عوامل تشدید کننده آسم چیست؟

گروه سلامت الف،   3980612045

کارشناس ارشد بیماری آسم در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مهم‌ترین عوامل خطرسازی که می‌تواند موجب بروز و یا تشدید علائم آسم شود عفونت‌های ویروسی مختلف و عوامل حساسیت‌زای استنشاقی همچون گرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچها، گرد و خاک، پر، مو یا پوست حیوانات است.

عوامل تشدید کننده آسم چیست؟

اسدالله پروین در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تنها ۱۰ درصد از مبتلایان، دچار آسم شدید هستند اما همین گروه اندک بیماران، بیش از ۵۰ درصد از کل هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم درمان این بیماری را به خود اختصاص داده‌اند، لذا با کنترل مطلوب این بیماری علاوه بر ارتقاء کیفیت زندگی بیمار، می‌توان میزان هزینه‌های ناشی از این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی تصریح کرد: این بیماری یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است که در آن بیمار به طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه سینه می‌شود، منظور از مزمن این است که بیماری همیشه در فرد مبتلا وجود دارد حتی زمانی که فاقد علامت است در واقع علائم بالینی این بیماری تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز می‌کند.

کارشناس ارشد بیماری آسم در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، علت این بیماری را ناشناخته اعلام کرد و گفت: ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارد و وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینی و غذایی در اعضای خانواده، احتمال بروز آسم را افزایش می‌دهد.

پروین افزود: برخی عوامل محیطی همچون دود سیگار، اسپند، آتش، آلودگی هوا، آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس شغلی نظیر کارگران لاستیک سازی، چوب‌بری و نانوایی می‌تواند منجر به بروز آسم شود.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین عوامل خطرسازی که می‌تواند موجب بروز و یا تشدید علائم آسم شود عفونت‌های ویروسی مختلف و عوامل حساسیت‌زای استنشاقی همچون گرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچها، گرد و خاک، پر، مو یا پوست حیوانات است.

این کارشناس ارشد بیماری آسم، ذکر کرد: سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار و گرفتگی در سینه از شایع‌ترین علائم آسم بوده و شدت علائم فوق در ساعات مختلف شبانه روز، فصول گوناگون و حالات مختلف بیماری، متفاوت است در ضمن آن که ممکن است همه علائم ذکر شده در یک بیمار وجود نداشته باشد.

پروین با اشاره به اینکه وقتی شدت علائم آسم از حد معمول بیشتر شود، حمله آسم رخ داده است، گفت: حملات آسم متفاوت است و در بعضی از موارد حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود، در این راستا لازم است با درمان مناسب و کنترل بیماری، از بروز حملات آسم پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان تشخیص آسم، سابقه پزشکی و شرح حال بیمار است، افزود: وجود سرفه‌های طولانی بیش از چهار هفته، خس خس مکرر سینه و عود تنگی نفس بیمار به ویژه پس از سرماخوردگی آسم تشخیص داده می‌شود.

این کارشناس ارشد بیماری آسم، عنوان کرد: اگر چه تاکنون علاج قطعی برای بیماری آسم یافته نشده است اما می‌توان با درمان و کنترل مناسب این بیماری، ضمن طول عمر طبیعی با پیشگیری از بروز علائم و حملات آن، کیفیت زندگی بیمار را حفظ کرد.

یکی از بیماران مبتلا به آسم ساکن در سنندج به خبرنگار ایسنا ازتجربیاتش گفته و اینکه حدود ۱۲ سال است که به دلیل مصرف زیاد سیگار، بیماری تنگی نفس و آسم را تجربه کرده‌ و سالی چند بار برای دارو و اسپری به پزشک فوق تخصص در بیمارستان مراجعه می‌کند.

وی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات بیماران آسم را در کردستان کمبود پزشک متخصص این بیماری عنوان کرد و گفت: متاسفانه فقط یک پزشک متخصص بیماری آسم در استان وجود دارد که گرفتن نوبت ویزیت، بیش از سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

بیمار مبتلا به آسم افزود: عدم دسترسی به پزشک متخصص بیماری آسم، رنج این بیماران را دو چندان کرده است چون باید ماه ها در انتظار نوبت باشیم که این مسئله بیماری را هم با تشدید مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع داردم، متاسفانه مطب پزشک فوق تخصص در سنندج وجود ندارد به این خاطر تعداد زیادی از مراجعه کنندگان استان برای مداوا به بیمارستان توحید مراجعه می‌کنند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۳۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جهان به علت آسم، جان خود را از دست می‌دهند و متاسفانه شیوع این بیماری در جهان رو به افزایش است.

در کشور ما براساس آخرین مطالعات، شیوع علائم آسم در بالغین حدود ۹ درصد و در کودکان ۱۱ درصد بوده که البته این میزان در کلان شهرها و شهرهای آلودگی هوا به مراتب بیشتر است.

بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری‌هایی هستند که در سنین مختلف، شیوع آنها با شدت و ضعف‌های متفاوتی مشاهده می‌شود و آسم یکی از بیماری‌های تنفسی است که دایره شیوع آن در سنین مختلف دیده می‌شود.