سی ان ان: شکاف در ائتلاف امارات – عربستان، دردسر تازه دولت ترامپ

گروه ترجمه الف،   3980531150 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه تلویزیونی سی ان ان در وب سایت خود نوشت: در مهم ترین ائتلاف منطقه، شکافی در حال بروز است: حل بحران یمن به سمت بن بست می رود و این مساله می تواند برای دولت ترامپ که از اختلاف عربستان-امارات با قطر مایوس شده است، دردسر ساز باشد.

سی ان ان: شکاف در ائتلاف امارات – عربستان، دردسر تازه دولت ترامپ

 شبکه تلویزیونی سی ان ان در تحلیلی به مساله ائتلاف عربی در برابر یمن پرداخته است و اثر آن را بر سیاست های واشنگتن بررسی کرده است. نویسنده این تحلیل به نقل از کارشناسان آوره است که کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در دراز مدت پیش بینی می کنند که آمریکا شریک چندان قابل اعتمادی نیست و به تدریج خود را از مسایل خاورمیانه دور خواهد کرد.
مشروح تحلیل وب سایت سی ان ان را بخوانید:

« مشارکت میان عربستان سعودی و امارات عربی متحده، نزدیک ترین ائتلاف در خاورمیانه است. تاریخ آن به چندین دهه بازمی گردد و به دلیل خصومت با ایران و همچنین حمایت از آرمان های سنی در جهان اسلام شکل گرفته است.

به این دلیل زمانی که محمد بین سلمان ولیعهد عربستان چهار سال پیش اقدامی نظامی را علیه حوثی ها در یمن آغاز کرد، تعجبی نداشت که امارات به آن جنگ بپیوندد. دوکشور همچنین در اعمال تحریم ها علیه قطر پیشرو و از حامیان سرسخت تحریم های دولت ترامپ علیه ایران بوده اند.

هردو کشور از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر حمایت مالی و کلامی کرده اند. و میان بن سلمان و محمد بن زاید ولیعهد امارات روابط شخصی نزدیکی وجود دارد.

اما به تدریج در مهم ترین ائتلاف منطقه، شکافی در حال بروز است: حل بحران یمن به سمت بن بست می رود و تاکتیک های دو کشور برای مقابله با رفتار ایران در خلیج (فارس) متفاوت است. و این مساله می تواند برای دولت ترامپ که از اختلاف عربستان-امارات با قطر مایوس شده است، دردسر ساز باشد.

نخستین هدفِ جنگ یمن کم اثرکردن نفوذ ایران میان حوثی ها بود. اما عملیات موسوم به "طوفان قاطع" نشان داده است که با "قطعیت" بسیار فاصله داشته و به یک باتلاق مبدل شده است – و البته به دلیل تلفات انسانی بسیار زیاد به یک مصیبت در افکار عمومی.

ظاهرا امارات به این نتیجه رسیده که جنگ یمن برنده ای ندارد و هزینه ادامه آن بسیار زیاد است، به همین دلیل در ماه ژولای کاهش نیروهایش را دریمن آغاز کرد – گرچه همچنان متعهد به حمله به القاعده و داعش است.

گرچه حضور نظامی امارات در یمن چندان چشمگیر نبود، این کشور در جناح های جنوب اعمال نفوذ کرد، در حالی که سعودی ها عمدتا با دولتی همکاری می کرد که جامعه جهانی به رسمت شناخته است، دولتی که عملا در ریاض مستقر است.

"مایکل نایتس" از موسسه واشنگتن در امور خاورنزدیک که با نیروهای اماراتی در یمن همراه بوده است، می گوید: " تنها امارات بود که می توانست با توانایی های نظامی اش و نیروهای متحد منطقه ای، تهدیدی برای شکست دادن حوثی ها باشد."

کاهش حضور نظامی امارات در بندر عدن باعث رویارویی میان جدایی طلبان جنوب تحت الحمایه امارات و بازماندگان دولت تحت الحمایه عربستان شد.

ماه گذشته یک مقام ارشد اماراتی، کاهش نیروها را "جابجایی استراتژیک" خواند و گفت کشورش به حدود 90 هزار سرباز در یمن آموزش داده است.

وی به سی ان ان گفت:" تعهد ما در یمن در جای خود باقی است.ما بخشی از ائتلاف هستیم. گفت و گوهایمان درباره جابجایی نیروها از بیش از یک سال پیش تاکنون ادامه داشته است."

اما تحلیل گران اقدام امارات را پیامی به ولیعهد عربستان تلقی می کنند: زمان پایان دادن به جنگ است. "ایهام کمال" از موسسه "گروه اوراسیا" با اشاره به آنکه هیچ احتمالی از پیروزی در افق یمن دیده نمی شود، می گوید شاید امارات تلاش می کند تا "عربستان را ترغیب کند به صورت جدی به مساله جدایی از مشارکت نظامی بیندیشد."

"دیوید دیوان" از موسسه کشورهای خلیج ع-ر-ب-ی (خلیج فارس) می پذیرد که عربستان اکنون در یمن منزوی تر است و " به توافق با حوثی ها نیا زدارد تا مرزهایش را در شمال امن کند. کاهش نیروهای امارات شاید این امر را ضروری تر کرده، اما موضع عربستان را در مذاکرات تقویت نمی کند."

گرچه ائتلاف عربستان-امارات تاحدی روند پیروزی حوثی ها را معکوس کرد، همچنان کنترل پایتخت یمن و بیشترین بخش های شمال این کشور در اختیار حوثی ها است. آنها اکنون قادرند هر هفته به اهدافی در عربستان – از فرودگاه ها گرفته تا لوله های انتقال نفت - حملات موشکی یا پهبادی بکنند. تازه ترین حمله آنها علیه تاسیسات گازی شیبان صورت گرفت.

عربستان تعداد زیادی نیروی زمینی در یمن مستقر کرده است – برخی منابع می گویند حدود 10 هزار نفر. اما بیشترین مورد از جنگ عربستان علیه حوثی ها به صورت هوایی صورت گرفته که تلفات سنگین غیرنظامی درپی داشته است. این امر سبب شده است مخالفت کنگره آمریکا با فروش تسلیحات به ائتلاف عربستان تقویت شود. ماه گذشته دونالد ترامپ قانون ممنوعیت فروش 8.1 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را وتو کرد.

یک تهاجم زمینی هم قطعا شدیدترین بحران انسانی را که در یمن وجود دارد، تشدید خواهد کرد. اما مشارکت در روند صلح سازمان ملل با امتیازدهی به حوثی ها همراه خوهد بود، یعنی شکستی تحقیر آمیز برای ولیعهد عربستان، بعد از چهار سال جنگ.

عربستان و امارات تاکنون تلاش کرده اند برای حل اختلافاتشان به سراغ طرف های مختلف مخالف حوثی ها بروند. هفته گذشته بن زاید با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و همچنین ولیعهد این کشور در جده دیدار کرد و گفت هر دو کشور از " طرف های درگیر در یمن می خواهند آتش بس برقرار کرده و به زبان گفت و گو و منطق روی آورند."

باوجود آنکه مذاکرات آنها مملو از همدردی دوستانه بود، حقیقت این است که جنگ یمن از زمان کاهش نیروهای اماراتی، بیش از گذشته غیرقابل حل به نظر می رسد. حوثی ها احتمالا تنها گروهی هستند که از این اوضاع بهره خواهند بود، و این امر یعنی مهم ترین مساله دولت ترامپ علیه توسعه طلبی ایران در منطقه.

نایتس می گوید:" هیچ کس در واشنگتن یا سازمان ملل نباید تصور کند که خطوط کنونی جنگی ثابت شده است. این خطوط به سادگی می تواند به نفع حوثی ها تغییر کند، و این امر مصیبت بارترین تاثیر را در روند صلح سازمان ملل دارد."

عربستان و امارات در مخالفت با ایران متحد هستند: هر دو از تحریم های شدید آمریکا علیه تهران حمایت کرده و ارتش هایشان بسیار هماهنگ هستند.

اما امارات شاید تاکتیک های دیگری اتخاذ کند. ایهام کامل می گوید تمرکز امارات خودداری از افزایش تنش در خلیج (فارس) است. در اوایل این ماه یک هیات اماراتی به تهران رفت تا درباره امنیت مرزهای آبی مذاکره کند. دو طرف چیزی را امضا کردند که ایرانی ها آن را "یادداشت تفاهم" افزایش همکاری در دریا می خوانند.

بعد از خرابکاری ها علیه چهار فروند نفت کش در بندر فجیره در ماه می، امارات احتیاط کرد تا ایران را مسئول مستقیم این حمله معرفی نکند. محمد ولیعهد امارات صریح تر بود که در مصاحبه ای گفت:" ما شاهدیم که رژیم ایران و گروه های نیابتی اش چگونه علیه چهار نفت کش نزدیک فجیره عملیات خرابکاری انجام داده اند."

بعضی ناظران نیز از وجود نگاه های احتیاط آمیز اماراتی ها درباره دولت ترامپ سخن می گویند.

ذوق و شوق می 2017 یعنی زمانی که ترامپ در اولین سفر خارجی خود به ریاض رفت و آشکارا از فشار امارات-عربستان علیه قطر حمایت کرد، مدتهاست نخ نما شده است.

"حسین ایبش" از موسسه کشورهای عربی خلیج (فارس) در مقاله ای که موسسه آمریکایی کارنگی منتشر کرد، می نویسد "در شرایطی که مقامات اماراتی از فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران حمایت کرده اند، از تقریبا یک سال پیش به آرامی هشدار می دهند که باید یک مسیر سیاسی پیدا کرد تا سیاست اعمال فشار به تلاش برای بهبود رفتار ایران تغییر کند."

اقتصاد امارات به ویژه دبی، با هر گونه مناقشه در خلیج (فارس) به شدت آسیب خواهد دید. در حالی که عربستان می تواند نفت و گاز خود را از سواحل دریای سرخ صادر کند، اقتصاد متنوع امارات نسبت به شوک های خارجی آسیب پذیرتر است.

"جو ماکرون" از مرکز عربی در واشنگتن معتقد است اقدام امارات در نزدیک شدن با ایران "بیش از آنکه استراتژیک باشد، تاکتیکی است و عمدتا پیامی است به دولت ترامپ، که روابطشان اخیرا بر سر مسایل متعدد از جمله آشتی آمریکا با قطر، تیره شده است."

کمال از گروه اوراسیا معتقد است علایم مختلف دولت ترامپ درخصوص مقابله با اقدامات ایران در خلیج (فارس) "متحدانش را در خلیج (فارس) در مقابل تلاش های تلافی جویانه تهران علیه تحریم های آمریکا، تنها گذاشته است."

کمال می گوید این امر سبب شده است برخی کشورها در سیاست های خود بازبینی کنند. کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در دراز مدت پیش بینی می کنند که آمریکا شریک چندان قابل اعتمادی نیست و به تدریج خود را از مسایل خاورمیانه دور خواهد کرد. و در دراز مدت این مساله احتمالا محور امارات-عربستان را به عنوان وزنه مقابل ایران تقویت خواهد کرد. اما به گفته یک دیپلمات غربی آشنا با امور منطقه، این مساله فعلا "پیوندی است که مسایل زیادی همراه خود دارد.  »