میوه ای که موجب لاغری و پاکسازی کبد می شود

گروه سلامت الف،   3980614026 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای گرم باقیمانده از تابستان تهیه شربت آبلیموی تازه همراه با خیار عطش را از بین می‌برد و حس تازگی و نشاط به انسان می‌دهد.

به گزارش فارس، یکی از میوه‌ها و سبزیجاتی که علاوه بر مزه بسیار دلچسب و بوی خوشایند خود، خواص فوق‌العاده‌ای هم دارد، خیار است که مصارف بسیاری در غذاها و سفره ایرانیان دارد و در این روزهای گرم تابستان تهیه شربت آبلیموی تازه همراه با خیار عطش را از بین می‌برد و حس تازگی و نشاط به انسان می‌دهد.

خیار میوه‌ای چهار فصل از تیره کدوییان است و طبیعت آن سرد و تر است به همین دلیل بدن را خنک و به هضم غذا کمک می‌کند، مواد غذایی خیار بسیار کم است ولی سلولز بسیار دارد و دارای ویتامین‌هایی است که روزانه بدن ما به آن‌ها نیاز دارد از جمله ویتامین‌های A،B1 ، B2، B3، B5،B6، اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی.

خیار را می‌توان برای تهیه انواع سالاد، ترشی و خیارشور، ساندویچ پنیر و خیار، شربت خیار سکنجبین، پالوده خیار، مربای خیار و ماست و خیار و یا آب دوغ خیار استفاده کرد.

خواص فراوان خیار

خیار یک ملین طبیعی و ادرارآور است و برای درمان مبتلایان به سوزش و بند آمدن ادرار مفید است، همچنین خیار تصفیه‌کننده خون و حل‌کننده اسیداوریک و به همین دلیل درمانی برای بیماری نقرس است و علاوه بر این خیار منبع خوبی از آب است که با افزایش ادرار به پاکسازی کلیه‌ها و درمان سنگ کلیه کمک می‌کند.

خیار شدیدترین عطش‌ها را فرو می‌نشاند و خواب‌آور است، علاوه بر این، مس، منیزیم و پتاسیم موجود در آب خیار به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است، همچنین عصاره برگ‌های له‌شده خیار ایجاد تهوع می‌کند و به همین خاطر در مسمومیت‎ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف می‌شود و تخم خیار خواب‌آور، آرام بخش و ضدکرم ملایم ‌است.

لاغری و پاکسازی کبد با خیار

خیار میوه‌ای کم کالری و غنی از فیبر است که با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد چاق کمک می‌کند و یکی از بهترین میوه ها برای سم زدایی و پاکسازی کبد است که به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند.

دیابت و قند خون

شاخص گلیسمی (GI) خیار صفر است که به تنظیم گلوکز خون و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک و هورمون‌های موجود در آن باعث تقویت و بهبود عملکرد پانکراس شده و به تولید بیشتر انسولین کمک می‌کند، علاوه بر این پوست خیار هم باعث کاهش قند خون می‌شود و از عوارض دیابت پیشگیری می‌کند.

دوستدار دستگاه گوارش

خیار ترکیبی کامل از فیبر و آب است و حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و به درمان ریفلاکس معده کمک می‌کند، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و به درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

هنگام سردرد خیار بخورید

سردرد یا میگرن می‌تواند به علت بسیاری از موارد، از جمله کم آبی، استرس، خستگی، کم بودن قند خون و کمبودهای تغذیه‌ای ایجاد شود که مواد غذایی با آب زیاد و منیزیم مثل خیارها سردرد را با تعادل مایعات در بدن و جلوگیری از کم آبی بدن، تسکین می‌دهند.

تضمین‌کننده سلامت قلب

مقادیر بالای منیزیم، پتاسیم و فیبر موجود در خیار می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند و برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است، همچنین خیار دارای خواص ضدالتهابی بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

درمانی برای سرماخوردگی و گلو درد

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در خیار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و گلودرد مفید است.

ضد سرطان سبز رنگ

خیار حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است که خطر ابتلا به انواع سرطان سینه، رحم، تخمدان و پروستات را کاهش می‌دهد و همچنین حاوی مواد مغذی و مقادیر بالای ویتامین C و بتاکاروتن است که دارای خواص ضد سرطان هستند.

با مصرف خیار افسردگی را درمان کنید

خیار حاوی مقادیر بالای ویتامین‌های B  گروه از جمله ویتامین B1، ویتامین B5 و ویتامین B7 (بیوتین) است که باعث کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی می‌شود.

 سلامت چشم با مصرف منظم خیار

خوردن خیار به صورت منظم به دلیل مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن باعث بهبود بینایی شده و چون خواص ضدالتهابی دارد، می‌تواند از ابتلا به آب مروارید جلوگیری کند.

خیار بوی بد دهان را از بین می‌برد

قرار دادن برش‌های خیار در دهان می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند، همچنین خیار با از بین‌بردن باکتری‌های موجود در دهان به سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند.

فواید خیار در بارداری

خیار حاوی مقادیر بالای آب و فیبر است که می‌تواند از کم آبی بدن و یبوست و هموروئید در دوران بارداری پیشگیری کند، همچنین انواع ویتامین‌های موجود در خیار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری می‌شود و از ابتلا به عفونت‌ها پیشگیری و مقادیر بالای ویتامین‌های B موجود در آن به بهبود خلق و خوی زنان باردار کمک می‌کند.

خیار غنی از ویتامین‌های B، ویتامین C، اسید فولیک، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است که به رشد جنین در دوران بارداری کمک می‌کند و ویتامین K موجود در آن برای تشکیل و تقویت استخوان‌های جنین مفید است.

خیار برای نوزادان و کودکان

خیار برای رفع تشنگی و جلوگیری از کم آبی بدن و جلوگیری از یبوست نوزادان و کودکان مفید است، به علاوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از ابتلا به سنگ کلیه در نوزادان و کودکان پیشگیری می‌کند و یک درمان عالی برای درمان ریفلاکس معده در آن‌ها است.

خیار به سلامت و زیبایی پوست و ناخن کمک می‌‌کند

خیار باعث پاکسازی پوست صورت شده و به این ترتیب با آبرسانی پوست باعث احیا و جوان‌سازی پوست صورت می‌شود، آب خیار باعث آب‌رسانی پوست صورت شده و می‌تواند صورت را چاق کند که برای این منظور باید آب یک خیار را بگیرید و صبح و عصر بر روی صورت بمالید و سپس با آب سرد بشویید، علاوه بر این خیار حاوی مقادیر قابل توجه سیلیس است که باعث تقویت و افزایش رشد ناخن‌ها می‌شود.

خیار دارای خواص ضدالتهابی است و به دلیل مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد مغذی به درمان آکنه و جوش صورت  کمک می‌کند و اگر خیار یا آب خیار را بر روی پوست صورت بمالید می‌تواند باعث روشن‌تر و درخشان‌تر شدن پوست صورت شود، همچنین خیار و آب خیار حاوی مواد شیمیایی است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و با افزایش الاستیسیته پوست به درمان سلولیت کمک می‌کند.

خیار یک روش طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش سوزش پوست است، علاوه بر این خیار دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به درمان لک‌های سفید و قهوه‌ای پوست کمک کند، همچنین خیار یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست است که با آبرسانی به پوست می‌تواند به درمان چین و چروک دور چشم و پف زیر چشم نیز کمک کند.

سلامت مو با آب خیار

نوشیدن آب خیار یا مالیدن آن بر روی موها و پوست سر به دلیل مقادیر بالای سیلیکون، گوگرد، سدیم، فسفر و کلسیم باعث تقویت مو شده و از ریزش موها جلوگیری و مقادیر بالای سیلیس موجود در آن به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی موها را نرم و ابریشمی می‌کند.

عوارض و مضرات خیار

کسانی که اسهال دارند، از خوردن خیار خودداری کنند و بهتر است کودکان کمتر خیار بخورند و اشخاصی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده‌روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش شود و کسانی که کولیت دارند از خوردن خیار خودداری کنند

خیار نفاخ است و برای رفع نفخ و دل درد ناشی از خوردن آن، می‌توانید مقداری عرق نعناع یا کمی آبجوش و نبات بخورید و توجه داشته باشید که باید خیار را قبل از غذا خورد تا به هضم غذا کمک کند و کسانی که نمی‌توانند خیار را خوب هضم کنند، باید آن را با نمک مصرف کنند و بانوان در دوران شیردهی بهتر است از خوردن خیار خودداری کنند زیرا نفخ آن باعث ایجاد دل‌درد در نوزاد می‌شود.

مقادیر بالای ویتامین K موجود در خیار می‌تواند با داروهای ضدانعقاد خون از جمله وارفارین یا کوآمیدین تداخل دارویی ایجاد کند و همچنین باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت در برخی افراد شود.