فرماندار بهمئی: عقد موقت دختر 10 ساله بر اساس سنت دیرینه «نشان کردن» بود

گروه اجتماعی الف،   3980612205 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرماندار بهمئی با بیان اینکه عقد موقت دختر 10 ساله بر اساس سنت دیرینه نشان کردن صورت گرفته بود، گفت: این اقدام همانند کودک همسری غیر قابل پذیرش است.

به گزارش فارس، حکمت‌الله سنایی امروز در واکنش به انتشار کلیپی از عقد موقت دختر 10 ساله و پسر 22 ساله در شهرستان بهمئی این اقدام را بر اساس رسم دیرینه در این شهرستان تحت عنوان«نشان کردن» دختر  پسر برای ازدواج دانست و اظهار داشت: در این سنت برخی دختران حتی در گهواره برای ازدواج با افراد نشان می‌شوند.

فرماندار بهمئی در جمع خبرنگاران گفت: این رسم معمولا در بین خانواده‌های دارای ارتباط فامیلی رایج بوده و در حال حاضر بسیار کمرنگ و محدود به موارد انگشت‌شمار آنهم در جوامع عشایری است.

سنایی اضافه کرد: در فیلم مزبور از این حیث که دختر ماجرا در سن ازدواج نیست در واقع همان رسم«نشان کردن» بوده که اندکی متفاوت و در واقع با تشریفات، اغراق‌آمیز و به اصطلاح امروزی برگزار و رسانه‌ای شده است.

وی گفت: بدیهی است در دنیای امروز و از جمله در این شهرستان همانقدر که کودک همسری غیر قابل پذیرش است«نشان کردن» نیز به دلیل نادیده گرفتن حق انتخاب افراد فاقد وجاهت و غیر قابل پذیرش است.

سنایی با بیان اینکه با توجه به نامتعارف بودن مراسم، دستگاه‌های متولی از جمله شورای فرهنگ عمومی، بهزیستی و شورای تأمین به موضوع ورود کردند، ادامه داد: عوامل و افراد دخیل در این قضیه توسط دستگاه قضایی احراز و با رضایت طرفیت عقد صورت گرفته باطل شد.