سهم عادت‌های غذایی ناسالم در مرگ و میرها

گروه سلامت الف،   3980728151

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان به علت داشتن عادت‌های غذایی ناسالم اتفاق می‌افتد که هر ساله هزینه‌ای بالاتر از ۲ تریلیون دلار به بودجه‌های بهداشت ملی ضرر وارد می‌کند.

به گزارش ایرنا، مهران ولایی روز یکشنبه با اشاره به روز جهانی غذا و اهمیت توجه به تغذیه سالم افزود: روز جهانی غذا فرصت مناسبی است تا اعلام کنیم ما می‌توانیم به گرسنگی پایان داده و تبدیل به «نسل گرسنگی صفر» شویم و  با افزایش آگاهی افراد در زمینه‌های ذکر شده گامی موثر در بهبود شرایط سلامت، تغذیه و کاهش شیوع بیماری های غیر واگیر برداریم،  اما برای دستیابی به این هدف همه باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: «گرسنگی صفر» دومین آرمان توسعه پایدار سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۶ به منظور ریشه‌کنی گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ توسط جامعه جهانی تصویب شد.

ولایی بیان کرد: شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۹، «تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی» است.  در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهرنشینی و افزایش درآمدها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است. ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی، به طور عمده غذاهای با پایه گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده (غنی از نشاسته)، قند و چربی و نمک زیاد، غذاهای فراوری شده، گوشت و سایر محصولات با منبع  حیوانی حرکت کرده ایم. زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی در خانه صرف می شود و مصرف کنندگان، به ویژه در مناطق شهری، پیوسته بیشتر به سوپر مارکت ها، فروشگاه های فست فود، فروشندگان مواد غذایی خیابانی و رستوران های دور افتاده تکیه می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ترکیبی از رژیم های ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش میزان چاقی شده است؛  نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای کم درآمد، جایی که گرسنگی و چاقی اغلب همزیستی دارند. هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر (۵ تا ۱۹ سال) چاق هستند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند، در حالی که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند.

وی اظهار داشت: رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر (NCDs) از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی از سرطان ها است. چاقی و سایر انواع سوء تغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند. پیش بینی ها نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد آن به یک نفر از هر دو نفر خواهد رسید. خبر خوب این است که راه حل های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد، اما آنها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند.

ولایی گفت: یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می شود که با داشتن اصول تنوع، میزان کافی سلامت، ایمنی و مغذی بودن نیازهای تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در او کاهش دهد. این رژیم باید شامل انواع میوها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس دار و مصرف غذاهای کم چرب (به خصوص چربی‌های اشباع) و با  قند و نمک کم باشد که در حال حاضر به علت تغییرات سبک زندگی و مشکلات اقتصادی برای بسیاری از افراد در دنیا  قابل دسترس یا مقرون به صرفه نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: در همین راستا در کشورمان به مناسبت روز جهانی غذا ویژه برنامه سراسری با محوریت ۷ محور اصلی با عنوان «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» شامل کاهش قند، نمک و چربی،  نشانگرهای رنگی تغذیه ای در راستای ارتقای دانش مصرف کننده،  نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور،  مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا،  برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری در حوزه غذا،  محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا اجرا می شود.

روز جهانی غذا مقارن با شانزدهم اکتبر است که به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این روز توسط بسیاری از سازمان های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی جشن گرفته می‌شود.