چند نکته جالب درباره کار با تلگرام

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3980716075 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تلگرام یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزار‌های مجازیست که در کشور ما نیز بسیار از آن استفاده می‌شود. مانند بسیاری از برنامه‌های مجازی دیگر، هدف تلگرام نیز برقراری ارتباط میان کاربران است و اجازه می‌دهد تا مخاطبین با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و به چت کردن بپردازند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا نگاهی داشته‌ باشیم به اینکه تلگرام چگونه بستر تبادل اطلاعات میان کاربران را فراهم کرده و چه عملکردی دارد.

چند نکته جالب درباره کار با تلگرام

در‌ نگاه اول احتمالا متوجه وجه تشابه این برنامه با واتس آپ خواهید شد. هر دو نرم‌افزار برای یک هدف ساخته شده و کاربرد یکسانی دارند. ارسال عکس و ویدیو، چت کردن و ... از امکانات اصلی این دو برنامه بوده و هر دو به خوبی از پس وظایفشان برمی‌آیند.

سوال اینجاست که اگر این دو نرم‌افزار انقدر به هم مشابه هستند، استفاده از هر دویشان چه فایده‌ای دارد؟

بله، تشابه میان این دو نرم‌افزار مجازی غیرقابل انکار است اما نکته مهم اینجاست که این نرم‌افزار‌ها هر یک به طریقی کار خود را انجام داده و هدف یکسانشان را از راه‌های متفاوتی دنبال خواهند کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه تلگرام، فضای ایمن آن است.  در این نرم‌افزار بخشی وجود دارد با نام Secret Chat که از طریق آن کاربران می‌توانند به صورت مخفیانه و غیرقابل ردیابی با یکدیگر چت کنند. نحوه کارکرد Secret Chat به گونه‌ایست که هکر‌ها نمی‌توانند به مکالمات شما دسترسی پیدا کنند و این گفت و گو‌ها در فضای ابری برنامه ذخیره نخواهند شد.

همچنین به شما اجازه می‌دهد که پیام‌های ارسالیتان را زمانبندی کنید. به عنوان مثال اگر نمی‌خواهید که طرف مقابل بیش از ده دقیقه به پیامتان دسترسی داشته باشد، با تنظیم زمان مشخص قادر هستید به آسانی این کار را انجام دهید. وقتی زمان تعیین شده را به برنامه بدهید، بعد از اینکه مخاطبتان پیام را مشاهده کرد ساعت تلگرام کار خود را شروع کرده و بعد از سپری زمان مشخص شده پیام شما به کلی حذف خواهد شد.

بهتر است از تفاوت میان تلگرام و واتس آپ بگذریم و اشاره‌ای داشته باشیم به نحوه کار با برنامه و آموزش چم و خم‌های آن.

ثبت نام در برنامه تلگرام نیز مانند دیگر نرم‌افزار‌های مجازی از یک پروسه کوتاه و آسان انجام می‌گیرد و با چند قدم ساده انجام پذیر می‌باشد.

بعد از دانلود و ورود به تلگرام با گزینه Start Messaging روبه‌رو می‌شود. بر روی آن کلیک کرده و در کادر مشخص شده شماره تلفن خود را برای ساخت اکانت به نرم‌افزار بدهید.

پس از اینکه از صحت شماره تلفن مطمئن شدید، آن را تایید کنید. سپس پیامکی از سوی تلگرام برای شما فرستاده می‌شود که حاوی یک کد چند رقمی است. کد دریافت شده را در کادر مشخص وارد کنید و وارد مرحله بعد شوید.

در مرحله بعدی تلگرام از شما می‌خواهد که عکس و اطلاعات اکانت خودتان را وارد کنید تا دیگر مخاطبانتان بتوانند به‌راحتی شما را شناسایی کنند. (اگر دوست نداشتید در این مرحله عکس خود را به برنامه بدهید بعدا در تنظیمات می‌توانید اطلاعاتتان را مجددا تعیین و بروز کنید.)

بعد از اتمام این مرحله، تلگرام از شما می‌خواهد که اجازه دسترسی به مخاطبیتان را به نرم‌افزار بدهید. بعد از اینکار قادر هستید دوستان خود را که از این برنامه استفاده نمی‌کنند، به آن دعوت کنید.

تبریک می‌گویم، اولین قدم‌های شما به راحتی برداشته شد و حالا می‌توانید با دوستان و مخاطبین خود به چت کردن بپردازید.

در حالت عادی فضای Secret Chat برای چت‌ها در نظر گرفته نشده و اگر می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید باید از مسیر زیر اینکار را انجام دهید:

اگر مخاطب شما از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، بعد از دسترسی به امکانات چت (کشیدن دست به سمت راست) می‌توانید گزینه Secret Chat New را انتخاب کنید.

اگر مخاطب شما از آی‌اواس استفاده می‌کند، در بخش مخاطبین تلگرام در گوشیتان به گزینه New Secret Chat دسترسی خواهید داشت.

اندروید

اگر هنوز هم می‌خواهید امنیت چت‌هایتان را بالاتر ببرید، بعد از ساختن فضای چت مخفیانه بر روی اکانت طرف مقابل کلیک کرده و گزینه Encryption Key را انتخاب نمایید. با اینکار امنیت چت‌های شما ۲۰۰ درصد بالاتر خواهد رفت. همچنین به گفته تلگرام بعد از انتخاب گزینه مورد نظر، تصویری برای شما نشان داده می‌شود که این تصویر کدگذاری شده باید برای مخاطبتان هم یکسان باشد.

آی‌اواس

در این سیستم عامل نیز تقریبا فرآیند به صورت مشابهی انجام می‌گیرد. برای بالا بردن امنیت تا ۲۰۰ درصد در آی‌اواس کافیست که در فضای چت مخفیانه بر روی اکانت کاربر کلیک کرده و گزینه Encryption Key را انتخاب نمایید. همچنین مانند گذشته تصویر نشان داده شده، هم برای شما و هم برای طرف مقابل باید کاملا یکسان باشد.

حال اگر علاقه دارید پیام‌هایتان را زمانبندی کنید از مسیر زیر پیروی کنید:

اندروید

در صفحه باز شده بر روی نام مخاطبان ضربه زده و پس وارد شدن به صفحه بعدی، مورد self-destruct timer را انتخاب نمایید. بعد از اینکار کافیست تا زمان مورد نظرتان را تعیین کنید و تلگرام به صورت خودکار این پیام را پاک خواهد کرد.

آی‌اواس

در سیستم عامل‌های آی‌اواس برای اینکار باید بعد از ضربه زدن بر روی نام مخاطب، با لمس Info به صفحه بعد وارد شوید. حال با انتخاب گزینه self-destruct timer می‌توانید زمان مورد نظرتان را برای حذف پیام به برنامه تلگرام بدهید.

بعد از گذشت زمان مشخص شده، مکالمه شما به کلی از بین خواهد رفت.

در بخش Secret Chat با فعالسازی تنظیمات مختلف می‌توانید در مواقعی که کاربران از صفحه چت اسکرین شات می‌گیرد باخبر شوید. در کل تلگرام تمام سعی خود را کرده است تا بتواند این فضا را خیلی ایمن‌تر از چت‌های معمولی کند و اگر شما کاربران با چم و خم‌های آن آشنا باشید به‌راحتی قادر هستید امنیت مکالمات خودتان را از طریق امکاناتی که در برنامه وجود دارند تضمین کنید. کافیست مراحل بالا را با دقت انجام دهید.

این هم ترفند‌هایی برای افزایش امنیت چت‌هایتان با استفاده از امکانات تلگرام. امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و اگر از امکانات و قابلیت‌های دیگری خبر دارید که ممکن است خیلی واضح و آشکار نباشند، در بخش نظرات می‌توانید راهنمایی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.