آیا بیت کوین همان پول است؟

گزارش بازرگانی،   3980808097
آیا بیت کوین همان پول است؟

امروزه کمتر کسی را می‌بینیم که به دنبال کسب اطلاعات درباره تکنولوژی نوظهورو جذاب ارزهای دیجیتالو خرید ارز دیجیتال نباشد. ایده پیوستن به یک ارز یکپارچه جهانی که فارغ از هر گونه حاشیه‌های سیاسی است، به تنهایی سبب جذب بسیاری از سرمایه گذاران به این عرصه شده است.

 

ارزهای دیجیتال یا کریپتو کارنسی‌ها همانطور که از نامشان پیداست ( crypto به‌معنای رمز و currency به‌معنای ارز است ) به ارزهایی گفته می‌شود که فاقد ماهیت فیزیکی هستند، به صورت دیجیتال وجود دارند و تنها به صورت دیجیتال نگهداری و منتقل می‌شوند. رمز ارزها از جمله مهم‌ترین مباحث چند سال اخیر بوده‌اند و کارشناسان و متخصصان فراوانی، آن‌ها را بخش جدا نشدنی آینده بشریت می‌دانند. آن‌ها معتقدند در سال‌های آینده شاهد نفوذ ارزهای دیجیتال به بازارهای معتبر جهانی خواهیم بود.

بیت کوین، قدرتمندتر از همیشه

در حال حاضر بیش از 2000 نوع ارز دیجیتال استخراج شده‌ است که بیت کوین، به عنوان اولین، قدرتمندترین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال دنیای رمز نگاری شده، از سال 2009 تا کنون به فعالیت خود ادامه داده و با شکست رقیبان کم‌تجربه جایگاه خود را در بین افراد علاقمند به این حوزه حفظ کرده است. امروزه خرید بیت کوین و نوسانات مربوط به قیمت بیت کوین یکی از مهم‌ترین عوامل جذب بسیاری از افراد به این عرصه شده است.

در حقیقت بیت کوین و تکنولوژی استفاده شده در این ارز دیجیتال، سبب شده بسیاری از متخصصین این حوزه بر این باور باشند که سیستم مالی فعلی دنیا و پولی که اساس تبادلات مالی جهان را تشکیل می‌دهد، یک اشتباه و ناشی از عدم وجود تکنولوژی‌های دیجیتال بوده است. پولِ آینده، بیت کوین یا یک چیزی شبیه به آن خواهد بود.

 

شاید ساده‌ترین راه برای درک مفهوم ارزهای دیجیتال مقایسه آن‌ها با پول فیات یا همان پول دولتی و رایج کشورهاست.

( لازم به ذکر است پول فیات به واحد پولی گفته میشود که دولت‌ها آن را منتشر می‌کنند اما پشتوانه فیزیکی (مانند طلا ، نقره) ندارد . ارزش این نوع پول به‌جای آنکه وابسته به ارزش ذاتی دارایی‌هایی دیگر به‌عنوان پشتوانه باشد، ناشی از ارتباط بین میزان عرضه و تقاضا است )

اولین و مهم‌ترین تفاوت بین بیت کوین و پول فیات مسئله غیر متمرکز بودن آن است. پول فیات تحت کنترل سیستم دولتی است. جالب است بدانید که در اکثر کشورهای جهان، 10 درصد از کل پول کشور در اختیار بانک‌ها قرار دارد و بقیه آن تحت کنترل دولت مرکزی است که با ایجاد ذخایر اجباری، تنظیم نرخ بهره یا حتی تعدیل ارزش ارز، مقدار پول قرار گرفته در چرخه گردش را تعیین می‌کند. ولی ارز دیجیتال بیت کوین فارغ از هر گونه انحصار طلبی و وابستگی سیاسی، نژادی و جغرافیایی، با استفاده از تکنولوژی بی‌نظیر بلاک چین، امکان دسترسی مردم جهان را به یک نظام یکپارچه مالی فراهم کرده است. از این رو برخی افراد بیت کوین را پول صلح نامیده و معتقدند ساتوشی ناکاموتو، خالق این ارز دیجیتال لایق دریافت جایزه صلح نوبل است.

به دلیل غیر قابل ردیابی بودن مبادلات مربوط به ارزهای دیجیتال، هنگام انجام این تراکنش‌ها هیچ فردی قادر نیست معاملات مورد نظر شما را متوقف کند. در صورتی که بانک‌ها به راحتی می‌توانند تراکنش‌های انجام شده توسط پول فیات را بررسی و حتی متوقف کنند. از طرفی ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از شفافیت بسیار بالا در انجام تراکنش‌ها، مشمول مالیات‌های اعمال شده بر پول رایج نبوده و به راحتی قابل انتقال هستند. این ارزهای غیر قابل جعل، به دلیل حذف واسطه‌ها از تراکنش‌های مالی، فاقد هر گونه کارمزد هستند. کل هزینه‌های مرتبط با رمزارزها و قیمت بیت کوین به هزینه‌های شبکه مربوط بوده و نسبت به مبالغ دریافتی از سمت بانک‌ها بسیار پایین است.

نوسان یا تورم؟

مرز باریکی بین تورم در پول فیات و نوسانات در ارزهای دیجیتال وجود دارد که سبب شده اکثر مردم این دو مورد را با هم اشتباه بگیرند. نوسانات ارزهای دیجیتال به عواملی مانند فناوری پایه، میزان پذیرش یا مقبولیت عمومی و طبیعتا به نسبت عرضه و تقاضا بستگی دارد، در حالی که ثبات اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین عامل تعیین ارزش پول فیات به شمار می‌رود. بعلاوه ارزهای دیجیتال هنگام تورم‌های شدید اقتصادی به عنوان یک پشتوانه برای حفظ ارزش پول در نظر گرفته می‌شوند.

تنها شباهت بین بیت کوین و ارزهای فیات عدم وجود ارزش ذاتی آن‌هاست. در گذشته مردم طلا را به بانک‌ها تحویل داده و در ازای آن گواهی سپرده دریافت می‌کردند که می‌توانستند از آن برای انجام مبادلات خود استفاده کنند. پس از شروع انتشار پول توسط دولت‌ها هر فرد با در دست داشتن یک دلار، طلایی به ارزش یک دلار در بانک داشت که بعدها با کمیاب شدن طلا، پول فیات به مردم دنیا معرفی شد. پول فیات اکثر کشورها فاقد هر گونه دارایی به عنوان پشتوانه هستند که این امر در مورد بیت کوین هم صدق می‌کند. هر دوی این ارزها ارزش خود را به واسطه اعتقاد و مقبولیت افراد جامعه به دست آورده و می‌توانند به صورت الکترونیکی منتقل شوند.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال در دوران کودکی خود به سر می‌برند، با نگاهی به رشد قیمت بیت کوین از آغاز پیدایش آن تا کنون و افزایش ارزش آن علی رغم تمام نوسانات شکل گرفته در این بازار مالی، بیت کوین را به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. از طرفی خرید آسان این ارز دیجیتال از وب سایت‌های معتبر و قابل اعتمادی مانند اکسکوینو که ارائه دهنده خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال مطرح دنیا هستند، محبوبیت این ارزها را در کشور ما نیز به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

تیم دراپر: در پنج سال آینده، حتی اگر بخواهید با پول فیات یک قهوه سفارش بدهید، به خاطر استفاده نکردن از ارزهای مجازی به شما خواهند خندید.