خاطرات اولین اسیری که از بند صدام فرار کرد

گروه فرهنگی الف،   3980608098 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خاطرات جذاب «سیدرضا موسوی»، اولین اسیری که موفق به فرار از زندان رژیم بعث شد به تازگی در کتاب «نام: سید رضا» راهی بازار نشر شده است.

به گزارش ایرنا، کتاب نام: سید رضا ۲۶ مرداد ۹۸ و همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن رونمایی شده و اکنون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این کتاب از تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کرمانشاه است که «رضا جمشیدی» آن را نوشته و توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

کتاب نام: سید رضا، شرح خاطرات و اتفاقاتی است که راوی و قهرمان داستان (سیدرضا موسوی) از زمان اسارت تا فرار خود را با زبانی ساده بیان می‌کند.

سیدرضا موسوی اهل بخش ماهیدشت از توابع شهرستان کرمانشاه است که ۲۰ آبان ۱۳۵۸ و در آخرین روز سربازیش در منطقه سرپل ذهاب با خیانت ضدانقلاب و مزدوران داخلی صدام به اسارت ارتش عراق درآمد اما در نهایت شجاعت به همراه ۲ نفر دیگر از هم‌بندهایش ۲۷ فروردین ۱۳۵۹ موفق به فرار از زندان سلیمانیه و بازگشت نفس گیر به میهن شد.

در حین ورود به مرز ایران اما توسط حزب ضدانقلاب دموکرات اسیر می شود و تا پای اعدام هم می رود اما در جریان اتفاقاتی، اعدام او متوقف می شود. او این بار به اسارت تروریست های کومله در می آید اما در نهایت از دست آنان هم خلاص می شود و به شهر خود باز می گردد.

این کتاب حاصل ۶۳ ساعت گفت و گوی مستقیم نویسنده با سیدرضا موسوی است و علاوه بر شرح خاطرات و اتفاقات زندگی او در قالب مستند داستانی، زوایای پنهانی از رفتار و ماهیت ضدانقلاب و تجاوزهای مرزی ارتش بعثی پیش از شروع جنگ تحمیلی را روایت کرده است.

جمشیدی کمترین دخل و تصرف را در روایت داستان کرده و کوشیده است که با نگارش شیوا و روان به جذابیت داستان کمک کند.

سیدرضا موسوی نفر چهارم از سمت راست

پیش از این هم کتاب دیگری درباره فرار سیدرضا موسوی از زندان‌های صدام با عنوان «بچه‌های کوهستان» منتشر شده است.

۱۷۹۷ ایثارگر کرمانشاهی بهترین سال های عمر خود را در زندان و زیر شکنجه های رژیم بعث سپری کردند و هستند آزادگانی که بعد از ۱۰ سال به آغوش میهن و خانواده برگشتند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ عزیز خود را فدای انقلاب کرده است؛ شهدایی که بیشتر آنها ۱۷ تا ۲۳ ساله و ۹۵۰ نفر هم زن بوده‌اند.