آغاز جام‌جهانی بسکتبال از فردا/ سومین حضور شاید با طعم صعود

گروه ورزشی الف،   3980608001

جام جهانی بسکتبال از فردا آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان در سومین حضور به دنبال صعود به دور دوم است.

 

به گزارش فارس، مسابقات جام جهانی 2019 بسکتبال در حالی از فردا در چین آغاز می‌شود که برای نخستین بار این رقابت‌ها با حضور 32 تیم انجام خواهد شد. 

رقابت‌ها در 8 گروه 4 تیمی خواهد بود و تیم‌ملی کشورمان هم که سومین حضور خود را تجربه می‌کند، در گروه سوم رقابت‌ها با اسپانیا، تونس و پورتوریکو همگروه است.

ملی پوشان ایران برای حضور در جام جهانی حدود 70 روز اردو را پشت سرگذاشتند و با انجام یک اردوی اروپایی خوب و مفید امید‌ها را برای صعود به دور دوم رقابت‌ها بیشتر کرده‌اند. حریفان ایران در جام جهانی تیم‌های مطرحی در قاره‌های خود هستند و بنابراین رقابت برای صعود سخت خواهد بود.

اسپانیا شرایطش از 3 تیم دیگر کاملا مجزاست و شانس اول صعود محسوب می‌شود، اما ایران، تونس و پورتوریکو رقابت بسیار نزدیکی برای راهیابی به دور دوم خواهند داشت.

براساس نظر کارشناسان کشورمان، مهمترین بازی تیم ملی همان دیدار اول است. جدال با پورتوریکو؛ تیمی که سابقه زیادی در جام‌های جهانی دارد و از بازیکنان توانمندی استفاده می‌کند. اکثر قریب به اتفاق اهالی بسکتبال معتقدند صعود ما به دور دوم به پیروزی در این دیدار بازی می‌گردد، اما نباید از نام تونس هم گذشت. آنها یکی از قدرت‌های آفریقا هستند و در دیدارهای تدارکاتی خود نتایج خوبی کسب کرده‌اند. جدال دو تیم ایران و تونس در جام جهانی 2010 ترکیه هم یک بار برگزار شد که در آن رقابت ملی پوشان کشورمان برتری را از آن خود کردند.

با وجود شرایطی که تیم ملی در اردوهای خود سپری کرده و عملکردی که در بازی‌های تدارکاتی داشت امید به صعود در میان اهالی بسکتبال زیاد است و باید دید در سومین حضور چه اتفاقی خواهد افتاد.

محسن شاه‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس،  درمورد شرایط تیم ملی بسکتبال برای حضور در جام جهانی می‌گوید: به نظر من تیمی که عازم چین شده یکی از بهترین تیم‌های چند سال اخیر بوده چون تدارک خوبی دیده و بازی‌های خوبی را پشت سر گذاشته است؛ از سویی دیگر با کادر ایرانی هم پیش می‌رود. در مجموع شرایط خوب است و امیدوارم نتایج خوبی در جام جهانی بگیرند. 

همچنین قاسم کیانی دیگر کارشناس بسکتبال گفته تیم ملی اردوهای خوبی را پشت سرگذاشت و به نظر من امسال هدفمندترین اردوی تیم ملی تاکنون را شاهد بودیم. با حریفانی بازی کردیم که توانستند کمک خوبی به آماده سازی تیم ملی کنند و نوع چینش حریفان طوری بود که تیم ما توانست ارتقاء پیدا کند.

او می‌گوید: در دوره‌‌های گذشته ترس وجود داشت، اما این دوره فرق کرده است و در هر بازی پیشرفت داشتیم و دیگر هراسی وجود ندارد. همه اینها به خاطر برنامه ریزی خوبی بود که صورت گرفت و به بچه‌ها اعتماد به نفس داد.

شرایط حریفان ایران به شرح زیر است:

اسپانیا:

براساس رنکینگ فدراسیون جهانی اسپانیا رده دوم را پس از آمریکا در اختیار دارد، آنها در ادوار جام‌های جهانی در سال 2006 عنوان قهرمانی را از آن خود کردند و در دوره گذشته که میزبان بودند به عنوانی بهتر از پنجمی دست نیافتند. آنها تاکنون 10 بار در جام جهانی حضور داشته‌اند.

ماتادورها به همراه آمریکا یکی از پر افتخارترین تیم‌های دنیا شناخته می‌شود که عنوان‌های زیادی را در المپیک و مسابقات اروپا کسب کرده است. آنها سه بار قهرمان اروپا شده‌اند و سه نایب قهرمانی و یک سومی در المپیک دارند. برادران گسول دو چهره شناخته بسکتبال اسپانیا در دنیا محسوب می‌شوند که در NBA بازی می‌کنند.

پورتوریکو:

پورتوریکو  که رده شانزدهم دنیا را در اختیار دارد تاکنون در 12 دوره جام جهانی حضور داشته که بهترین عنوان آن به سال 1990 باز می‌گرد که چهارم شد و در آخرین دوره در سال 2014 نیز به مقام نوزدهم دست یافت. پورتوریکو کشوری است که تاکنون ایران مسابقه‌ای با آن نداشته و براین اساس حریفی ناشناخته محسوب می‌شود.

تونس:

تونسی‌ها در رنکینگ فدراسیون جهانی رده 51 را از آن خود کرده‌اند، آنها پیش از این تنها یک بار در سال 2010 در جام جهانی حضور داشته‌اند و این دومین تجربه این تیم خواهد بود. تونسی‌ها سابقه دو بار قهرمانی و چهار مدال برنز در مسابقات جام ملت‌های آفریقا را در کارنامه دارند.

گروه‌بندی رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: چین، ساحل عاج، لهستان و ونزوئلا  (پکن)

گروه B: روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و نیجریه (ووهان)

گروه C: اسپانیا، ایران، پورتوریکو و تونس (گوانگژو)

گروه D: آنگولا، ایتالیا، فیلیپین، صربستان (فوشان)

گروه E: آمریکا، ترکیه، چک و ژاپن (شانگهای)

گروهF: یونان، نیوزیلند، برزیل و مونته نگرو (نانجینگ)

گروه G: فرانسه، دومنیکن، آلمان، اردن (شنزن)

گروه H: کانادا، سنگال، لیتوانی و استرالیا (دونگوآن)

برنامه بازی‌های ایران به شرح زیر است:

شنبه 9 شهریور 

ایران - پورتوریکو (ساعت13)

دوشنبه 11 شهریور

ایران - تونس (ساعت 13)

چهارشنبه 13 شهریور

ایران - اسپانیا (ساعت 17)