آمادگی فرابورس برای اجرای عملیات بازار باز

گروه اقتصادی الف،   3980612145

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص انجام عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گفت: بانک مرکزی در نظر دارد در راستای اجرای تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود، به انجام عملیات بازار باز و خریدو فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده دولت از طریق بازارهای موجود فرابورس ایران بپردازد.

امیر هامونی در گفت و گو با ایرنا به حضور بانک مرکزی و حدود ۳۵ بانک و موسسه اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در عملیات بازار باز اشاره و بیان کرد: این واحدها بنا به عملیات بانکی خود می‌توانند تا حدی کسری یا مازاد وجه خود را از طریق فروش یا خرید اوراق مالی اسلامی منتشره در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران جبران یا خرج کنند.

وی گفت: همچنین بانک مرکزی می‌تواند وثیقه‌گیری اوراق مالی اسلامی منتشره دولت را در ازای اضافه برداشت بانک‌ها و یا اعطای خط اعتباری انجام دهد.

 به گفته هامونی طبق بند ۲ قسمت م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به دولت اجازه داده شد تا در صورت اجرای عملیات بازار باز و وثیقه‌گذاری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده خود به بانک‌ها را تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بهادارسازی کند.

وی به بند ۱ قسمت «م» این تبصره که بر اساس آن بانک مرکزی صرفا مجاز به خریدوفروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی در بازار ثانویه و با قیمت‌های کشف‌شده در این بازار است اشاره کرد و گفت: معاملات این اوراق به عنوان دارایی بانک‌ها در نمادهای «اخزا» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام خواهد شد.

هامونی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی در راستای استفاده از ابزارهای بازار محور سیاست‌های پولی اقدام به اوراق بهادارسازی و معاملات آن می‌کند، در خصوص نحوه معاملات این اوراق توضیح داد: تسویه این معاملات به صورت T+۰ است و بدین ترتیب در پایان هر روز معاملاتی، تسویه معاملات همان روز صورت می‌گیرد که جریان انتقال پول از طریق بانک مرکزی و فرایند تسویه و پایاپای از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در نهایت اظهار داشت: در حال حاضر معاملات ۲۴ نماد اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس ایران انجام می‌شود و اوراق بانک‌ها در نمادهای جداگانه معامله خواهد شد.