ظریف راهی باکو شد

گروه جهان الف،   3980730180

وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد راهی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد در آستانه هجدهمین نشست سران این جنبش راهی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

وزرای جنبش عدم تعهد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو گردهم می‌آیند تا درباره سند نهایی اجلاس هجدهم به رایزنی بپردازند.

هجدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد (NAM) قرار است روزهای جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شود. 

نشست کارشناسان ارشد از دوشنبه ۲۹ مهر ماه به مدت ۲ روز (۲۹ و ۳۰ مهر ماه) آغاز شده و بر همین اساس «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در رأس هیأتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نشست کارشناسی جنبش عدم تعهد در باکو شرکت کرده است.

در نشست کارشناسان ضمن بررسی مقدمات برگزاری هجدهمین اجلاس سران، سند نهایی اجلاس هجدهم و اعلامیه مشترک سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بررسی و این دو سند به اجلاس وزیران ارائه خواهد شد. 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز  دوشنبه 29 مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از حضور ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست باکو خبر داد و گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای موثر جنبش همواره در نشست‌های جنبش شرکت داشته و خوشحالیم این اجلاس در کشور همسایه ما آذربایجان برگزار می‌شود و در این نشست گفتگوهایی با مقامات ارشد شرکت کننده از جمله آذربایجان صورت خواهد گرفت.

ایران، ونزوئلا و آذربایجان اعضای تروئیکای جنبش عدم تعهد (روسای سابق، کنونی و آینده) هستند.

هفدهمین نشست سران اواخر شهریور ۱۳۹۵ در جزیره مارگاریتای ونزوئلا و شانزدهمین نشست هم نیمه اول شهریور ۱۳۹۱ با شعار «صلح پایدار در سایه همکاری مشترک» در تهران برگزار شد. ریاست جنبش سه ساله است، ولی در پی تحولات سا‌ل‌های اخیر در ونزوئلا، ریاست ایران بر این جنبش چهار سال به طول انجامید.