سفری به وسعت دیدار از فرهنگ های ماندگار

گزارش بازرگانی،   3980613209

بحث سفر همواره در طول تاریخ فرهنگ و زندگی انسان بحث مهم و تعیین کننده‌ای برای جامعه انسانی و انسان بوده است. تا آنجایی که داده های تاریخی و باستان شناسی نشان می‌دهد،جابه‌جایی از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی اجتماعی انسان ها بوده است. منظور از جابجایی اشکال گوناگون جابجایی است که انسان ها در جغرافیا و مکان تجربه می‌کردند. از این رو گمان می‌کنم اولین نکته برای فهم عمیق واژه سفر تلاش برای درک نقش و جایگاه سفر در کلیت زندگی انسان است و شناخت در سفر برای مسافر جایگاه تجربه و لذت است.آیا تاکنون به قصد شناخت فرهنگ به سفر پرداخته اید؟

 

فرهنگ آمیخته با هنر در استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول در سال 2004 تاسیس گردید که اولین موزه هنرهای مدرن در ترکیه و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می شود . مساحت این موزه مدرن ۸۰۰۰ متر مربع است که در ساحل Bosphorus و در ناحیه اروپایی واقع شده است و جایی شگفت انگیز  برای طرفداران و دوست داران هنر است.علاوه بر گالری های دائمی و موقتی که در موزه هنرهای مدرن استانبول وجود دارد بخش های دیگری مانند گالری عکاسی، محلی برای برنامه های آموزشی و اجتماعی، سینما، رستوران و بخش طراحی و یک کتابخانه خیلی بزرگ  است. درطبقه اول، نمایشگاه دائمی در تالار اصلی قرار دارد که در دورهای مختلف محتویات آن تغییر کرده آثار هنرمندان در قرن بیستم در این محل قرار دارد.در طبقه همکف نیز چندین  نمایشگاه موقت و گالری های عکاسی نیز وجود دارد. نمایشگاه های منطقه ای و جهانی پیرامون هنرهای بصری و نمایشگاهای در بخشPop-Up که به معماری، طراحی، تصویر متحرک و رسانه های جدید می پردازد نیز در این محل برگزار می گردد.

کتابخانه بزرگی نیز در نمایشگاه وجود دارد با حدود۱۱۵۰۰ کتاب که تعداد آن نیز رو به افزایش است. این کتاب ها در زمینه های تاریخ هنر ترکیه و هنرمندان ترک، کاتالوگ ها و بروشورهای  مرتبط با موزه ، گالری و مجموعه های شخصی، انتشارات نظری درباره هنر، عکاسی، موزه شناسی و.. است. در این موزه همچنین فروشگاهی قرار دارد با انواع کتاب ها و لوازم هنری، جواهرات، لوازم دکوری که گردشگران می تواند از لوازم هنری این فروشگاه به عنوان سوغات در تور استانبول خریداری کنند.

 

 فرهنگ و تمدن در آنکارا

موزه تمدن آناتولی در قسمت جنوبی قلعه آنکارا ترکیه قرار گرفته است. ساختمان قدیمی انبار بازار محمود پاشا در موزه تمدن آناتولی قرار دارد همچنین کاروانسرای Kurşunlu Han به دلیل اینکه آتاترک تمایل داشته که یک موزه هیتی برپا نماید در محوطه این موزه قرار گرفته است، ساختمان به وسیله حمیت ضوبیر کوشای وزیر فرهنگ زمان به این محل آورده شد.

بعد از بازسازی های انجام گرفته موزه که تا سال 1968 به طول انجامید موزه تمدن آناتولی برای عموم بازگشایی شد. امروزه از کاروانسرای Kurşunlu Han به عنوان یک ساختمان اداری استفاده می شود که دارای اتاق های کاری، کتابخانه، سالن کنفرانس، آزمایشگاه و کارگاه می باشد. در ساختمان بازار قدیمی نمایشگاه هایی از باستانشناسی آناتولی برگزار می شود که این نمایشگاه ها از دوره ی پارینه سنگی شروع و تا دوره ی عصر برنز و آشوری ها ادامه دارد و بازدید از این نمایشگاه ها در تور آنکارا توصیه می شود.

 

دین و فرهنگ در پوکت

مجسمه بودای بزرگ پوکت که در سال 2004 ساخته شده 45 متر ارتفاع  و 25 متر عرض دارد و در بالای تپه‌های Nakkerd، بین چالونگ و کاتا واقع شده است. این مجسمه در بهترین نمای شهر قرار گرفته و با ایستادن در کنار مجسمه مناظر و چشم انداز بسیار زیبای این شهر را می توان مشاهده کرد.

جنس این مجسمه از بتن بوده و با مرمر سفید و زیبای برمه‌ای پوشیده شده است. در کنار مجسمه بزرگ بودا نیز یک مجسمه ی کوچکتر طلایی وجود دارد  که از برنج ساخته شده است همچنین  تعدادی مجسمه کوچک بودا و راهبان مشهور نیز در این مکان وجود دارند. بر روی اجزای و تکه های  این مجسمه ی غول پیکر، جملاتی زیبا و تاثیرگذار حکاکی شده‌اند. این مجسمه بودای بزرگ از جاذبه های توریستی محسوب شده وعلاوه بر تماشای این مجسمه دیدن مناظر و چشم انداز زیبای اطراف شهر جذاب بودن این جاذبه توریستی در تور پوکت را دو چندان کرده است.