رهبران کنگره آمریکا عقب نشینی نیروها از سوریه را محکوم کردند

گروه جهان الف،   3980716010

رؤسای دموکرات و جمهوریخواه مجالس نمایندگان و سنای آمریکا روز دوشنبه تصمیم رئیس جمهور این کشور برای خروج نیروهای آمریکا از شمال شرق سوریه را محکوم کردند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و «میچ مک کانل» رهبر جمهوریخواه مجلس سنای این کشور روز دوشنبه با صدور بیانیه هایی جداگانه تصمیم «دونالد ترامپ» برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از شمال شرق سوریه را محکوم کردند.

نانسی پلوسی در بیانیه ای ضمن درخواست از ترامپ «برای لغو این تصمیم خطرناک»، اعلام کرد: «این تصمیم ثبات و امنیت منطقه را در معرض تهدیدی بسیار جدی قرار می دهد و به ایران و روسیه و همچنین متحدان آمریکا این پیام خطرناک را می رساند که واشنگتن دیگر یک شریک قابل اعتماد نیست».

میچ مک کانل نیز با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: «خروج شتابناک نیروهای آمریکا از سوریه تنها به سودِ روسیه، ایران و حکومت اسد خواهد بود. و خطر گردهم آیی دوباره داعش و سایر گروههای تروریستی را افزایش خواهد داد».

برخی منتقدان نیز بر این باورند که این اقدام دولت آمریکا با خطر گشوده شدن راهی برای حمله ترکیه به نیروهای کُرد مستقر در این منطقه همراه است.

گفتنی است که ساعاتی قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار چند پیام در توئیتر در خصوص تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه توضیح داد و اعلام کرد: «انتظار می رفت که آمریکا برای ۳۰ روز در سوریه باشد، اما این مربوط به خیلی سال قبل بود. ما در آنجا ماندیم و در جنگی که پایانی نداشت پیش رفتیم. زمانیکه من وارد واشنگتن شدم، داعش در این منطقه حکومت می کرد».

ترامپ مدعی شد که «ما به سرعت خلافت داعش را بطور صد درصد شکست دادیم که این شکست شامل به اسارت گرفتن هزاران نفر از اعضای داعش بود که اغلب آنها اروپایی بودند!»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه پیام خود اظهار داشت: «در هر کجایی که داعش به منافع ما نزدیک شود با آن مبارزه می کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها اکنون باید موقعیت را بسنجند و درباره اینکه می خواهند با اعضای بازداشت شده داعش چه کاری انجام دهند فکر کنند. همه آنها از داعش که برای چند سال دشمنشان بوده متنفر هستند. ما از آنها ۷ هزار مایل فاصله داریم و اگر داعش باردیگر در هر کجا به ما نزدیک شود، باز آنها را شکست می‌دهیم».

این در حالی است که خبرنگار «آر تی» گزارش داد که ارتش آمریکا روز دوشنبه با همه جنگ افزارها و تسلیحات خود از پایگاه تل ارقم در شهر راس العین و منطقه نظامی دیگری در تل أبیض عقب نشینی کرده است.

هم چنین بر اساس گزارش های رسانه ای، نیروهای وابسته به ائتلاف بین المللی آمریکا از محل های خود در مناطق مرزی با ترکیه عقب نشینی کرده اند.

این نیروها مشخصاً از مناطق رأس العین واقع در حومه شمال غربی حسکه و تل ابیض عقب نشینی کرده اند.