وزیر نیرو: برای مقابله با سیلاب‌ها آمادگی داریم

گروه اقتصادی الف،   3980721059 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نیرو گفت: برای برخورد با سیلاب‌ها، وضعیت استان‌های مختلف را پایش و به کمک اطلاعات، سطح آمادگی را بالا می‌بریم.

وزیر نیرو: برای مقابله با سیلاب‌ها آمادگی داریم

«رضا اردکانیان» روز یکشنبه در مراسم افتتاح سامانه پایش وضعیت نیروگاهی در محل پژوهشگاه نیرو، درباره اقدامات وزارت نیرو در مقابل سیلاب‌های امسال، گفت: پیش‌بینی سیلاب‌ها با سازمان هواشناسی است و پیش‌بینی آنها برای پاییز این بوده که بارش‌ها شرایط طبیعی دارد یعنی میانگین بارش دوره زمانی ۳۰ و ۳۵ ساله است.

وی افزود: براین اساس ما نیز به صورت منظم در حال پایش وضعیت استان‌های مختلف از نظر وضعیت مخازن سدها، رودخانه‌ها و شرایط آنها از لحاظ آمادگی برای گذر سیل و نیازهای پایین دست مخازن هستیم و سعی داریم با دسترسی مناسب نسبت به اطلاعات و داده‌های سازمان هواشناسی سطح آمادگی را بالا ببریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند و استان‌های مختلف تحت مدیریت بحران قرار دارند و در شرکت مدیریت منابع آب، ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب را فعال کردیم که مشغول کارند و در آینده نزدیک گزارش جامعی ارائه می‌دهیم تا نقاطی که ضعف‌هایی دارند آمادگی بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسوول در مواقع بارش‌های شدید و وقوع سیل هشدار می‌دهند.

اردکانیان با بیان اینکه در عرصه مدیریت سیلاب پیش‌بینی و هشدار داریم، گفت: پیش بینی‌ها در بازه زمانی سه ماهه است و هشدارها در بازه زمان کوتاه مدت و ۲۴ و ۷۲ ساعت است و مردم باید نسبت به آنها توجه داشته باشند.

وزیر نیرو اظهارداشت: یکی از مهمترین اقدامات در جهت افزایش آگاهی‌ها که هم اکنون در رسانه ملی منتشر می‌شود، آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌هاست که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و دستگاه های قضایی همکاری خوبی دارند.

وی خاطر نشان کرد: ما هر قدر بتوانیم با رعایت قانون و چارچوب‌های اخلاقی از تعدی به حریم و بستر رودخانه پرهیز کنیم به نفع ماست.

مبلغ قابل توجهی از بدهی وزارتخانه به بخش خصوصی پرداخت شد

وزیر نیرو اظهارداشت: در دو سال اخیر ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم.

وی بیان کرد: صنعت اب و برق جزو صنایع معتبر کشور است و بخش خصوصی نیز جزو خانواده است در این مدت تلاش‌های خوبی شد و از ساز و کارهای قانون بودجه استفاده و مبالغ قابل توجهی از این بدهی ها تسویه شد و این امر موجب شد بخش خصوصی به صورت مستمر در چرخه سرمایه گذاری طرح‌های جدید قرار گیرد.

اردکانیان یادآور شد: برنامه های فنی و ایمنی بدون کوچکترین خدشه‌ای از ناحیه نیروگاه‌های دولتی و خصوصی انجام شد و برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها مطابق برنامه صورت گرفت.

وی ادامه داد: البته بحث در نظر گرفتن آثار تغییر نرخ ارز و تاثیر آن بر برخی قراردادهای وزارت نیرو با بخش خصوصی نیز در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات حل شود.

بررسی تغییر تعرفه

اردکانیان درباره تغییر تعرفه‌ها، گفت: باید جهات مختلف آن بررسی شود و هر اتفاقی که در جهت پایداری صنعت است انجام می‌شود.  

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: خدمات فنی و مهندسی به عهده چند صد شرکت فعال در عرصه آب و برق کشور است و بخش خصوصی و تشکل‌های آنها در قالب کمیسیون‌های مشترک از این موضوع حمایت می‌کنند.

وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه مسوول کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و فدراسیون روسیه در منطقه و تعدادی از کشورهای خارج از منطقه است، بنابراین سعی می‌کنیم در قالب کمیسیون‌های مشترک هر نوع پشتیبانی لازم از شرکت‌های ایرانی را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته این شرکت‌ها نیز باید اصول حرفه‌ای کار را رعایت کنند و اینگونه نباشد که وقتی چند شرکت ایرانی در کشورهای منطقه و همسایه مشغول فعالیت هستند رقابت ناسالمی با هم داشته باشند و موجب تضعیف حضور ظرفیت‌های ایرانی شوند.

اردکانیان گفت: بحث الحاق به اوراسیا نیز میدان بزرگ‌تری را پیش روی ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران می‌گذارد. درست است که این موافقت‌نامه تجاری است اما وقتی ارتباط تجاری برقرار شده و رفت و آمدها وسیع‌تر می شود، برای سایر بخش‌ها و رشته‌ها نیز جای کار است.

وی افزود: به تازگی به لحاظ اینکه مسوولیت کمیسیون‌های روسیه و ارمنستان که دو کشور عمده این اتحادیه هستند به وزارت نیرو محول شده و وزیر نیرو موظف به پیگیری منظم‌تر اجرای این قانون است، امیدواریم خدمات فنی و مهندسی به این کشورها بیشتر شود.

وزیر نیرو درباره عرضه کم برق در بورس انرژی گفت: این موضوع را با شرکت برق حرارتی بررسی می‌کنیم.