در گفتگو با الف مطرح شد فواد ایزدی: برخی از مقامات وسواس مذاکره پیدا کرده‌اند/ نباید با مطرح کردن مذاکره به غربی‌ها تنفس مصنوعی داد/ ترامپ دنبال دیدار است‌ نه مذاکره

گروه سیاسی الف،   3980609071 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل سیاست خارجی معتقد است که متاسفانه برخی از مقامات کشورمان وسواس مذاکره پیدا کرده و مطرح می‌کنند که امکان دارد فرصت مذاکره را از دست بدهیم، در صورتیکه آمریکایی ها با مذاکره کردن به دنبال امتیازگیری بیشتر از ایران هستند و ما گام‌های بعدی خودمان در قبال رفتار آنها را با جدیت بیشتری برداریم.

فواد ایزدی: برخی از مقامات وسواس مذاکره پیدا کرده‌اند/ نباید با مطرح کردن مذاکره به غربی‌ها تنفس مصنوعی داد/ ترامپ دنبال دیدار است‌ نه مذاکره

به گزارش الف، چند ماهی است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بالاگرفته است و اروپایی‌ها به جای انجام تعهداتشان در برجام، هم اکنون به دنبال نوعی مصالحه آمریکایی - ایرانی هستند تا از این طریق بتوانند خود را از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند، نجات دهند. 

سفر غیر منتظره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به بیاریتز فرانسه و نیز مواضع امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در خصوص تلاش کاخ الیزه برای انجام دیدار احتمالی میان حسن روحانی رئیس جمهور ایران، موجب شده است که برخی جریان سازی‌های رسانه‌ای و سیاسی در این رابطه، علی رغم اعلام مواضع صریح تهران و عدم مذاکره با آمریکا، شدت بگیرد.

این در حالی است که تنها چند روز تا برداشتن گام سوم ایران باقی مانده است و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران برای حفظ برجام نه با آمریکا بلکه با اروپا مسئله دارد، گفت که نیم ساعت رفتن به کاخ سفید مشکلات ایران را حل نمی‌کند و ایران ۱۵ شهریور گام سوم را برمی‌دارد.

در همین راستا، فواد ایزدی، کارشناس مسایل سیاست خارجی و آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اقدامات اروپایی‌ها در قبال برجام و گفتگوهای اخیر با ایران اظهار داشت: برجام توافق خوبی برای اروپا و آمریکا بود چراکه متاسفانه به صورت گسترده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کرد و نظارت‌هایی را بر کشورمان حاکم کرد که برای هیچ کشوری چنین موضوعی رخ نداد. آمریکایی‌ها همواره مطرح کردند که برجام هم محدودیت هسته‌ای و هم نظارت‌های زیادی را برای ایران به وجود آورده است اما با برجام نمی‌توان همه فعالیت‌های ایران را متوقف کرد لذا از برجام خارج شدند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند که خروج از برجام می‌تواند ایرانی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند، اما اروپایی‌ها با این موضوع مخالف بوده و به آمریکا تذکر می‌دادند که نباید از برجام خارج شد چراکه با پایبندی به برجام می‌توان امتیازهای جدید دیگری از ایران گرفت. تحولات دو سه ماه اخیر نشان می‌دهد که اکنون که ایران به سمت خروج از برجام رفته است، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال راهکارهایی می‌گردند که این اتفاق رخ ندهد چراکه در اینصورت نمی‌توانند امتیازات جدیدی از ایران بگیرند.

ایزدی با بیان اینکه ایران باید گام بعدی را با سرعت بیشتری بر دارد، تاکید کرد: باتوجه به اقدامات کارشکنانه آمریکایی‌ها و وقت‌کشی اروپا، ایران باید گام بعدی را به سرعت بیشتری بردارد چراکه غربی‌ها تا به الان به دلیل حرکت لاک‌پشتی ایران، اقدامات ما را خیلی جدی نمی‌گرفتند ولی الان که اروپایی‌ها از اقدامات ایران احساس خطر کرده به تکاپو افتاده و به دنبال راهکارهای جدید هستند.

این کارشناس مسایل آمریکا ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر حرکت جدی‌تر را برای خروج از برجام آغاز کرده است، اما اینکه آیا با اروپا به توافق رسیده و آنها چه تصمیمی خواهند گرفت بستگی به اقدامات ما دارد، همانطور که گفتم حرکت لاک‌پشتی ما فایده ندارد، بلکه باید اقدام سوم را بسیار جدی و عملیاتی‌تر بر داشت، چراکه اگر آنها احساس کنند که اقدامات ما جدی است، آن زمان امکان دارد که کارهای جدی‌تری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک سال و نیم است که برخی از مقامات دولتی همواره مطرح می‌کنند که صبر راهبردی را در دستور کار قرار داده و منتظر اقدامات اروپایی‌ها هستند، در صورتی که این وقت تلف کردن اشتباه بود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره‌ای با حضور آمریکا به وقوع خواهد پیوست، گفت: بین مذاکره و دیدار فرق بسیار است، در دیدار تنها عکس یادگاری می‌گیرند اما مذاکره‌ای نیست. آمریکایی‌ها هم به نظر می‌رسد که به دنبال دیدار هستند، نه مذاکره.چراکه ترامپ سال دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش‌رو دارد و تاکنون در هیچ کدام از پروژه‌های سیاست خارجی‌اش هم موفق نبوده است، لذا نیاز دارد به یک موفقیتی با ایران دست پیدا کند. قطعا دیدار با ترامپ به نفع ما نیست و به نفع خود ترامپ خواهد بود.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی با بیان اینکه قبل از سفر دوم ظریف به فرانسه، ترامپ علاقه‌مند به مذاکره با ایران بود، اظهار داشت: قبل از سفر دوم ظریف به فرانسه و دیدار با مکرون، ترامپ همواره مطرح می‌کرد که به دنبال مذاکره با ایران است ولی زمانیکه دولتمردان ایرانی به این موضوع علاقه نشان دادند، ترامپ از مذاکره خود عقب‌نشینی کرده و دوباره بحث مذاکره موشکی با ایران را مطرح کرد. باید دقت شود که هر زمانی که ایران از مذاکره با آمریکا صحبت می‌کند، تنفس مصنوعی را برای آنها ایجاد می‌کند و آنها تصور می کنند که سیاست فشار بر روی ایران جواب داده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از مقامات کشورمان وسواس مذاکره پیدا کرده و مطرح میکنند که امکان دارد فرصت مذاکره را از دست بدهیم، در صورتیکه آمریکایی ها با مذاکره کردن به دنبال امتیازگیری بیشتر از ایران هستند و ما گام‌های بعدی خودمان در قبال رفتار آنها با جدیت بیشتری برداریم و به جای فرصت‌های شصت روزه باید شش روز به آنها فرصت داد.