شکایت «واتس اپ» از جاسوسی یک شرکت اسرائیلی از طریق این پیام رسان

گروه جهان الف،   3980808057 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

واتس اپ با متهم  کردن شرکت نظارتی اسرائیل –Group  NSO -  به دخالت در جاسوسی تلفنی از صدها کاربر از جمله دیپلمات ها و مقامات ارشد در چهار قاره جهان، روز سه شنبه از این شرکت شکایت کرد. 

شکایت «واتس اپ» از جاسوسی یک شرکت اسرائیلی از طریق این پیام رسان

به گزارش الف به نقل از رویترز در این عملیات جاسوسی شرکت NSO متهم شده است که به دولت های بیست کشور کمک کرده است با جاسوسان خود به تلفن هزار و 400 نفر شامل دیپلمات ها، ناراضیان سیاسی، خبرنگاران و مقامات ارشد دولتی رخنه کرده و آنها را هک کنند. 

در این شکایت نامه که در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو تنظیم شده است، شرکت خدمات پیام رسانی واتس اپ، NSO  را متهم کرده است که به دولت های بیست کشور در این عملیات جاسوسی کمک کرده است. مکزیک، امارات عربی متحده و بحرین تنها کشورهایی هستند که در این پرونده شناسایی شده اند. 

واتس اپ در بیانیه ای اعلام کرد 100 نفر از اعضای جامعه مدنی در این عملیات که آن را "نمونه ای کاملا آشکار از سوء استفاده" خوانده، هدف قرار گرفته اند.  NSO این اتهامات را رد و اعلام کرده است "ما به شدت این مساله را به چالش کشیده و قویا با آن مقابله خواهیم کرد."

در بیانه این شرکت ادعا شده است "تنها هدف NSO ارائه فناوری به سازمان های مجوزدار و نهادهای امنیتی دولت ها برای مقابله با تروریسم و جنایات شدید است."

واتس اپ می گوید در این عملیات جاسوسی از سیستم ویدئو کال این پیام رسان استفاده شده است تا به سیستم های موبایل تعداد زیادی از کاربران، بدافزار فرستاده شود. این بدافزار به مشتریان NSO – به عبارت دیگر دولت ها و نهادهای اطلاعاتی – اجازه می دهد از مالکان تلفن ها جاسوسی کنند.

ماهیانه حدود یک و نیم میلیون نفر از واتس اپ استفاده می کنند و اغلب این سیستم پیام  به کاربران خود امکان افزایش ضریب بالای امنیتی ارائه می کند به گونه ای که واتس اپ یا هر شخص ثالث دیگر نتوانند آن را رمزگشایی کنند.

آزمایشگاه تحقیقات امنیت سایبری Citizen Lab واقع در دانشگاه تورنتو که با واتس اپ در این تحقیقات همکاری کرده است به رویترز گفت که اهداف این عملیات جاسوسی، شخصیت های معرف تلویزیونی، زنان برجسته که مشمول پویش های آنلاین نفرت انگیز شده اند و همچنین افرادی هستند که "برای ترورشان تلاش شده و یا در معرض تهدید خشونت بوده اند." 

Citizen Lab و همچنین واتس اپ اهداف این عملیات جاسوسی را به اسم اعلام نکرده اند. 

از سوی دیگر "اسکات وانتیک" سروکیل شرکت عملیات امنیت سایبری در شرکت Wilk Auslander مستقر در نیویورک می گوید اقدام واتس اپ کاملا بی سابقه بوده است.

براساس این شکایت، درخواست شده است که شرکت NSO از جمع آوری و یا تلاش برای جمع آوری خدمات واتس اپ و همچنین فیس بوک – مالک واتس اپ- منع شود. واتس اپ همچنین درخواست غرامت کرده است که میزان آن نامشخص است. 

نرام افزار هک تلفنی شرکت NSO تاکنون در یک سری از پرونده های نقض حقوق بشر در آمریکای لاتین و همچنین خاورمیانه، دخالت داشته است. رسوایی جاسوسی در پاناما، و تلاش برای جاسوسی از یک کارمند گروه حقوق بشری "عفو بین الملل" مستقر در لندن از جمله این موارد است. 

این شرکت همچنین متهم است که در قتل جمال خاشقجی ناراضی سعودی و نویسنده روزنامه واشنگتن پست نقش داشته است. خاشقجی پارسال در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. 

"عمرعبدالعزیز"  از دوستان خاشقجی، یکی از هفت فعال و روزنامه نگارانی است که این شرکت را در اسرائیل و قبرس به دادگاه کشانده اند. این افراد می گویند تلفن هایشان با استفاده از فناوری NSO مورد سوء استفاده قرار گرفته است. عفو بین الملل هم با طرح شکایتی خواستار آن شده است که وزارت دفاع اسرائیل مجوز صادراتیNSO  را لغو و " بهره برداری آن را از سرکوب های دولتی متوقف کند."

شرکت خصوصی Novalpina Capital  مستقر در لندن پیشتر در همین سال NSO را خریداری کرده است. پس از آن، این شرکت تلاش کرده است وجهه خود را بهبود بخشد. در ماه آگوست "شالو هولیو"  یکی از بنیانگذاران NSO با حضور در برنامه "60 دقیقه" مدعی شد این نرم افزار جاسوسی جان "دهها هزار نفر از مردم را نجات داده است." وی درباره این ادعا هیچ توضیحی نداد.