مذاکرات کنگره آمریکا برای تبدیل طرح منع جنگ با ایران به قانون

گروه جهان الف،   3980629002 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا رسماً گفت‌وگوها برای نهایی کردن متن لایجه بودجه دفاعی آمریکا را آغاز کرده‌اند. یکی از مسائلی که بر سر آن بحث می‌شود اضافه شدن یا نشدن طرحی است که به دنبال سلب اختیار اعلام جنگ علیه ایران از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است.

به گزارش فارس، مذاکره‌کنندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا پنجشنبه رسماً گفت‌وگوها برای نهایی کردن متن لایجه بودجه دفاعی آمریکا و رفع مغایرت‌های موجود در مصوبه‌های این دو مجلس از این لایحه را آغاز کردند.  

یکی از مواردی که مذاکره‌کنندگان در جلسات خود در این چارچوب (موسوم به «کمیته کنفرانس») برای آن تصمیم خواهند گرفت اضافه شدن یا نشدن متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا است  که به دنبال سلب اختیار اعلام جنگ علیه ایران از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است. 

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ تیرماه طرح ممانعت از اقدام نظامی با ایران را به تصویب رساند، اما تبدیل شدن این طرح به قانون در آن زمان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، زیرا مجلس سنا دو هفته قبل‌تر در تصویب طرح موازی آن ناکام مانده بود.

 با این حال، با توجه به تصویب این طرح در یکی از دو مجلس کنگره، هنوز یک راه برای تبدیل آن به قانون وجود داشت: جلسه‌ای به نام کمیته کنفرانس.

در قوانین آمریکا، برای اینکه طرحی به قانون تبدیل شود، بایستی پس از تصویب در هر دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به امضای جمهور آمریکا برسد. در صورتی که بین مصوبه‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان از یک طرح مغایرت وجود داشته باشد هر دو مصوبه در کمیته‌ای موسوم به کمیته کنفرانس برای رفع موارد اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر سر رفع این موارد مصالحه صورت می‌گیرد. 

«تام یودال»، نماینده مجلس سنا که ارائه‌کننده طرحی بود که در این مجلس به تصویب نرسید امروز پنجشنبه در توئیتر نوشت: «لازم است در لایحه بودجه دفاعی متمم من گنجانده شود تا اطمینان حاصل کنیم بدون اجازه کنگره به جنگ با ایران نمی‌رویم.»

«رو کانا»، ارائه‌کننده طرحی که تیرماه سال جاری در مجلس نمایندگان به تصویب رسید حدود دو هفته پیش ابراز امیدواری کرده بود این طرح در متن نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا گنجانده شده و به قانون تبدیل می‌شود. 

او روز ۱۱ شهریور گفت بعد از گفت‌وگوهایی که با «چارلز شومر»، رهبر دموکرات‌های سنا و «آدام اسمیت»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان داشته گفته بسیار امیدوار است که در جلسه کمیته کنفرانس بر سر گنجاندن طرح ضدیت با جنگ‌افروزی علیه ایران توافق شود. 

او گفت: «من بسیار مطمئن هستم که [این طرح] یکی از موارد توافق نهایی [در کمیته کنفرانس] خواهد بود. دو بار با سناتور شومر صحبت کرده‌ام او هم امیدوار است و بسیار به آن امیدوار هستم.»

کانا اضافه کرد: «اطمینان دارم که این جزو اولویت‌های سناتور شومر و آدام اسمیت و نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان) است. آنها برای پیشبرد لایحه بودجه دفاعی آمریکا حمایت رهبران ما را نیاز خواهند داشت و به همین خاطر است که بسیار بسیار خوش‌بین هستم که [این طرح] در لایحه مذکور قرار خواهد گرفت.»