ادامه ماجرای کیهان و ذوالقرنین/عکس جنجالی جلسه دیروز مجلس/«نه» کارگزاران به لاریجانی/ عارف: اعضای فراکسیون امید بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند

گروه سیاسی الف،   3980613163 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ادامه ماجرای کیهان و ذوالقرنین/عکس جنجالی جلسه دیروز مجلس/«نه» کارگزاران به لاریجانی/ عارف: اعضای فراکسیون امید بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند

جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد؟

 ملانوری مدیر کل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب اظهار کرد: حزب پایداری تقاضای تاسیس داده است قرار شد مجمع خود را برگزار کنند تا مراحل تاسیس را با ضوابط جدید پیگیری کنند.

وی گفت: به نظر ما جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد. جبهه ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند.

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری درباره سخنان اخیر دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب به نامه‌نیوز چنین گفت: «این سخنان درست نیست و ما قویا اعلام می‌کنیم که قانونی هستیم. جبهه پایداری تمام ضوابطی که خواسته شده بود را رعایت کرده است و فقط در تعدادی از شهرستان‌ها مجوز اخذ نشده است که در آنها هم متأسفانه فرماندارها مشکلاتی ایجاد کردند. جبهه پایداری در تهران و عموم شهرستان‌ها دارای مجوز است و اگر پایداری غیرقانونی است چه ‌طور مجوز فعالیت در اقصی نقاط ایران دارد؟ با همین گزاره می‌توان دریافت که ادعای غیرقانونی بودن جبهه پایداری خلاف واقع است».

حکم توقف ساخت و تخریب برج‌های سعادت ‌آباد

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: حکم توقف ساخت برج‌های سعادت ‌آباد و همچنین قلع و قمع آنها صادر شده است.

محمدجواد حشمتی در حاشیه مراسم تشییع دو شهید گمنام در خصوص اقدامات دستگاه قضایی برج‌های سعادت آباد (که قرار بوده حسینیه در زمین آن ساخته شود)، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و احکام صادره ساخت و ساز متوقف شده و حکم قلع و قمع آن صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

حکم قلع‌وقمع برج‌های سعادت‌آباد صادر شد

 ایران برای اقداماتش منتظر اجازه هیچ کس نخواهد بود

حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت عنوان کرد: «بعد از یک سال (18 اردیبهشت 1397 و خروج آمریکا از برجام) ما اولین اقدام را به عنوان گام اول شروع کردیم و ظرف این اقدام که دو ماه فرصت داده بودیم، هم با چین، روس و هم با اروپایی‌ها صحبت کردیم و به نتیجه مطلوب نرسیدیم. 

بیشتر بخوانید:

روحانی: بعید می‌دانم با اروپا به نتیجه برسیم/ گام سوم را اجرا می‌کنیم/ متاسفانه شرایط مردم را درک نمی‌کنیم و نمی توانیم تفاهمی داشته باشیم

رئیس جمهور با ذکر این نکته که خیلی با هم فاصله داشتیم، عنوان کرد: در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود، ما یک چیز می‌گفتیم آنها یک چیز دیگر؛ الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم، آنها می‌دانند ما چه می‌‌خواهیم، ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند، در بسیاری از موارد نزدیک شدیم و در برخی موارد هنوز اختلاف نظر داریم. ما به گام نهایی نرسیدیم،  چارچوبی برای پنج ماهه بین امروز تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها طراحی کردیم.

وی گفت: اگر اختلاف ما در 20 مسئله بود، الان شده 3 مسئله. ولی هنوز به نقطه نهایی نرسیدیم، بعید می‌دانم ظرف امروز فردا به توافق نهایی برسیم و علی القاعده گام سوم را برخواهیم داشت و ظرف امروز فردا اعلام و برمبنای آن عمل می‌‌کنیم.

ارتش آمریکا ترامپ را برای جلوگیری از حمله به ایران توجیه کرد

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: روزی که پهپاد زده شد، رئیس جمهور آمریکا تا آستانه تصمیم رفت، اما اجرا نکرد و بزرگترین دروغ هم این بود که گفت برای جان 100 نفر این کار را نکردیم، در حالی که این تصمیم حاصل برآورد اطلاعاتی ارتش آمریکا و توجیهی بود رئیس جمهور آمریکا شد و برای او روشن کردند که اگر به ایران حمله کنیم در موشکی ایران چه اتفاقی می افتد، در جزایر چه اتفاقی می افتد، در خلیج فارس و تنگه هرمز چه اتفاقی می افتد، در کشورهای منطقه که ایران بازوانی را دارد چه اتفاقی می افتد.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر باقری: ترامپ فهمیده که نمی‌تواند به ایران حمله کند

سرلشکر باقری گفت: در دو جلسه 2-3 ساعته او نشسته و توجیهش کردند که نمیتواند به ایران حمله کند.

باید از اتفاقات مثبت ضد فساد در سطح حاکمیت حمایت کرد

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه طی نشستی که به همت حزب ندای ایرانیان برگزار شد، با بیان اینکه اتفاقات مهمی در سطح حاکمیت در حال رخ دادن است و باید از آن حمایت کرد، گفت: عزمی که امروز برای مقابله با فساد جمع شده مثبت است و نخبگان ضد فساد در حال شناخته شدن هستند و این مورد باید در فضای سیاسی تبدیل به عزمی جدی شود تا کارایی اقتصاد افزایش یابد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در نظام تصمیم‌گیری ایران توزیع منابع رانتی کاملا مشهود است، خاطرنشان کرد: این رانت‌ها بین دوستان و رفقا، اقوام سیاسی و حتی احزاب سیاسی (حزبی وابسته با بازار) توزیع ‌شده است. یکی از برندگان خصوصی‌سازی احزاب سیاسی بودند. بخش عمده‌ای از پتروشیمی‌هایی که خصوصی‌سازی شده اند، در اختیار همین حزب وابسته به بازار است.

وی با بیان اینکه نباید سرمایه‌های سیاسی اصلاح‌طلبان خرج آقازاده‌ها شود و در این موضوع احزاب نباید باکسی تعارف کنند، گفت: اگر در درون احزاب نیز افرادی ورکشیده می‌شوند که شایستگی لازم را ندارند، باید مورد بازخواست قرار گیرند. زیرا اگر احزاب سالم شوند اصلاح‌طلبی سالم خواهد شد و اگر اصلاحات مبتنی بر شایسته‌سالاری باشد، می‌توان ادعای مبارزه با فساد سر داد.

خلاصه کردن اصلاح‌طلبی در قدرت، جفا به این جریان بود

محمدرضا تاجیک، تئوریسین سیاسی اصلاح طلبان گفت و گویی با ایلنا داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*گفت‌وگوی ملی به آن معنایی که مطرح می‌شود، فریب افکار عمومی است و باید به سمتی برویم که اگر به تفاهم و دیالوگ ملی می‌اندیشیم اجازه بدهیم که از خصیصه ملی برخوردار باشد و مردمان خودشان راجع به آینده و سرنوشت خودشان در آگورای بزرگی که فراهم می‌کنیم، تصمصم بگیرند؛ این می‌شود تفاهم ملی. 

*طبیعی است که در فضای اصلاح‌طلبی ما هم شاهد بروز و ظهور منش‌ها و روش‌های اپوزینونیستی و هم شاهد پوزینونیستی باشیم...بسیاری از مقامات کشور از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا به موقع و وقتی که گزارش می‌دهند یک بیان و مواضع اپوزینیوسیتی دارند.

*همان کسی که دارد مثلا از وضعیت شکاف طبقاتی، فقر و غنا، شکاف نسلی، شکاف جنسی، خط فقر و فحشا و ازدواج سفید آماری می‌دهد و تشریح می‌کند که چگونه است، نق هم می‌زند در حالی که خود مدیر این قضیه است و حقوق می‌گیرد که نبود این مشکلات را مدیریت کند.

*آنهایی که آمدند و تمام وجود و هستی اصلاح‌طلبی را در ماکرو سیاست و ماکرو قدرت خلاصه کردند و همه آمال و آرزویشان این شد که از رهگذر جریان اصلاحات سهمی از قدرت داشته باشند اینها به جریان اصلاحات جفا کردند.

*وقتی یک شورای شهری کامل مال شماست، دولت به شکلی مال شماست و همچنین مجلس تا حدود زیادی در اختیار شماست، باید بدانیم آیا در آن حدی که به ما اعتماد شده توانسته‌ایم جوابگوی عملکردمان باشیم؟!

نمی‌خواستیم قد فراکسیون امید را بلند نشان دهیم

محمدرضا عارف مصاحبه ای با خبرآنلاین داشته که درباره فعالیت فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: {در}فراکسیون امید ... رفتارمان به گونه‌ای باشد که تعامل و همکاری با فراکسیون‌های دیگر داشته باشیم و نخواستیم هر کاری که انجام می‌شود بگوییم ما انجام دادیم یا در نتیجه عملکرد ما و مجلس بود به همین دلیل کمتر گزارش کار می‌دادیم مگر در مواردی که لازم و ضروری بود... در حال حاضر اواخر کار است و من احساس می‌کنم اعضای فراکسیون امید انصافا بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند.

عارف در ادامه گفت: ما نمی‌خواستیم قد فراکسیون امید را بلندتر نشان دهیم. لذا هر کاری که در فراکسیون امید انجام می‌شد لازم بود با دیگر فراکسیون‌ها هم هماهنگ و تعامل کنیم.

5 کانون فساد ایران که هیچ انگیزه ای برای مبارزه با آن وجود ندارد

فرشاد مؤمنی دلارهای نفتی و غیر نفتی، اعتبارات بانکی و بانک های خصوصی، گمرگ و مناقصه های دولتی را 5 کانون اصلی فساد در ایران دانست که انگیزه ای برای مبارزه با آن وجود ندارد. 

این صاحب نظر توسعه گفت: تمام مطالعه‌هایی که درباره‌ی فساد شده می‌گوید زمانی که از موارد فساد گزینش کنید یعنی اینکه الگوی مبارزه با فساد اثر بازدارندگی اجتماعی نخواهد داشت زیرا به اعتبار هر مورد برخوردی که حتی موفق و صادقانه صورت می گیرد افراد ده‌ها مورد را می‌شناسند که فساد ارتکاب شده و هیچ برخوردی با طرف صورت نگرفته است. بنابراین باز دارندگی اجتماعی ندارد.

وی گفت: کسانی که فکر می‌کنند کشف و شهود کردند و می‌گویند به سراغ دانه درشت‌ها بروید باید توجه کنند که برای مواجهه با فساد گسترده و فراگیر تنبیه دانه درشت‌ها لازم هست اما به هیچ وجه کافی نیست. در اینجا گفته می‌شود راه حل از نظر رویه‌ای این است که مبارزه فساد باید مبتنی بر برنامه باشد و مهمترین خصلت آن برنامه اینکه پیش گیرنده باشد.

روی اسب بازنده شرط‌بندی نمی‌کنیم

اعتماد نوشت: «پيچيدن از راست به راست؟» پرسشي بود كه روز گذشته يكي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب درمورد كنش‌ها و واكنش‌هاي سياسي كارگزاراني‌ها پرسيد و در گزارشي براساس اظهارات و مصاحبه‌هاي چهره‌هاي موثر اين حزب تحليل كرد كه كارگزاراني‌ها تمايل دارند به راست ميانه‌رويي همچون علي لاريجاني پيوند بخورند. اين ادعايي است كه سخنگوي حزب در گفت‌وگو با «اعتماد» تكذيب كرده و مي‌گويد كه حزب كارگزاران دست‌كم به اندازه انگشتان يك دست چهره سياسي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري دارد و نيازي به ائتلاف با علي لاريجاني ندارد.

حسین مرعشی گفت: ... اصولگرايان ميانه‌رو در جبهه خودشان هم تنها هستند. در همه دنيا مرسوم است كه روي اسب برنده شرط مي‌بندند. كارگزاران هم روي اسب بازنده شرط‌بندي نمي‌كند. اصولگرايان ميانه‌رو بازارشان را از دست داده‌اند و فعلا يك سوي سياست جولانگاه نيروهاي راديكال اين جريان شده ‌است، بنابراين هيچ احتمالي مبني بر نزديك شدن به راست ميانه‌رو براي كارگزاران سازندگي وجود ندارد.

حقوق یک روحانی حداکثر 600 هزار تومان است

«98 درصد روحانیون زیر خط فقر هستند و زندگی سختی دارند.» ابوالفضل شکوری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با طرح این جملات گفت: در جامعه ایران علیه روحانیون تبلیغات منفی زیادی می‌شود، به طوری که برخی از مردم می‌گویند روحانی‌ها انقلاب و کشور را به نفع خودشان مصادره کرده و همه جا هستند و تمام مزایا هم در اختیارشان قرار دارد. این در حالی است که آمار مربوط به حوزه‌ها نشان می‌دهد حدوداً 98 درصد از روحانیون جزو طبقه ندار و زیر خط فقر هستند.

نماینده ادوار مجلس‌ شورای‌ اسلامی ادامه داد:‌ فقط حدود سه درصد از روحانیون از انقلاب منتفع شده‌اند و بقیه به سختی امور خود را می‌گذرانند. حقوق یک روحانی- البته اگر در رتبه اول قرار داشته باشد- حداکثر 600 هزار تومان است که معلوم است چقدر کم است. البته در ماه‌های محرم و رمضان در شهرها و بعضاً روستاها منبر می‌روند و مردم آنجا کمک‌هایی می‌کنند که اگر این هم نباشد روحانیون نابود می‌شوند.

کوروش را بهانه‌کرده‌اند برای یأجوج و مأجوج اشک می‌ریزند!

روزنامه کیهان نوشت: ... حسین شریعتمداری، قاطعیت و جدیت آیت‌الله رئیسی و اقدامات اخیر قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی را به اقدام «ذوالقرنین» در دیوارکشی میان مظلوم و ظالم تشبیه کرد اما نوشته مدیرمسئول روزنامه کیهان که توجهات افکار عمومی را معطوف خود کرده بود به مذاق بسیاری از عناصر ضدانقلاب و مدعیان اصلاحات خوش نیامد و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت که البته وجه مشترک همه آن‌ها، تلاش برای به انحراف کشانیدن مقصود و مراد اصلی نوشته و به عبارتی اصل مطلب بود...

ولی آن‌گونه که ایشان را متهم کرده بودند، در پیاده‌روها دیوار نکشید! رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آن‌ها، میان یأجوج‌ومأجوج‌های عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آن‌ها را از جان و مال ملت کوتاه کرد...

ترجیع‌بند واکنش این رسانه‌ها این بود که کیهان، آیت‌الله رئیسی را ذوالقرنین نامیده و ذوالقرنین همان کوروش است! درحالیکه هر مخاطبی متوجه حرف اصلی آن مطلب می‌شد.

نکته مهم ماجرا پاسخ به این سؤال است که دلیل تلاش گسترده برای تحریف مطلب کیهان و همچنین دلیل کوشش محکوم به شکست آنان برای تضعیف و مخدوش‌سازی و حتی کمرنگ کردن اقدامات اخیر قوه قضائیه چه چیزی می‌تواند باشد؟ و البته برای پاسخ آن باید در اقدامات اخیر قوه قضائیه و جریان‌های سیاسی منتقد آن جست و کاوید و دقیق شد که چرا آنان از مشت آهنین قانون در برابر فساد نگران‌اند؟ و این قوم «یأجوج و مأجوج» و هواداران آنها چه کسانی هستند که اینچنین برآشفته‌اند.

گزارش نخست نمایندگان درباره فریدون موضوع مفقود شد!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در پرونده حسین فریدون تخلفات اداری و آموزشی صددرصدی و قابل بررسی قضائی است.

سید جواد ابطحی در گفتگو با آنا، با اشاره به اینکه روند رسیدگی به پرونده حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رو به اتمام است، گفت: نامه‌ای که در رابطه با گزارش پرونده حسین فریدون تنظیم شده بود و امضای نمایندگان را داشت، به دلایل نامعلومی مفقود شد و دلیل اطاله رسیدگی به این پرونده همین بود.

عکس جنجالی جلسه دیروز مجلس

از جلسه دیروز مجلس که به بررسی رای اعتماد به دور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی اختصاص داشت عکسی منتشر شد که موجب انتقاد کاربران فضای مجازی شده است.

بیشتر بخوانید:

استراحت در صحن علنی مجلس

پرسش زیدآبادی از وزیر اطلاعات

 احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب در فضای مجازی نوشت: گویا سید محمود علوی وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که مازیار ابراهیمی مورد کوچکترین اهانت و شکنجه‌ای قرار نگرفته است... حال پرسش این است که چطور ممکن است یک متهم بدون آنکه مورد کوچکترین اهانت یا شکنجه‌ای قرار گیرد، در مقابل دوربین تلویزیون ظاهر شود و به دروغ به موضوعی اعتراف کند که حکم آن در جمهوری اسلامی بدون برو برگشت اعدام است؟... این پرسشی است که پاسخ آن در وهلۀ نخست به عهدۀ آقای علوی است.