عامل تداوم جنگ تجاری پکن و واشنگتن

گروه جهان الف،   3980718084

«لیوخه» معاون نخست وزیر چین در شرایطی امروز پنجشنبه (به وقت محلی) پشت میز گفت و گوهای تجاری چین با آمریکا می نشیند که معضلات تازه ای از جمله دخالت واشنگتن در مساله اعتراضات هنگ کنگ و تمایل ترامپ برای تحقیق پکن در مورد فعالیت های «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست جمهوری و پسرش نیز به مناقشات قبلی دو کشور افزوده است.

در همین حال به نظر می رسد چین تلاش کرده است تا سطح انتظارها را از موفقیت این گفت و گوها پایین بیاورد حتی گفته می شود که هیات بلند پایه چین یک روز از سفرش به آمریکا را هم کاهش داده است.

دولت آمریکا هم در تلاش است تا در این دور از مذاکرات ضمن طرح مناقشه تجاری و موضوعاتی چون سرقت فناوری و نقض حفاظت از حق مالکیت معنوی، موارد مربوط به هنگ کنگ و تحقیق در مورد بایدن را هم در جلسه تجاری مطرح کند اما چین بارها گفته است موضوع هنگ کنگ جزو امور داخلی چین محسوب می شود و مساله بایدن و پسرش هم ربطی به چین پیدا نمی کند و جزو امور داخلی آمریکا است و این کشور تمایلی برای ورود به آن ندارد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای آورده است که گفت و گوهای طرفین روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود اما مشخص است که مجموعه فزاینده ای از چالش ها و مشکلات پیش روی هیات های دو کشور قرار دارد.

تنها امتیازی که باعث شد تا طرفین گفت و گوها را بسرعت ادامه دهند این بود که ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرد افزایش تعرفه ۲۵ درصد به ۳۰ درصد روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین را به بعد از نتیجه گفت و گوها در ۱۵ اکتبر موکول می کند.

معاون ۶۷ ساله نخست وزیر چین این بار در نقش فرستاده ویژه شی جین پینگ رییس جمهوری چین به آمریکا سفر می کند و به نظر می رسد که رهنمودهای وی تعیین کننده نتیجه سفر و دیدارها و جلسه تجاری طرفین خواهد بود.

قرار بر این بوده است که در صورت لزوم گفت و گوها ادامه یابد و هیات چینی روز شنبه و یا پس از آن آمریکا را ترک کند اما این موضوع مطرح شده است که به دلیل اختلافات طرفین و به نتیجه نرسیدن گفت و گوها ممکن است هیات چین جمعه شب آمریکا را ترک کند.

واشنگتن بارها پکن را متهم کرده است که در جریان به توافق رسیدن طرفین در گفت و گوهای ماه می سال گذشته، کار شکنی کرده و قول و قرارهایش را زیر پا گذاشته است و چین هم تاکید می ورزد که آمریکا به دنبال دخالت کردن در امور اقتصادی این کشور به طور گسترده است.

افزون بر اینها دقیقا در موقعی که پیش بینی می شد امیدهای زیادی برای رسیدن به گفت و گو باشد، آمریکا اعلام کرد که به دلیل آنچه آزار و اذیت اویغورهای سین کیانگ در شمال غرب چین خوانده ۲۸ اداره امنیتی و شرکت فناوری چین را در حرکتی غیرقانونی تحریم کرده است.

لوییس کوجیس از اقتصاد دانان آکسفورد می گوید که درخواست ها برای رسیدگی چین به پرونده بایدن و پسرش اوضاع را بدتر کرده است وی می افزاید که اگر قرار باشد مسایل سیاسی از این دست به موضوعات تجاری پیوند زده شود، آن زمان راه رسیدن به توافق نهایی دشوارتر از هر زمانی خواهد بود.

افزون بر اینها اول سپتامبر امسال آمریکا بر روی ۱۱۵ میلیارد دلار از کالاهای چین تعرفه ۱۵ درصدی در نظر گرفت و تهدید کرده است برای ۱۵ دسامبر روی ۱۶۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین همین میزان تعرفه اعمال خواهد کرد.

روزنامه اس سی هنگ کنگ نوشته است که بعید به نظر می رسد با این همه موانع و چالش ها دو طرف بتوانند به یک توافق محکم دست پیدا کنند اما شاید بتوانند توافقاتی کوچک حاصل کنند.

شین جیانگوانگ از فعالان اقتصادی در پکن می گوید: امیدواری ما این است که با نظرداشت آتش بس در تعرفه های آمریکا طرفین بتوانند به توافقاتی دست یابند.

وی تصریح کرد که هر بار مذاکرات با توقعات بالایی همراه بوده و نتیجه بزرگی بدست نیامده است اما این باره توقعات درسطح پایینی قرار دارد و شاید دو طرف دستاوردی داشته باشند.

منبع: ایرنا