نمکی: سیاست اصلی در حوزه دارو حمایت از تولید داخلی است

گروه سلامت الف،   3980702194 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت گفت: سیاست اصلی ما در وزارت بهداشت در حوزه دارو، حمایت از تولید داخلی است و به عنوان اصلی ترین سیاست خودمان آن را دنبال می کنیم.

به گزارش فارس، سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما(دارو و صنایع وابسته)،  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای داروساز، گفت: سیاست اصلی ما در وزارت بهداشت در حوزه دارو، حمایت از تولید داخلی است و به عنوان اصلی ترین سیاست خودمان آن را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که همه در این راستا به ما کمک کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از حرکت‌های اصولی ما در راستای حمایت از تولید داخل، هموار سازی نظام بوروکراتیک کشور برای ثبت و آغاز تولید در صنعت دارویی کشور است و به همکارانم در سازمان غذا و دارو  دستور اکید داده‌ام که هیچ پرونده تولید دارو در کشور نباید دیرتر از یک هفته پاسخ داده شود.

وی افزود: از همه تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه دارو تقاضا دارم که اگر کوتاهی در پاسخ به درخواست‌های تولید دارو در سازمان غذا و دارو مشاهده کرده و درخواست‌های آنها بیشتر از یک هفته بی پاسخ ماند، از طریق سامانه 190 به بنده منتقل کنید.

وزیر بهداشت از تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدی دارو در کشور به عنوان یکی از گام‌های تقویت تولید داخلی یاد کرد و گفت: امیدواری زیادی داریم که دانشمندان و کارشناسان داروساز ایرانی بتوانند برای توسعه تولیدات داخلی تلاش کنند.

 نمکی ضمن تاکید بر تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، یادآور شد: در حوزه سلامت حدود 1200 شرکت دانش بنیان با جوانان سختکوش و پرتلاش ایرانی فعالیت دارند و آخرین امید ما بعد از تکیه بر توانمندی‌های داخلی، استفاده از شرکت‌های خارجی است.

وی تاکید کرد: همه آگاه هستند که ایران سرزمینی نیست که بتوانیم از ایران به سادگی بگذریم و از بازار دارویی کشور و منطقه  غافل شویم. تردید نکنید که این دوره تحریم هم خواهد گذشت و امروز بدون شک همه واقف هستند که با اندیشه نتانیاهو، پمپئو، بولتون و ترامپیسم نمی‌شود دنیا را اداره کرد و این دوره قطعا خواهد گذشت و این دوره که فشارها برای به زانو درآوردن و تسلیم ایران تشدید شد، قطعا سپری خواهد شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در نشست اخیر تغییرات اقلیم و آب و هوا دیدید که ترامپ که این معاهده نامه را پاره کرده بود، به صورت غیرمنتظره دیشب حضور پیدا کرده بود و این نشان می‌دهد که با اندیشه‌های خود محور نمی شود کشور و دنیا را اداره کرد.

نمکی متذکر شد: امروز می‌توان با اندیشه نلسون ماندلا و امام خمینی(ره) دنیا را اداره کرد اما با اندیشه‌های جزیره‌ای نگر و قلدر مستبد نمی‌توان جهان را اداره کرد و امروز شبکه‌های اجتماعی و مردمان بیدار جهان، چنین تفکراتی را نمی‌پذیرند.

وزیر بهداشت گفت: ایران سرزمین فرصت‌های طلایی برای سرمایه گذاری در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا است و ایران سرزمینی نیست که بشود در عرصه بین‌المللی، آن را نادیده گرفت و همه امید ما به صنعت موشکی نیست؛ گرچه دستاوردهای ممتازی در عرصه بین‌المللی است اما در عرصه‌های نانو و بایوتکنولوژی، دانشمندان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند.

وی با بیان اینکه تامین داروهای اساسی مردم ایران یکی از سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت است، افزود: مردم ایران مظلومانه مورد سخت ترین تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و امروز خوشبختانه در تهیه مواد اولیه دارویی و داروهای مورد نیاز با کمک عزیزانی که نگاه ملی حتی در عرصه واردات دارند، مشکل عمده ای نداریم.

نمکی اظهار داشت: یکی دیگر از سیاست‌های ما، اصلاح اقتصاد دارویی کشور است. امروز در عرصه تولید، توزیع، عرضه در داروخانه‌ها، اقتصاد دارویی وضعیت مطلوبی ندارد و راهکارهای فراوانی را دنبال می‌کنیم که در مقاطع مختلف، اطلاع رسانی خواهیم کرد که از داروخانه به عنوان آخرین ایستگاه تحویل دارو به بیماران تا نظام توزیع، تولید و حتی واردات چرخه اقتصادی را اصلاح کنیم که اینگونه می‌توانیم این اقتصاد را پویاتر کنیم.

وزیر بهداشت افزود: به این فکر می‌کنیم که تبدیل ارز دولتی به نیمایی و آزاد در بعضی از ابعاد و مقاطع، به شرطی که فشار به پرداخت بیش از حد در هزینه‌های دارو به مردم وارد نشود و نظام‌های دارویی بتوانند مردم را حمایت کنند که این صنعت از گردش نقدینگی بهتری برخوردار شود، چه اثراتی خواهد داشت تا اقتصاد صنعت دارو را از بن بست نجات دهیم.