پاسخ ترامپ به عدم حضور یک دیپلمات آمریکائی در نشست کنگره

گروه جهان الف،   3980716192

رئیس جمهوری آمریکا به اخبار منتشره پیرامون جلوگیری از حضور سفیر این کشور در اتحادیه اروپا در نشست کنگره پیرامون رسوائی اوکراین‌گِیت پاسخ داد.

به گزارش مهر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز سه شنبه در پیامی توئیتری در واکنش به اخبار منتشره پیرامون جلوگیری دولت از حضور سفیر این کشور در اتحادیه اروپا در نشست کنگره به منظور پاسخگویی به سوالاتی درباره تماس تلفنی وی با رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد: «ساندلند» قرار بود در محکمه ای نمایشی و پوشالی حاضر شود.

رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص نوشت: خوشحال می شوم که سفیر «ساندلند» مردی بسیار خوب و یک آمریکایی فوق العاده را برای ادای شهادت بفرستم؛ اما متأسفانه او مقابل دادگاهی کاملاً نمایشی و در معرض سوء ظن شهادت خواهد داد که در آن حق جمهوریخواهان سلب شده است و حقایق در معرض دیدم عموم قرار داده نمی شود.

ترامپ در این باره ادامه داد: مهم تر اینکه در توئیت ساندلند آمده است که «به باور من، شما درباره نیات رئیس جمهوری ترامپ دچار اشتباه شده اید. رئیس جمهوری با صراحت کامل گفته است: هیچگونه مقابله به مثلی در کار نخواهد بود»؛ همین تمام حق مطلب را ادا می کند!

گفتنی است، منابع مطلع پیشتر اعلام کرده بودند که دولت آمریکا به «گوردون سوندلند» سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دستور داده است تا در جلسه دموکرات‌های مجلس نمایندگان در مورد موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری شرکت نکند.

روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص نوشته بود: این تصمیم برای جلوگیری از گفتگوی سوندلند با بازپرسان، مطمئنا محرک تنش است و تبعاتی برای کاخ سفید و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به همراه دارد.

گفتنی است، چندی پیش کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نشست استماعی را در خصوص مکالمه جنجالی ترامپ- زلنسکی به ریاست آدام شیف رئیس این کمیته برگزار کرده بود.

از سوی دیگر، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور در  پرونده موسوم به «اوکراین گیت»، تا کنون ۲ بار به کاخ سفید احضاریه فرستادند.

اگرچه ترامپ مدعی است هیچ خطایی مرتکب نشده است، سه کمیته مجلس نمایندگان که مسئول رسیدگی به روند استیضاح هستند؛ به وی تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) فرصت دادند تا اسناد مربوط به این پرونده را ارائه کند.

در همین راستا، دموکرات‌ها در نامه‌ای خطاب به کاخ سفید، ضمن ابراز تاسف از موقعیت پیش آمده، گفتند: رفتار ترامپ هیچ راهی برای آنها جز صدور احضاریه باقی نگذاشته است.

گفتنی است ترامپ با هدف اعمال نفوذ بر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، متهم به اعمال فشار بر ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی از راه جمع‌آوری مدرک علیه جو بایدن رقیب دموکرات خود است.

گفته می‌شود که وی زلنسکی را تهدید کرده چنانچه با وی همراهی نکند؛ کمک نظامی به اوکراین را منتفی خواهد کرد.

احضاریه از سوی ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا صادر شده حال آنکه کاخ سفید با کم اهمیت جلوه دادن آن مدعی شد که این موضوع چیزی را تغییر نمی‌دهد.

گفتنی است حتی اگر ترامپ از سوی مجلس نمایندگان متهم شود، حرف آخر را مجلس سنا می‌زند که در آن اکثر کرسی‌ها در اختیار حزب جمهوریخواه است.