیده گرفته شده است.

 

موارد آن در زیر می آید:

در ماده 39 آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آمده است: اعضای ذیل با درخواست شخصی و بر اساس دستورالعمل مصوّب هیأت اجرایی از تقلیل ساعات کار بهره مند می شوند:

الف) عضوی که با تأئید سازمان بهزیستی معلولیت شدید دارد (4 ساعت در هفته)

ب) عضو(زن) دارای همسر یا فرزند معلول شدید با تأئید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأئید وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی (4 ساعت در هفته)

ج) عضو (مرد) بدون همسر که دارای فرزند معلول شدید با تأئید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأئید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و عضو (مرد) دارای همسر معلول شدید با تأئید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأئید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (4 ساعت در هفته).

 

راهکار چیست؟

گفته می شود: تنها راه احقاق حقوق افراد دارای معلولیت و افرادی که به نحوی به معلولان خدمت می دهند ( منظور: پدر، مادر و همسر شخص معلول) و در دانشگاه ها شاغل هستند شکایت به دیوان عدالت اداری است.

 

گفته می شود: دیوان عدالت اداری حتماً بر نفع معلولان رأی می دهد.

 

گفته می شود: هر کارمند معلول یا هر کارمندی که همسر، پدر و یا مادر شخص معلول است باید خود به صورت شخصی شکایت کند و حکم دیوان نیز تنها در مورد خودش نافذ است.

گفته می شود: برای اینکه دیوان حکم دهد، حداقل یکسال طول می کشد.

درخواست جامعه معلولان از وزیر محترم علوم در آستانه روز جهانی معلولان این است که با تغییر در آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، این زحمت را از دوش جامعه معلولان بردارد.