با انواع مقاطع آهن بیشتر آشنا شوید

گزارش بازرگانی،   3980624108

فولادهای ساختمانی معمولی یا فولادهای ساخت و ساز غیر آلیاژی (Structural steels) در گروه فولادهای نرم (mild steel) با کربن کمتر از %0.25 (کم کربن) قرار می گیرند و دارای خواص شکل پذیری سرد، جوشکاری و برشکاری عالی هستند. این فولادها در شکل های مختلف از جمله ورق، میلگرد، تیرآهن، نبشی ، ناودانی و انواع لوله تولید می شوند و در حالت نرماله شده یا بدون عملیات حرارتی تحویل شده و به مصرف می رسند.
کاربرد اصلی آن ها ساخت اسکلت و سازه های فلزی، انواع قطعات و ماشین آلات، اجزای ماشین، کشتی سازی و … می باشد. به طور معمول، این فولادها به صورت محصول نهایی و تحت فرایندهای شکل دهی، برش و جوشکاری استفاده می شوند.
این روزها که نوسانات قیمت اهن توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است ، ماهم تصمیم گرفتیم کمی در مورد پر فروش ترین و پر مصرف ترین محصولات فولادی یعنی نبشی ، ناودانی ، میلگرد و تیرآهن صحبت کنیم تا در هنگام خرید محصولات فولادی اطلاعات جامع تری داشته باشید.

 

نبشی
نبشی یکی از قطعات پرمصرف و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است و در جنس و شکل های مختلفی تولید و عرضه می شود از جمله : نبشی استیل ، نبشی آلومینیوم و غیره که قیمت نبشی باتوجه به جنس و نوع آن متغیر است. به طور مثال نبشی استیل 304 برای پروژه های ساخت و سازی که نیازمند قدرت بیشتر و مقاومت به خوردگی بالایی هستند، گزینه فوق العاده ای است. این در حالی است که وقتی درپروژه ای وزن سبک و مقاومت به خوردگی مطرح باشد ، نبشی آلومینیوم اولین گزینه ای است که انتخاب می شود.

کاربرد نبشی
• تقویت سازه فلزی
• تکیه گاه بودن قلاب برای شیب بندی
• قاب بندی پرو›ه های ساخت و سازی
• اجزای دکوراتیو به عنوان قاب در لبه مبلمان ها و در داخل ساختمان ها

 

ناودانی
ناودانی پروفیلی است با مقطع فولادی که ازنورد بیلت هایی از جنس فولاد کربنی ساخته شده و شکل سطح مقطع آن از یک جان افقی و و دو بال عمودی به شکل حرف U انگلیسی تشکیل شده که در زوایه های داخلی مقطع انحنای گردی دارد. در واقع ناودانی ها شبیه استاندارد تیرآهن های I شکل هستند با این تفاوت که در ناودانی لبه ها تنها به یک سمت خم می شوند.

 

انواع ناودانی
این مقاطع فولادی عمودتا به روش ساده و مشبک تولید می شوند که هرکدام کاربرد منحصر به فرد خود را دارند :


  • ناودانی ساده : ناودانی صنعتی و ساختمانی است که از ورق گرم ساخته می شود و ممکن است براساس نیاز به صورت گرم یا سرد گالوانیزه گردد. ارتفاع ناودانی از۳۰ میلی متر شروع می شود و تا۴۰۰ میلی متر نیز متغییر است . ناودانی ساده بیشتربرای ساخت پل های باربر و موارد دیگر بکار برده می شود.
    ناودانی مشبک: این ناودانی از ورق گرم گالوانیزه شده به صورت سرد یا گرم ساخته می شود ودر مصارف متفاوتی کاربرد دارند. از ناودانی مشبک در مصارفی همچون تولید قفسه های فولادی مستحکم ، ساختمان های سبک فولادی ، نصب سنگ بصورت خشک و… استفاده می شود . قیمت ناودانی مشبک بیشتر از ناودانی ساده است. 

 

میلگرد
میلگرد یکی از آشنا ترین نامی است که در بین محصولات فولادی به گوش می خورد و شاید بدلیل کاربرد بسیار آن در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع باشد. اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم ، باید بگویم میلگردها به دو گروه میلگرد ساده (A1) و میلگرد آجدار (A2 – A3 ) دسته بندی می شوند.


میلگردهای ساده A1 صاف و بدون عاج می باشد. در واقع میلگرد ساده آرماتور فولادی است که برای جبران مقاومت کششی بتن ، در قسمت پایین آن قرار میگیرد و به اصطلاح بتن را مسلح کند. زیرا بتن در فشار عملکرد بسیار خوبی دارد اما در کشش بسیار ضعیف است و به همین دلیل برای مسلح کردن آن از میلگرد استفاده می کنند.
این میلگرد با تنش تسلیم بالای 240 مگاپاسکال ، استحکام کششی 360 مگاپاسکال و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد به عنوان میلگرد نرم شناخته شده است و برای آهنگری و تغییر شکل مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مطلوب است.


کاربرد میلگرد ساده
میلگرد ساده A1 بیشتر مصرف صنعتی دارد و از آن در ساخت پیچ و مهره و میخ و همچنین ساخت برخی اتصالات استفاده می شود. همچنین میلگردهای ساده سایز پایین در ساخت مفتول نیز کاربرد دارند. میلگرد ساده به دو صورت شاخه و کلاف موجود است.

 

میلگرد آجدار
آج عبارت است از برجستگی هايی كه به صورت طولی (موازی محور ميلگرد) و يا عرضی (به هر صورتی غير از طولی) روی سطح ميلگرد هنگام نورد ايجاد می شود.
میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد و به سه دسته میلگرد آجدار جناغی ، میلگرد آجدار مارپیچ و میلگرد آجدار مرکب تقسیم می شوند که در ادامه به صورت مختصر به آنها می پردازیم:


میلگرد آج دار مارپیچ A2
تنش تسلیم این میلگرد 340-350 مگاپاسکال و استحکام کششی آن 500 مگاپاسکال است. میلگرد آج دار مارپیچ A2 از مقاومت در برابر سایش متوسطی برخوردار است. این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب بوده و توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود. میلگردهای آج 340 و آج 350 در استاندارد ملی ایران، میلگرد A2 را پوشش می دهند.

میلگرد آج دار جناقی A3
میلگردهای آج 400 و آج 420 در استاندارد ملی ایران، میلگرد A3 را پوشش می دهند. میزان تنش تسلیم آن ۴۰۰۰ و مقاومت کششی آن ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و ضریب ازدیاد طول آن کمتر از 14 درصد می باشد. بزرگترین نقطه ضعف این میلگرد مناسب نبودن آن برای جوشکاری است ، اما همچنان پر مصرف ترین میلگرد برای کارهای ساختمانی محسوب می شود. از دیگر مشخصات میلگرد آج دار جناقی A3 می توان به ثبات استحکام عالی آن در عملیات حرارتی و همچنین مقاومت عالی در برابر خوردگی و سایش اشاره کرد.

میلگرد آج دار مرکب

این میلگردها اخیراً در سازه ها کاربرد زیادی داشته و استفاده از میلگرد آجدار مرکب موجب کاهش 1 تا 2 کیلوگرم وزن میلگرد در هر متر مربع و در مجموع سبک سازی وزن سازه می شود. قیمت و خرید میلگرد آجدار مرکب نسبت به نوع های A2 و A3 بیشتر می باشد. میلگردهای آج 500 و آج 520 در استاندارد ملی ایران ، میلگرد آجدار مرکب را پوشش می دهند.

 

تیرآهن
تیرآهن ها جزء اصلی صنعت ساختمان سازی و کارهای عمرانی هستند و هم به عنوان عناصر باربر و هم غیر باربر کاربرد دارند. این مقاطع فولادی در اشکال و سایزهای مختلفی موجود هستند و با استانداردهای مختلفی هم شناخته می شوند. تیرآهن ها در انواع جنس های استیل و آلومینیوم در دسترس اند. قیمت تیرآهن تابع عوامل مختلفی است از جمله جنس ، ابعاد ، ضخامت و وزن و از همه مهم تر نوع تیرآهن .


هر تیرآهن ازسه بخش تشکیل شده است. دو بال موازی که دو انتهای تیرآهن را تشکیل می دهد. یک تکه آهنی ضخیم، بین این دوبال که به صورت عمودی قرار دارد و به آن جان تیرآهن میگویند. در واقع نیروهای وارده بر ساختمان که به تیرآهن منتقل می شود ، توسط این دو عضو (بال و جان) متحمل می شود. تفاوت در اندازه و مقطع بال و جان تیرآهن باعث ایجاد استانداردهای مختلفی شده است.

تیرآهن ها را می توان به چند طریق دسته بندی کرد. از لحاظ ظاهری تیرآهن ها به دو دسته تیرآهن I شکل و H شکل تقسیم می شوند. تیرآهن های I شکل و H شکل بسته به بال و عرض و استانداردهای اروپا در دسته های مختلفی قرار میگیرند. از مهم ترین و معروف ترین استانداردهای تیرآهن می توان به تیرآهن‌های IPE ،INP وIPB اشاره کرد. تیرآهن IPE وINP جزء دسته تیرآهن های I شکل قرار میگیرند و تیرآهن IPB جزء گروه تیرآهن های H است که به آن تیرآهن هاش نیز گفته می شود .

 

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات شما را در خصوص برخی مقاطع فولادی افزایش داده باشیم تابتوانیدخرید محصولات فولادی خود را با چشم بازتری انجام دهید . برای کسب اطلاعات بیشترو در صورت وجود هر گونه سوالی در خصوص فولاد و آهن می توانید به وب سایت فولاد مارکت مراجعه کنید.

منبع : ویرلن