هشدار «اشرف غنی» به «عبدالله عبدالله»

گروه جهان الف،   3980629097 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از آن که رئیس اجرایی دولت افغانستان دستور اشرف غنی مبنی بر بررسی عملکرد وزارت خارجه در شرایط کنونی را لغو کرد، اکنون ریاست جمهوری این کشور هشدار داده که هیچ مرجعی حق تعلیق احکام را ندارد.

به گزارش تسنیم، ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای با اشاره به ممانعت عبدالله رئیس اجرایی این کشور درباره حکم اشرف غنی تاکید کرد که صلاحیت‌های رئیس جمهور بطور روشن در قانون اساسی افغانستان مشخص است بنابراین هیچ مرجعی حق تعلیق حکم را ندارد.

حدود دو هفته قبل عبدالله طی مکتوبی تاکید کرده بود که حکم اشرف غنی درباره بررسی وزارت امور خارجه در ایام رقابت‌های انتخاباتی جنبه تبلیغاتی دارد.

اما ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که بررسی وزارت امور خارجه بر اساس حکم ریاست جمهوری، از سوی هیئتی ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور افغانستان گفته بود که در پی گزارش کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری درباره عدم شفافیت در روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجه به خارج از کشور، حکم بررسی و بازرسی از این وزارتخانه را صادر کرده است.

این کمیته گزارش داده بود که 44 درصد از کارمندان وزارت خارجه در سال‌های 2011 تا 2017 بدون هیچ گونه امتحان رقابتی، استخدام شده‌اند.

پیش از آن نیز، رئیس جمهور افغانستان خواسته بود تا «ناهید ایثار» به عنوان معاون وزارت خارجه منصوب شود که با مخالفت «صلاح الدین ربانی» سرپرست وزارت خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان روبرو شد.

اختلافات اشرف غنی و عبدالله در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیش از گذشته افزایش یافته است.

هفته گذشته اشرف غنی در مناظره تلویزیونی با عبدالله حضور نیافت.